درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

با این روش ها به جنگ کلسترول و سکته قلبی بروید

  • کد خبر: ۹۰۴۹۴
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
با این روش ها به جنگ کلسترول و سکته قلبی بروید
حالا دیگر همه ما از این موضوع باخبر هستیم که مسیرِ برخورداری از عمر طولانیِ همراه با سلامتی از برنامه غذایی هوشمندانه و توجه به فاکتور‌های دیگری از سبک زندگی‌مان می‌گذرد.

به گزارش شهرآرانیوز، بر همین اساس در این مقاله با هم درکنار بررسی تعدادی ماده غذایی و البته نوشیدنی‌هایی بر اساس آن‌ها که در راهِ از میان برداشتنِ کلسترولِ مضر و کاهش شانس ابتلا به برخی از دیگر بیماری‌ها به ما کمک قابل توجهی خواهد کرد، همچنین به فاکتور‌هایی در زندگی روزانه‌مان خواهیم پرداخت که به دلیل داشتن نقشی پررنگ در سلامتی شایسته برخورداری از توجهِ بیشترِ ما هستند.

با مصرف کدام میوه‌ها به جنگ کلسترول مضر برویم؟

بر اساس بخش سلامت دانشگاه هاروارد، بهترین راه برای مدیریت و کنترل التهاب‌های مزمن، ایجاد تغییرات در برنامه غذایی روزانه است.

بر همین اساس برای نمونه فدراسیون پزشکی اروپا تاکید می‌کند:" انواع محصولات برگرفته از گوجه فرنگی به دلیل برخورداری از ماده لیکوپین، تاثیر شگرفی در کاهش شانس ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن و خطرناک بازی می‌کند. " منظور از بیماری‌های مزمن در بیانیه فدراسیون پزشکی اروپا، سرطان و انواع بیماری‌های قلبی و عروقی است.

ماده غذایی دیگری که در راه داشتن بدنی سالم، اهمیت زیادی دارد میوه‌ای است که کم‌و‌بیش (باتوجه به کم شدن یا زیاد شدن قیمتش) در دسترس ما ایرانی‌هاست. بر اساس تحقیقاتِ پژوهشگران دانه‌های انار سرشار از آنتی اکسیدان است و بر همین اساس نوشیدن آبِ این میوه می‌تواند کلسترولِ مضرِ خون شما را کاهش دهد.

براساس یافته‌های پژوهشی دیگر، نوشیدن روزانه ۵۰ میلی لیتر آبِ انار علاوه بر کاهش دادن کلسترولِ خون با بهبود جریانِ خونِ ورودی به قلب، شانس سکته قلبی را به شدت کاهش می‌دهد.

مشابه انار، میوه بلوبری هم سرشار از آنتی اکسیدان است و علاوه بر برخورداری از تاثیر مشابه انار در کاهش کلسترول، آنتوسیانیدینِ موجود در انواع میوه‌های خانواده تمشک نقش بسزایی در کمک به سیستم قلب و عروق ما دارد.

اگر می‌خواهید سالم باشید به این فاکتور‌ها در سبک زندگیتان بیشتر توجه کنید

همان‌گونه که پیش‌تر هم گفته شد در کنار برنامه غذایی، فاکتور‌های دیگری در سبک زندگی شما بر میزان سلامتیتان موثر است و یکی از این فاکتور‌های پراهمیت تناسب اندام و داشتن وزن مناسب است. بر اساس یافته‌های NHS (سرویس ملی سلامت در بریتانیا) داشتن اضافه وزن شانس ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و همچنین انواع سکته را افزایش می‌دهد.

NHS توضیح می‌دهد" به همین دلیل ما به همه کسانی که با اضافه وزن درگیر هستند توصیه می‌کنیم با مشورت گرفتن از پزشکان متخصص، راهی سالم برای کاهش وزن پیدا کنید. "

" در کنار مشورت با پزشک توجه داشته باشید که استفاده از انواع میوه‌های کامل به صورت تازه علاوه بر کاهش دادن وزن، تمام مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را تامین می‌کند. "

بر اساس توصیه‌های پزشکان تغذیه باید در برنامه غذایی روزانه‌تان دستِ کم ۵ وعده متشکل از میوه و سبزی وجود داشته باشد. همچنین همان‌گونه که بدیهی به نظر می‌رسد توصیه می‌شود از خوراکی‌های حاوی چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس و البته نمک و شکر دوری کنید و بهتر است سراغ مواد غذاییِ متشکل از افزودنی‌ها و طعم دهنده‌های مصنوعی هم نروید.

فاکتور دیگری که در سبک زندگیتان می‌تواند سلامتی شما را به خطر بی‌اندازد، مصرف زیاد الکل است. شاید مانند مضر بودن استعمالِ دخانیات کمتر کسی از این موضوع بی‌خبر باشد، اما تحقیقات زیادی ثابت می‌کند مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی به صورت روزانه، تقریبا شانس ابتلا به بیشتر بیماری‌های مزمن و خطرناک را به شدت افزایش می‌دهد.

در کنار تمام این فاکتورها، پژوهش‌گرانِ سلامت عقیده دارند تمام افراد بالغ باید روزانه دست‌کم یک نوع فعالیت فیزیکی داشته باشد و در کنار این فعالیت فیزیکی روزانه، یک یا دو بار ورزش کردن در هفته می‌تواند شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را به شدت کاهش دهد.

موضوعی که در زمینه فعالیت‌های فیزیکی و جلسات ورزشی باید بدانید تفاوت میان فعالیت فیزیکی متوسط و شدید است. پزشکان عقیده دارند ۷۵ دقیقه فعالیت ورزشی شدید (که باعثِ تنفس سریع‌تر و عمیق‌تر می‌شود) یا ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط (که باعث می‌شود اندکی سریع‌تر نفس بکشید و احساس گرما کنید) در هفته می‌تواند نیاز بدن شما به فعالیت را تامین کند. البته متخصصانِ این زمینه معتقدند در صورتی که فعالیت شدید فیزیکی برای سلامتیتان ضرری نداشته باشد، می‌تواند فایده بیشتری نسبت به فعالیت فیزیکی متوسط به بدن شما برساند.

همچنین اگر قانع شده‌اید که به دلیل تاثیر فراوان روی سلامتیتان و البته کم هزینه بودن، برای داشتن بدنی سالم از همین هفته فعالیت فیزیکی را آغاز کنید در خاطر داشته باشید که بهتر است ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط در هفته را در ۵ روز و هر روز ۳۰ دقیقه انجام دهید و فعالیت فیزیکی شدید در ۵ جلسه ۱۵ دقیقه‌ای انجام شود.

پزشکان در این زمینه همچنین یادآوری می‌کنند که ماهیچه‌های آسیب دیده از فعالیت ورزشی، دستِ کم به ۴۸ ساعت زمان برای بازیابی، ترمیم و بازسازی نیاز دارند. " اگر حسابی مشغول تمرین کردن هستید و زمانی برای استراحت بدنتان در نظر نمی‌گیرید و یا مواد غذایی مورد نیاز را مصرف نمی‌کنید، نه تنها به نتیجه مورد نظرتان نخواهید رسید بلکه مشغول صدمه زدن به بدنتان هم هستید. "

در نهایت برای تاکید دوباره بر تاثیر برخورداری از بدنی سالم در داشتن عمری طولانی لازم است بدانید پژوهشگرانِ سلامت عقیده دارند داشتن بدنِ سالم (برنامه غذایی روزانه صحیح و کنترل فاکتور‌های متفاوت در سبک زندگی) شانس مرگِ زودهنگام را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

این پژوهشگران اضافه می‌کنند:" به عنوان یک محقق در زمینه سلامتی اگر بخواهم با همه شما صادق باشم باید بگویم داروی شفا دهنده و معجزه‌گری که در حال حاضر در دسترس همه ماست، ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب است. با این وجود، اما بسیاری از ما با بی‌توجهی به این راهِ در دسترس و کم هزینه برای داشتن بدنی سالم، شانس مرگِ زودهنگام و ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و انواع سکته را برای خودمان افزایش می‌دهیم. "

منبع: برترین ها

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->