تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صباح زنگنه: اسرائیل به‌دنبال تنش در منطقه است| نیاز به فهم بهتر روابط بین‌الملل داریم صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت
سرخط خبرها

آزادسازی سوسنگرد

  • کد خبر: ۹۲۵۰
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
آزادسازی سوسنگرد
سرتیپ محمد‌کاظم تارخ فرمانده ارشد سابق ارتش جمهوری اسلامی ایران در شمال‌شرق کشور
شهر «سوسنگرد» واقع در جنوب‌غرب شهرستان اهواز در معبری قرار دارد که از تنگه چزابه آغاز و به اهواز ختم می‌شود. با آغاز تهاجم سراسری ارتش بعث عراق به میهن اسلامی در مرز‌های ۱۴۱۰کیلومتری در هفته آغازین دفاع مقدس، شهر‌های «سومار»، «موسیان»، «دهلران»، «مهران»، «بستان»، «قصرشیرین» و «سوسنگرد» به اشغال نیرو‌های متجاوز عراقی درآمد.
سال ۵۹ لشکر۹ زرهی عراق به فرماندهی «ژنرال تالی الدوری» که از «تنگه چزابه» وارد خاک خوزستان شده بود، پس از اشغال «بستان» در روز چهارم مهر به نزدیکی سوسنگرد رسید و پس از گلوله‌باران شهر، روز ششم مهر ۵۹ وارد این شهر شد و در اقدامی وحشیانه ۵۸نفر از مردم این شهر را به دلیل همکاری نکردن با نیرو‌های عراقی به دستور «تالی الدوری» اعدام کرد.
سرانجام نهم مهر با تلاش متمرکز و هماهنگ یگان‌هایی از نیروی زمینی، هوانیروز، گروه جنگ‌های نامنظم شهید چمران و نیرو‌های مردمی که به سوسنگرد نفوذ کردند، ضایعات و تلفاتی به واحد‌های لشکر۹ زرهی عراق وارد شد و به همین دلیل بود که ارتش بعث عراق عقب‌نشینی کرد.
با بازپس‌گیری سوسنگرد، فرصتی فراهم شد تا مردم غیرنظامی از شهر خارج و نیرو‌های خودی در این شهر مستقر شوند. ۲۳ آبان نیرو‌های سپاه سوم ارتش عراق از ۳ محور به طرف سوسنگرد هجوم بردند تا دوباره شهر را تصرف کنند.
نیرو‌های عراقی در لشکر۹ زرهی به غرب و جنوب سوسنگرد نفوذ کردند و ضمن بمباران و گلوله‌باران این شهر تلاش خود را برای تصرف آن به کار بردند، اما مدافعان سوسنگرد با تمام توان در مقابل عراقی‌ها ایستادگی کردند.
خبر محاصره سوسنگرد که به اهواز رسید، جلسه‌ای با حضور مقام معظم رهبری که آن زمان نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند، مصطفی چمران، وزیر دفاع، بنی‌صدر، رئیس‌جمهور وقت، سرتیپ ظهیرنژاد، فرمانده نیروی زمینی، سرهنگ قاسمی‌نو، فرمانده لشکر۹۲ خوزستان، و محمد غرضی، استاندار وقت خوزستان، برگزار و در این جلسه مصوب شد تا برای کمک به مدافعان سوسنگرد تیپ۲ زرهی لشکر۹۲ همراه با گروه زرهی۱۴۸ لشکر۷۷ خراسان به سمت سوسنگرد حرکت کنند.
قاسمی‌نو با دریافت یادداشت آیت‌ا... خامنه‌ای یگان‌ها را به طرف سوسنگرد حرکت داد.
در همین زمان امام (ره) که نگران وضعیت سوسنگرد بودند نیز پیام دادند که سوسنگرد باید تا فردا آزاد شود و در این راستا بامداد ۲۶آبان ۵۹ با ورود نیرو‌های ارتش، گروه جنگ‌های نامنظم شهید چمران، سپاه مردمی، پشتیبانی هوانیروز و نیروی هوایی عملیات کمک به مدافعان سوسنگرد در عقب راندن نیرو‌های لشکر۹ زرهی عراق آغاز شد.
حضور هماهنگ و مؤثر نیرو‌های خودی به گونه‌ای بود که دشمن بعثی با دادن تلفات سنگین از سوسنگرد بیرون رانده شد و تا کیلومتر‌ها در غرب سوسنگرد عقب‌نشینی کرد. در واقع با این اقدام مهم، اهواز هم از تیررس توپخانه ارتش عراق خارج شد.
ارتش بعث عراق پس از این عملیات هم دست از تلاش برای تصرف سوسنگرد برنداشت و دوم آذر۵۹ با لشکر۹ زرهی خود و چند یگان دیگر برای بازپس‌ستاندن سوسنگرد از سمت هویزه عملیاتی را انجام داد که این‌بار هم با مقاومت شدید نیرو‌های ایرانی مواجه، و مجبور به عقب‌نشینی شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->