شاه‌مقصود‌های فلکه دوم گلشهر مردم چشم‌به‌راه بازگشت بی‌آرتی‌ها به خیابان فارغ‌التحصیلان مشهد شهرداری مشهد حامی حمل‌ونقل پاک | راه‌اندازی ایستگاه شارژ دوچرخه و موتور برقی در سال ۱۴۰۴ معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد: رویکرد شهرداری تقویت رابطه بین شهرداری و سرمایه‌گذاران است حضور استاندار خراسان رضوی در جمع کودکان تحت حمایت مؤسسه توانبخشی همدم انعقاد اولین قرارداد سرمایه‌گذاری بازی‌های کابلی در چهار بوستان شهر مشهد + فیلم ثبت تخلف بیش از ۱۳ هزار موتورسیکلت‌ در مشهد عضو شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: سیاست‌های شورای ششم در حوزه مدیریت پسماند در مسیر تحقق است سهم ۷۳.۳ درصدی پراید از خودرو‌های آلاینده در مشهد هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) همه‌چیز درباره پروژه خط ۳ متروی مشهد، با هزینه ۱۰۰ همتی | راه‌اندازی بزرگ‌ترین جزیره ایستگاهی کشور در مشهد رفع گره ترافیکی میدان امام‌حسین (ع) در مشهد با بهره‌برداری از دوربرگردان شرقی ابوطالب (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) روایتی درباره پیکر نادرشاه افشار که چند‌بار دفن شد | قصه نادرِ جنازه «نادر» ایستگاه شهید فکوری خط ۲ مترو مشهد، اردیبهشت ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد رونمایی از قدیمی‌ترین ظرف سفالی خراسان رضوی هوای کلانشهر مشهد امروز پاک است (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) اعمال قانون و سامان‌دهی موتورسیکلت‌ها در پیاده‌رو‌های منتهی به حرم امام‌رضا(ع) برگزاری دومین دوره مسابقات موشک آبی با مشارکت گسترده دانش‌آموزان مشهدی + فیلم درباره حسین‌آقاخان خزاعی که نخستین فرمانده لشکر خراسان است | میرپنج شرق سهم فضای سبز مشهد و کاشت چمن از مصرف آب چقدر است؟ | کاشتن یا نکاشتن؟ رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد: حفظ بافت‌های تاریخی برای احیای هویت تاریخی مشهدالرضا(ع) یکی از ضرورت‌هاست
سرخط خبرها

روز شلوغ حمل‌ونقل عمومی

  • کد خبر: ۹۲۵۵
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
روز شلوغ حمل‌ونقل عمومی
گزارش شهرآرا از آخرین وضعیت فعالیت سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری
زهرا اسکندریان - یکی از دلایلی که مسئولان در توجیه افزایش قیمت بنزین بیان می‌کنند، بهبود وضعیت محیط‌زیست و کاهش آلودگی در شهر‌ها و کلان‌شهرهاست. بسیاری از کارشناسان و فعالان محیط‌زیست همواره اعتقاد دارند که ارزان بودن نرخ بنزین از دلایل اصلی بی‌میلی مردم به حمل‌ونقل عمومی است. با قیمت پایین سوخت، تمایل مردم به استفاده از خودرو شخصی افزایش می‌یابد و این موضوع باعث بروز آلودگی‌های زیادی در شهر‌ها می‌شود. همین موضوع در کنار وجود نقص‌های بسیار در سامانه حمل‌ونقل عمومی، باعث شده تا روزبه‌روز سهم حمل‌ونقل عمومی از سفر‌های درون‌شهری کمتر و کمتر شود. به‌طور مثال بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بوده که تاکنون سهم اتوبوس‌رانی از حمل‌ونقل عمومی در مشهد به ۴۰ درصد برسد، اما اکنون این عدد ۱۷ درصد است.۷ سال پیش سهم حمل‌ونقل عمومی از سفر‌های درون‌شهری ۵۲ درصد بود، اما اکنون به ۴۷ درصد کاهش پیدا کرده است. به‌طور کلی و بر اساس میانگین کشوری، از سهم حمل‌ونقل عمومی در سفر‌های درون‌شهری ۱۷ درصد سهم اتوبوس‌رانی، ۲۵ درصد تاکسی‌رانی و ۴.۲ درصد سهم قطارشهری است. اگرچه که از گران شدن نرخ بنزین تا حالا کمتر از ۳ روز می‌گذرد، شواهد نشان می‌دهد حضور مردم در سامانه حمل‌ونقل عمومی پررنگ‌تر شده است. ازدحام دیروز به عنوان اولین روز کاری اتوبوس‌ها و قطارشهری در هفته جدید طبیعی به نظر می‌رسید، اما شلوغی مترو و اتوبوس در روز غیرکاری جمعه همه را شوکه کرده بود. خواستیم تا این موضوع را با عدد و رقم به شما نشان دهیم، اما سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری مشهد گفته است که بعد از گذشت یک روز کامل می‌تواند آمار مقایسه‌ای ارائه کند. پس روزنامه فردا را هم بخوانید تا از این عدد و رقم‌ها باخبر شوید.

بلیت مترو و اتوبوس گران نمی‌شود
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد هم در این‌باره به ایرنا گفته که ناوگان اتوبوس‌رانی و قطارشهری با بیشترین ظرفیت فعال است. مجتبی بهاروند همچنین درباره اینکه افزایش نرخ بنزین تأثیری بر نرخ حمل‌ونقل عمومی دارد یا نه، گفت: افزایش نرخ بنزین تأثیری روی افزایش هزینه‌ها در ناوگان قطارشهری و اتوبوس‌رانی ندارد. وی درباره ناوگان تاکسی‌رانی نیز گفت: بیشتر تاکسی‌های فعال در شهر دوگانه‌سوزند؛ همچنین با توجه به سهمیه بنزینی که به آن‌ها تعلق گرفته است، مشکل خاصی نخواهیم داشت. او با بیان اینکه جلساتی در روز‌های آینده با مدیران بخش تاکسی‌رانی برگزار خواهد شد تا تمهیدات لازم در این‌باره اندیشیده شود، ادامه داد: در این بخش و سایر بخش‌های حمل‌و‌نقل عمومی افزایش کرایه نخواهیم داشت و با بیشترین توان نظارتی با هرگونه افزایش نرخ برخورد خواهد شد. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد ادامه داد: سهم حمل‌ونقل عمومی در رفت‌وآمد‌های درون‌شهری پایین است و شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل عمومی تمایلی ندارند. یکی از عوامل کاهش انگیزه مردم در استفاده از حمل‌ونقل عمومی، نرخ سوخت است و اقتصادی کردن قیمت سوخت که از سوی دولت انجام شد، تصمیمی بجا بود و از این تصمیم حمایت می‌کنیم.
به اعتقاد بهاروند، با اقتصادی کردن نرخ سوخت، شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل عمومی ترغیب می‌شوند و ترافیک کنترل می‌شود و آلودگی هوا نیز کاهش می‌یاید.

کاهش سرفاصله زمانی قطارشهری در صورت نیاز
سخن‌گوی شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد هم درباره فعالیت خطوط یک و دو این ناوگان اظهار کرد: این خطوط از ساعت ۶ تا ۲۲ برای خدمت‌رسانی به شهروندان فعال است.
میثم زارع با بیان اینکه سرفاصله زمانی رسیدن قطار به ایستگاه حدود ۱۰دقیقه است، اما در زمان پیک و ازدحام جمعیت این سرفاصله به ۵ دقیقه کاهش می‌یابد، ادامه داد: در مجموع روزانه حدود ۲۱۰هزار نفر با ناوگان قطارشهری مشهد جابه‌جا می‌شوند.
سخن‌گوی سازمان اتوبوس‌رانی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به‌طور متوسط روزانه ۸۴۴هزار و ۵۵۰سفر درون‌شهری با ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد انجام می‌شود و ناوگان اتوبوسرانی مشهد برای خدمت‌رسانی حداکثری به شهروندان آمادگی لازم را دارد. عباس اتحادی با بیان اینکه این مسافران به‌وسیله ۱۷۳۸دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد جابه‌جا می‌شوند، ادامه داد: سهم حمل‌ونقل عمومی در رفت‌وآمد‌های درون‌شهری در کلان‌شهر مشهد حدود ۴۵درصد است که ۱۷درصد از این میزان مربوط به اتوبوس‌رانی است. اتحادی افزود: متأسفانه شهروندان از ظرفیت ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد به‌صورت کامل استفاده نمی‌کنند؛ از این رو نگرانی درباره افزایش تقاضا وجود ندارد.

استفاده از حمل‌ونقل عمومی با پول نقد
دیروز صبح به دلیل اختلال در سامانه ارتباطی و اینترنت تلفن همراه، فعالیت دستگاه‌های شارژ من‌کارت با مشکل روبه‌رو شده بود، اما با نزدیک شدن به ظهر و ارائه مدل‌های مختلف شارژ من‌کارت، این مشکلات کمتر شد. با این حال پرداخت بهای استفاده از اتوبوس و مترو به‌صورت نقدی یا حتی رایگان هم امکان‌پذیر شد. روح‌ا... مهدی‌پناه، مدیر روابط‌عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در این‌باره گفت: به لحاظ ارتباطات زیرساخت از ساعت ۲۳:۳۰ شب جمعه، دچار اختلال در دستگاه‌های شارژ آنلاین من‌کارت مشهد هستیم؛ اما همکاران ما در تلاش هستند که در اولین فرصت و با تمهیدات و رایزنی‌ها، مشکل را برطرف کنند. او در ادامه این را هم اظهار کرد که ترفند‌ها و تمهیداتی در حال انجام است که به شکلی بتوانیم خدمت مطلوب ارائه کنیم، اما این مشکل داده‌ها سراسری است و همه مردم دچار آن هستند. با این حال در اواخر ساعات بعدازظهر روز گذشته، اختلال در اینترنت تلفن همراه و به دنبال آن مشکل استفاده از دستگاه‌های شارژ من‌کارت نیز حل شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->