پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (جمعه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) | دمای مشهد به ۳۶ درجه می‌رسد وزیر علوم: افزایش ظرفیت پذیرش در کنکور نداریم | برای همه داوطلبان صندلی خالی وجود دارد اسامی فراورده‌های بهداشتی غیرمجاز در حوزه مراقبت از مو و بدن اعلام شد شمارش معکوس برای جبران کمبود «پنتاوالان» | پیگیری شهرآرانیوز از وضعیت کمبود واکسن پنج‌گانه نوزادان توزیع شیر مدارس در سال تحصیلی جدید قطعی شد| شش همت اعتبار برای حدود ۸ میلیون دانش‌آموز کشور مرگ یک جوان بر اثر حمله پلنگ در تربت حیدریه توضیحات سازمان سنجش درباره آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم انتقال یک ایرانی از زندان چین به کشور پس از ۱۸ سال وقوع بارش‌های رگباری همراه با وزش باد در خراسان رضوی از امروز (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) حجاج ایرانی از بحث تنش‌زا و همراه‌داشتن مواد اسیدی و دارو‌های پودرشده پرهیز کنند مشاهده لاشه دو توله پلنگ ایرانی در پارک ملی خَبر کرمان بازداشت ۴ نفر از عوامل پخش برنامه تفرقه‌افکنانه در صداوسیما، با دستور قضایی از «هرمز» تا «کوچه»؛ تکرار یک تراژدی توریستی؟ توضیحات رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص نگرانی از پلیسی شدن محیط مدارس جزئیات زورگیری از دانشجویان خواجه نصیرالدین طوسی آزادی ۸۲۹ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد در سال ۱۴۰۳ | فقط ۷۲۰ زندانی بدهکار دیگر در زندان‌های استان باقی مانده‌اند فراخوان چهارم جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی از شهریورماه ۱۴۰۴ رهایی نوجوان ۱۶ساله از چنگ گروگان‌گیران در عملیات پلیس (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) تصادف زنجیره‌ای در محور ملک‌آباد - مشهد؛ انتقال ۱۱ مصدوم به بیمارستان (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) ماجرای مرگ همزمان ۶ نفر در خانه باغی در ارومیه + فیلم و علت فوت هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی افزایش دما (چهارشنبه، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) رفع توقیف گواهینامه رانندگان متخلف نوروز ۱۴۰۴ در خراسان رضوی آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتاب‌های درسی از اردیبهشت رسانه‌ها در ارتقای سلامت عمومی نقش مهمی دارند | ضرورت تقویت همکاری اصحاب رسانه با فعالان حوزه سلامت زورگیری از ۲ دانشجوی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) خطر طغیان سرخک در خراسان رضوی زیر سایه واکسن هراسی احتمال بروز افسردگی در سالمندان گوشی باز این علائم روانی را جدی بگیرید بهره‌برداری از مرکز خدمات سلامت روستایی به همت خیران در سبزوار (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

رتبه‌بندی ترمیم حقوق بود | معلمان به دنبال همسان سازی حقوق‌ها

  • کد خبر: ۹۳۰۴۰
  • ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
  • ۲
رتبه‌بندی ترمیم حقوق بود | معلمان به دنبال همسان سازی حقوق‌ها
اگرچه که عنوان می‌شود با قانون رتبه بندی جایگاه اجتماعی معلمان ارتقا پیدا خواهد کرد، اما آنچه که مشاهده می‌شود، صرفا افزایش حقوق و ترمیم درپرداخت‌ها بوده است و نه لزوما رتبه بندی.

به گزارش شهرآرانیوز، نزدیک ده سال از موضوع رتبه بندی معلمان درپی تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در آن به  ارتقا جایگاه اجتماعی و منزلت فرهنگیان نیز توجه شده است، می‌گذرد.

اگرچه که در دولت قبلی بحث های زیادی پیرامون این طرح مطرح شد اما سرانجام این لایحه در دولت جدید با کش و قوس هایی به تصویب رسید.

رتبه بندی فرهنگیان در طی هفته گذشته با نهایی شدن ۸ ماده، نهایی و تصویب شد، البته که حدود یک ماه قبل ۳ ماده از این لایحه در مجلس به تصویب رسید، اما به دلیل برخی اختلاف نظرهای دولت و مجلس در مورد بار مالی رتبه بندی معلمان، لایحه به کمیسیون آموزش بازگشت.

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با طولانی شدن لایحه رتبه بندی معلمان گفت: لایحه رتبه بندی برای رفع برخی از ابهامات به کمیسیون ارجاع شده بود که با انجام اصلاحاتی بارگذاری شده است علاوه بر این موضوع تامین بودجه و توافق بر سر آن نیز از علل دیگر تطویل در تصویب آن شده است.

وی ادامه داد: آن بودجه‌ای که ابتدا برای این طرح در نظر گرفته شده بود ۲۵ هزار میلیارد بود که تامین این بودجه نه برای دولت قبلی و نه حتی دولت فعلی امکان پذیر نیست، از این رو با انجام اصلاحاتی بر سر نیمی از این بودجه توافق حاصل شده و بر اساس این میزان بودجه این لایحه تصویب شده است.

از سوی دیگر بحثی که در ابتدا مطرح بود همسان سازی حقوق فرهنگیان با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بود از این رو اعلام شد که در طرح رتبه‌بندی معلمان و پرداخت حقوق به میزان ۸۰ درصد دریافتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها برسد. اما از همان ابتدا روشن بود که این چنین اقداماتی نیازمند بودجه وسیع است و سخن گفتن از آن خیلی به واقعیت نزدیک نیست، اگر چه خود فرهنگیان نیز به دنبال تساوی نبوده و آنچه که درخواست داشتند عدالت در پرداخت‌ها بود، اما به راستی کدام یک از این دو انجام خواهد گرفت؟

اگرچه که عده‌ای معتقدند با رتبه بندی هیچ یک از اهداف محقق نشده است و این افزایش حقوق نه کمکی به تساوی و همسان سازی کرده است و نه حتی عدالت در پرداخت‌ها را در بر داشته است.

از این رو در رتبه بندی که سر و صدای زیادی نیز به پا کرده شان معلمان آنچنان که باید رعایت نشده و آنچنان تغییر وضعیتی صورت نگرفته است از این رو خیلی از افراد معتقدند رتبه بندی انجام نگرفته است، اگرچه که تلاش مجلس بر این بوده است که تغییر جایگاه و معیشتی بدین واسطه برای فرهنگیان حاصل شود.

در رتبه بندی آنچنان که باید شان فرهنگیان رعایت نشده است

احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان گفت: اعتقاد نداریم که در لایحه رتبه بندی موجود شان معلمان به طور کامل رعایت و حفظ شده است.

فلاحی ادامه داد: علت طولانی شدن تصویب این لایحه چالش‌هایی بود که در مواردی به وجود آمد و این طرح برای انجام برخی اصلاحات به کمیسیون آمد و عمده دلیل دیگر طولانی شدن آن چانه زنی‌ها و مسائل مربوط به تامین بودجه مناسب با آن بود.

وی گفت: در دولت قبلی برای تحقق این لایحه ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده بود و این در حالی است که دولت جدید با وجود بدهی‌های بر جای مانده میلیاردی دولت قبلی این بودجه به ۱۲ و نیم هزار میلیارد افزایش یافت تا کار رتبه بندی را از نیمه دوم سال یعنی ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ برای فرهنگیان لحاظ کنیم.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به مشکلات بودجه‌ای با همین میزان بودجه باید این طرح را به سرانجام برسانیم و امیدواریم این طرح تا پایان سال اجرایی شود.

نماینده مردم همدان گفت: همین لایحه موجود را اگر بتوانیم تصویب و اجرایی کنیم و اگر اجازه داده شود که این طرح آرام آرام در جهت تحقق اهداف پیش برود به نتایج خوبی خواهیم رسید.

در نهایت اینکه اگرچه که فرهنگیان از لایحه موجود رضایت چندانی ندارند و معتقدند که تغییر شگرفی با انجام این قانون در موقعیت و جایگاه آن‌ها حاصل نشده است، اما اجرای گام به گام آن شاید بتواند در وضعیت موجود ان‌ها تغییراتی حاصل نماید.

اگرچه که بنا به گفته صاحبنظران رتبه بندی فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست، اما منجر به افزایش حقوق فرهنگیان نیز می‌شود با این نگاه آنچه مورد نظر بوده است صرفا افزایش حقوق و ترمیم در پرداخت‌ها بوده است و نه لزوما رتبه بندی چرا که خود افرادی که در روند تصویب این قانون نیز سهم داشته اند معتقد بوده اند که با این قانون شان و جایگاه معلمان انچنان که باید تامین نشده و در نظر گرفته نشده است.

منبع: میزان
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
0
0
فعلا در حد حرف باقی مونده
احمد
Netherlands
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
0
0
تفاوت دریافتی حقوق معلمان یک تدبیر بسیار اشتباهی برای همه دانش اموزان دارد.وقتی یک معلم به نسبت دیگرمعلمها کمترحقوق دریافت کنه کاملامشخصه که دل به کارنمیده وپیش خودش میگه من به اندازه پولیکه میگیرم درس میدم.کیفیت اموزش پایین میاد.این کسیکه این قانون رو گذاشته یاپیشنهادکرده نشانگر کمبود توان ذهنی وکارکرد عقل وشعورونداشتن مغز داره.متاسفم برای فرهنگیان ایران که دارن مثل یک کالای خوب وخراب روی کارشون وشخصیتشون ارزش گذاری میکنن.جای تاسف داره.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->