آنونس رسمی فیلم «مست عشق» رونمایی شد + فیلم تصویرسازی دیجیتال حسن روح‌الامین برای شعر رهبر معظم انقلاب + عکس مجموعه ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب شد لیلا حاتمی با «مسیر باد» به ونیز می‌رسد؟ «پرویز خان» سینما آنلاین + زمان اکران آنلاین سریال «رخنه» کلید خورد تولید فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تیزر ماجرای تیراندازی به «کنجی ژیراک» ستاره موسیقی پاپ فرانسه محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ مشخص شد ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش خاطره‌ای از جنس صدا | یادی از شهلا ناظریان، دوبلور پیشکسوت که ۲ سال پیش در چنین روزی درگذشت فیلم سازی در مشهد جاده یک طرفه است | گفتگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

سردیس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مشهد رونمایی شد

  • کد خبر: ۹۳۷۲۹
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
سردیس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مشهد رونمایی شد
در آستانه سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و به منظور ارج نهادن به شخصیت این سردار والامقام، سردیسی که از سوی نادر قشقایی، هنرمند مجسمه‌ساز کشورمان رونمایی شد.

سیده ریحانه موسوی | شهرآرانیوز - در آستانه سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و به منظور ارج نهادن به شخصیت این سردار والامقام، سردیسی که از سوی نادر قشقایی، هنرمند مجسمه‌ساز کشورمان رونمایی شد.

این سردیس صبح دیروز با حضور معاون فرهنگی و هنری شهرداری مشهد، رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی، مدیران شهری، رئیس دانشگاه آزاد مشهد، برخی از خانواده‌های معزز شهدا و تعدادی از استادان و دانشجویان در ورودی مجتمع سردار قاسم سلیمانی دانشگاه آزاد مشهد رونمایی شد. این سر‌دیس به همراه پایه‌ای که بر روی آن نصب شده، در مجموع ۲ متر و ۲۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد و از جنس فایبرگلاس ساخته شده است.

ایثار و شهادت محور پیوند‌های اجتماعی

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی زیارت گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد، در مراسم رونمایی از سردیس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: در همه هم‌فکری‌ها به این نتیجه رسیدیم که باید یک نسخه شفابخش برای حل مسائل پنهان شهرمان طراحی کنیم، که مداوا و درصد پیشرفت آن به شکلی باشد که بتوانیم آن را به شهر امام مهربانی‌ها تبدیل کنیم.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان با بیان اینکه شهر امام مهربانی‌ها باید بدون خشونت، فقر و کودک کار باشد گفت: در این شهر مردم باید با محبت و علاقه با یکدیگر رفتار کنند و پیوند اجتماعی محکمی داشته باشند، در این باره هیچ محوری جز ایثار و شهادت پیدا نکردیم، زیرا اگر مردم به این فرهنگ پایبند شوند بسیاری از معضلات حل می‌شود.

منصوریان در ادامه اظهار کرد: اگر مردم روابط گرمی داشته باشند و با مهربانی با یکدیگر رفتار کنند، بیشتر مشکلات اجتماعی از بین خواهد رفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: همه ناهنجاری‌ها از جایی شروع می‌شود که انسان همه‌چیز را فدای زیست مطلوب خود کند، اما فرهنگ ایثار و شهادت به ما یاد می‌دهد که در برابر یک مصلحت بزرگ‌تر و برای حال خوب مردم گذشت داشته باشیم و از خود، جایگاه و لذت‌های دنیا بگذریم.

وی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی الگوی ایثار و گذشت است تأکید کرد: اگر بخواهیم فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت را معرفی کنیم و مشکلات و معضلات را با آن حل کنیم، باید الگو‌های درستی نیز معرفی کنیم. اگر آن الگو در آن فرهنگ سرآمد بود بی‌گمان، فرهنگ نیز در جامعه ترویج پیدا می‌کند. اگر از سردار شهید سلیمانی به عنوان الگو نام می‌بریم به این دلیل است که مصداق‌های بزرگ ایثار و گذشت در ایشان متبلور بود و هنگامی که هر فردی از دوست و دشمن، موافق و مخالف در مورد رفتار ایشان صحبت می‌کند به این موضوع باور دارد که ایشان دل‌سوز، مصلح و یک ایثارگر واقعی بود.

نگاه جهان‌شهری به مشهد

مجتبی منتظری، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این مراسم در گفتگو با شهرآرا گفت: سیاست شهرداری مشهد بر این است که به عنوان متولی امور شهری به فعالیت‌های فرهنگی و رشد آن‌ها در شهر مشهد که یک شهر زیارتی است و نگاه جهان شهری به آن وجود دارد توجه و تعاملات اجتماعی و فرهنگی را بیشتر کند. او ادامه داد: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در دومین سالگرد شهید سلیمانی سردیسی را آماده کرده است و شهرداری برگزاری رویداد و اطلاع‌رسانی را در این زمینه عهده‌دار بوده است.

منتظری تصریح کرد: تمام سعی ما این است که با مجموعه‌های فرهنگی سطح شهر از جمله مراکز دانشگاهی و فرهنگی مشارکت داشته باشیم، زیرا بر این باوریم اگر فعالیت‌های فرهنگی با تعامل انجام گیرد اثربخشی بیشتری خواهد داشت. هدف شهرداری اقدام برای بهسازی فضا‌های عمومی شهری از جمله بستر پارک‌ها، فضا‌های عمومی، مساجد و کمک به ارتقای سطح فرهنگی آن‌هاست تا رویداد‌های مناسب شهری در این اماکن اتفاق بیفتد.

اهدای ۱۰ سردیس سردار به شهر‌های کشور

مجید عسگری رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی نیز در گفتگو با شهرآرا درباره این سردیس گفت: ۱۰عدد سردیس سردار شهید قاسم سلیمانی، از سوی نادر قشقایی تولید شده و به ۱۰ شهر کشور اهدا شده که آخرین شهر مشهد است.

او با بیان اینکه هدف ما این است که آثار هنری در میان جمع‌های فرهنگی و اجتماعی بیشتر دیده شود بیان کرد: این سردیس جدیدترین و فاخرترین سردیسی است که از شهید سلیمانی تولید شده است. این کار در همکاری با مکتب حاج قاسم سلیمانی که متعلق به خانواده این شهید بزرگوار است و با توجه به عکس‌ها و موقعیت‌های مختلفی که سردار داشته تولید شده است.

به گفته عسگری در حوزه هنری خراسان رضوی آثار سینمایی فاخر با نگاه دینی، اجتماعی و انقلابی با همکاری دیگر نهاد‌های فرهنگی برای مخاطبان تولید می‌شود: «در خصوص هنر‌های نمایشی نیز علاوه بر نمایش‌هایی که در حوزه هنری اجرا می‌شود، با دیگر مجموعه‌ها برای اجرای تئاتر در سالن‌های مختلف تعامل وجود دارد و از آن مهم‌تر در حوزه تئاتر‌های خیابانی آثاری با مضامین فرهنگ ایثار و شهادت طراحی شده است.»

به گفته عسگری، به مناسبت سالروز شهادت سردار سلیمانی دو تئاتر خیابانی و میدانی و یک نمایشنامه‌خوانی آماده اجرا شده است که با مدیریت شهری در فضا‌های مختلف قابلیت اجرا دارد.

عسگری، همچنین خاطرنشان کرد: تولید سردیس این شهید باید با نظارت مکتب حاج قاسم اتفاق بیفتد؛ بنابراین حوزه هنری با هماهنگی کامل این اثر را تولید کرده و استاد قشقایی ماه‌ها برای آن زحمت کشیده است و سعی کرده تا به شباهت و فاخر بودن این اثر توجه کند.

عطروبوی فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه

محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد مشهد نیز در حاشیه این مراسم در گفتگو با شهرآرا گفت: این نماد‌ها بهانه زنده نگه‌داشتن شعائر اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت می‌شود و دانشجویان ما می‌دانند دانشگاه که وظیفه ذاتی آن آموزش و حضور در مجامع علمی است به مسائل فرهنگی شهر و کشور نیز اهمیت می‌دهد. این دانشگاه معطر به سردیس شهید قاسم سلیمانی شد تا عطر و بوی فرهنگ ایثار و شهادت در آن بماند.

مرادی همچنین درباره جشنواره شعر «مولود کعبه» خبر داد: در فاصله ۱۳ رجب تا ۱۵ شعبان سلسله جشن‌ها‌یی در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است و ۱۰ استان جشنواره‌هایی را به مناسبت میلاد امام علی (ع) تا میلاد حضرت صاحب‌الزمان (عج) تدارک دیده‌اند، در استان خراسان رضوی نیز جشنواره شعر «مولود کعبه» برگزار می‌شود، که سرآغاز این جشن‌هاست و دانشگاه تلاش می‌کند با زنده نگه‌داشتن فرهنگ انتظار تلاش مضاعفی را برای رسیدن جامعه به پویایی در این زمینه داشته باشد.

در ادامه این مراسم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد پیام محمد‌مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور را قرائت کرد.

در بخشی از پیام طهرانچی آمده است: «جایگاه سردار سلیمانی در میان نخبگان کشور در تحکیم قدرت و نفوذ نظام در منطقه بدیهی است و رهبر معظم انقلاب فرمودند: ما به حاج قاسم سلیمانی، شهید عزیز، به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به چشم یک مکتب نگاه کنیم. سردار شهید عزیز ما را به چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس‌آموز، با این چشم نگاه کنیم و بدون تردید مکتب سلیمانی مکتبی است که سلیمانی را ساخت، نه مکتبی که سلیمانی ساخته باشد؛ بنابراین تمامی نخبگان کشور در حوزه‌های مختلف باید علاوه بر تأسی از مکتب سلیمانی این مکتب را برای مردم نیز تبیین نمایند و حاصل این دو مهم باید این باشد که استادان و نخبگان کشور را برای دستیابی به قله‌های افتخار علم و دانش یک پارچه و متحد سازد و سربازان جبهه علم و دانایی در دانشگاه آزاد اسلامی خود با فتح قله‌های علمی منطقه و جهان، در مسیر اقتدار ایران اسلامی گام برخواهند داشت و با طی این مسیر پیرو واقعی مکتب سلیمانی خواهند بود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->