شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

آیا اورست بلندترین کوه جهان است؟

  • کد خبر: ۹۴۰۰۷
  • ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
  • ۱
آیا اورست بلندترین کوه جهان است؟
همه می‌دانند کوه اورست واقع در رشته کوه هیمالیا در نپال بلندترین کوه جهان است. این یکی از حقایقی است که در دوران کودکی در ذهن ما نقش بسته است؛

به گزارش شهرآرانیوز؛ همه می‌دانند کوه اورست واقع در رشته کوه هیمالیا در نپال بلندترین کوه جهان است. این یکی از حقایقی است که در دوران کودکی در ذهن ما نقش بسته است؛ مانند اینکه می‌دانیم نیل آرمسترانگ اولین کسی بود که به ماه قدم گذاشت یا نهنگ‌های آبی بزرگ‌ترین حیواناتی هستند که تابه حال زندگی کرده اند. پس ممکن است از شنیدن این موضوع تعجب کنید که قله‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان آن‌ها را مرتفع‌ترین قله‌های روی زمین در نظر گرفت. این موضوع فقط به نحوه اندازه گیری شما بستگی دارد.

"زومیت" دراین باره می‌نویسد: با قضاوت براساس پارامتر‌های مختلف، از جمله بلندترین از نظر ارتفاع و بلندترین از پایه تا قله و بلندترین براساس دورترین نقطه از مرکز زمین، بلندترین کوه جهان کدام است؟ بی شک، کوه اورست که در اعماق زیررشته کوه ماهالانگور هیمالیا قرار دارد، مشهورترین و جذاب‌ترین کوه سیاره ماست.

اورست در زبان محلی به آن چومولونگما به معنای مادر زمین نیز گفته می‌شود و ۲۹ می ۱۹۵۳، تنزینگ نورگای از مردم بومی نپال و ادموند هیلاری نیوزیلندی اولین بار آن را فتح کردند. از آن زمان تاکنون، حدود چهارهزار نفر با موفقیت به آن صعود کرده اند. به گزارش گاردین، این کوه از زمان شروع ثبت سوابق، یعنی سال ۱۹۲۲، جان بیش از ۳۰۰ نفر را گرفته است.

در چند دهه گذشته، پژوهشگران بار‌ها قله اورست را اندازه گیری کرده اند؛ اما آخرین ارزیابی‌ای که نوامبر ۲۰۲۱ اعلام شد، ارتفاع آن را ۸۸۴۸/۸۶ متر بالاتر از سطح دریا نشان می‌دهد؛ یعنی تقریبا ۸/۸ کیلومتر ارتفاع دارد. این ارتفاع بسیار چشمگیر است؛ اما موجب طرح سؤالی می‌شود: چرا هنگام تعیین بلندترین قله جهان از ارتفاع بالای سطح دریا استفاده می‌کنیم؟

مارتین پرایس، استاد دانشگاه هایلندز و پژوهشگر می‌گوید: برای اینکه اندازه گیری‌ها مقایسه شدنی باشد، باید خط پایه ثابتی داشته باشیم. از لحاظ تاریخی و حتی اکنون، ارتفاع معمولا به عنوان ارتفاع بالاتر از میانگین سطح دریا ذکر می‌شود؛ اگرچه این اندازه گیری باید با درنظرگرفتن میانگین استاندارد سطح دریا انجام شود.

سطح دریا در نقاط مختلف جهان متفاوت است و به دلیل تغییرات اقلیمی در حال تغییر است؛ درنتیجه، اکنون ارتفاع دربرابر ژئوئید زمین اندازه گیری می‌شود.

اغلب برای راحتی و هماهنگی، همه کوه‌ها از سطح دریا اندازه گیری می‌شوند؛ اما اگر اندازه گیری‌ها از پایه تا قله انجام می‌شد، چه؟ آیا اورست همچنان در صدر جدول قرار داشت؟ پاسخ این پرسش منفی است.

در این صورت، این افتخار نصیب مونا کیا، کوه آتش فشان غیرفعال در هاوایی می‌شد. اگرچه قله آن ۴،۲۰۵ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد که کمتر از نصف ارتفاع اورست است، بیشتر مونا کیا زیر سطح دریا پنهان است.

طبق اعلام سازمان زمین شناسی آمریکا، زمانی که اندازه گیری از پایه تا قله انجام شود، ارتفاع مونا کیا به ۱۰،۲۱۱ متر می‌رسد که یک سروگردن بالاتر از اورست است، بنابراین، آیا باید مونا کیا را بلندترین کوه روی زمین در نظر بگیریم؟ پرایس گفت: این موضوع به دیدگاه شما بستگی دارد.

اگر اقیانوسی روی زمین وجود نداشت، بحثی وجود نداشت و شما می‌توانستید با بلندترین کوه‌ها در دیگر اجرام منظومه شمسی که اقیانوس ندارند، مقایسه کنید «در همین حین، یکی از مدعیان دیگر، یعنی کوه چیمبورازو در اکوادور، قله‌ای دارد که دورترین نقطه از مرکز زمین است.

چیمبورازو بلندترین کوه رشته کوه آند نیست و حتی در میان ۳۰ کوه مرتفع آن نیز قرار ندارد؛ اما نزدیکی به خط استوا چیزی است که موجب تفاوت آن می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بنیامین
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
0
0
بلند آرین کوه جهان
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->