کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

روایت سردار تقوی از روز تشییع پیکر شهید سلیمانی

  • کد خبر: ۹۴۵۲۰
  • ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
روایت سردار تقوی از روز تشییع پیکر شهید سلیمانی
فرمانده ارشد انتظامی خراسان‌ رضوی از موج احساسات مردم در مراسم تشییع پیکر شهیدسلیمانی در مشهد می‌گوید.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز - «سیزدهم دی‌۱۳۹۸ برای حضور در مراسم سالگرد درگذشت پدرم در طبس بودم. حوالی نماز صبح بود که با شنیدن خبر هولناک بی‌درنگ تصمیم به برگشت گرفتم. خبر شهادت سردارسلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد هنوز تأیید نشده بود که راه افتادم. از خاطرم نمی‌رود وقتی در مسیر تأییدیه خبر شهادت سردار سلیمانی را دریافت کردم، چه اندوه بزرگی بر من مستولی شد. گویی که داغ ازدست‌دادن پدرم تازه شد و دوباره عزادار شدم. البته آحاد مردم نیز همین احساس را داشتند.»

این جملات، واگویه‌های سردارسرتیپ محمدکاظم تقوی، فرمانده نیروی انتظامی خراسان‌رضوی، درباره لحظه شنیدن خبر شهادت سلیمانی است.

فرمانده ارشد انتظامی خراسان‌ رضوی در تشریح موج احساسات مردم در مراسم تشییع پیکر شهیدسلیمانی در مشهد می‌گوید: ما بنا داشتیم طبق برنامه‌ریزی مرسوم، ادای احترام به پیکر سپهبد سلیمانی و مراسم ویژه نظامی را پانزدهم دی در فرودگاه شهیدهاشمی‌نژاد مشهد انجام دهیم. برای این مراسم گل‌آرایی و تشریفات خاصی هم در نظر گرفته‌شده بود، اما به‌محض پیاده‌کردن پیکر مطهر شهدا در فرودگاه و به‌دنبال آن، انتقال تابوت‌ها به کامیونت مخصوص با جمعیت زیادی رو‌به‌رو شدیم که در فرودگاه حاضر شده بودند.

برای بازگشایی مسیر از شهید مدد گرفتیم

سردار تقوی با بیان اینکه تمهیدات امنیتی ویژه‌ای برای مراسم تشییع پیکر شهیدان مقاومت در مشهد اندیشیده بودند، ابراز می‌کند: قرارگاه امنیتی امیرالمؤمنین (ع) را مخصوص تأمین امنیت این مراسم راه‌اندازی کردیم و همه دستگاه‌های متولی امر در این قرارگاه حضور داشتند. نگرانی بزرگ ما برقراری کامل امنیت مراسم بود. زیرا مراسم تشییع پیکر‌ها در اهواز را دیده بودیم و پیش‌بینی استقبال باشکوه را داشتیم. ما از هر جهت می‌دانستیم که قرار است در مراسم تشییع با حضور بی‌سابقه مردم روبه‌رو شویم.

از این رو خواسته بودم هر ۴ دقیقه یک‌بار قرارگاه امنیتی امیرالمؤمنین (ع) گزارش آخرین وضعیت و ارزیابی مسیر پیش رو را اطلاع دهد. از همان فرودگاه متوجه شدیم مسیر اعلام‌شده برای تشییع پیکر‌ها به‌دلیل ازدحام جمعیت مسدود است و با تصمیم ستاد مدیریت بحران و با هماهنگی سردارنظری، فرمانده وقت سپاه استان، تغییر مسیر دادیم و از تقاطع غیرهم‌سطح حافظ پیکر‌ها را به سمت میدان ۱۵ خرداد و جایگاه مخصوص رساندیم.

سردارتقوی می‌گوید: مشاهده موج اندوه مردم از یک‌سو داغ ازدست‌دادن این شهید عزیز را برایمان تازه و از سوی دیگر قدرشناسی مردم از مجاهدت‌های سردار مدافع وطن را در دل‌ها زنده می‌کرد. او اضافه می‌کند: درحالی‌که مردم در خیابان اصلی امام رضا (ع) در انتظار کامیون حامل پیکر‌ها بودند، ما بدون اطلاع قبلی خواستیم از کوچه‌های فرعی این خیابان خود را به میانه مسیر برسانیم.

زیرا پیشروی در مسیر ازپیش اعلام‌شده ممکن نبود. دوم اینکه طبق گزارش‌ها پیش‌بینی می‌شد که استقرار پیکر مطهر شهدا در جایگاه میدان ۱۵خرداد سبب استقبال مردم از ۴ طرف و به‌وجودآمدن تلفات انسانی زیاد می‌شود. وقتی متوجه شدیم هیچ راه گریزی از این وضعیت وجود ندارد، با مشورت‌گرفتن از سردارنظری، فرمانده وقت سپاه استان و توسل به روح مطهر شهیدسلیمانی، مصمم شدیم که راه کاروان را بازکنیم. اعلام عمومی کردیم که مردم برای عبور کاروان کمک کنند. در پیش چشمان حیرت‌زده ما دسته‌های بی‌شمار مردم خودرو‌هایی را که وسط کوچه رها شده بودند، حرکت دادند تا معبر باز شود. حتی بلوکه‌های سیمانی بزرگ را که شهرداری با آن کوچه‌ها را مسدود کرده بود، برداشتند تا کامیون حامل پیکر‌ها عبور کند. مردم اشک می‌ریختند و یاعلی (ع) می‌گفتند و بلوکه بزرگ سیمانی را جابه‌جا می‌کردند و همه ما متحیر مانده بودیم.

تبرک‌گرفتن از تابوت

فرمانده انتظامی خراسان‌رضوی بیان می‌کند: تعداد زیادی از همکاران و چندنفر از شخصیت‌های بزرگ و سرشناس کشور پیش از آغاز مراسم با من تماس گرفتند و درخواست داشتند که برای شفای بستگانشان که در بستر بیماری هستند، تبرکی از تابوت شهید را کنار بگذارم. تبرک‌جستن‌ها در آن روز خیلی تکان‌دهنده بود.

من وقتی از بالای کامیون حامل پیکر‌ها ناظر بر رفتار مردم بودم، به‌چشم می‌دیدم که از سمت آقایان انگشتر و لباس و از سمت خانم‌ها تکه‌پارچه و دست‌بند و گردن‌بند پرتاب می‌شد. مردم از پایین کامیون با التماس درخواست می‌کردند که شیئی را به تابوت مطهر شهدا متبرک کنیم. سردارتقوی با اشاره به تجربه مدیریت دیگر تجمع‌ها در مشهد، ادامه می‌دهد: به‌عنوان مثال در روز شهادت امام رضا (ع) یا لحظه تحویل سال، شاهد جمعیت میلیونی از سراسر کشور در مشهد هستیم، اما در مراسم تشییع پیکر شهیدان مقاومت، حیرت‌زده شدیم.

تجدیدبیعت مردم با ولایت

سردار تقوی مراسم تشییع پیکر شهیدسلیمانی را تجدیدبیعت مردم با ولایت می‌داند و می‌گوید: من احساس می‌کنم شهادت سردارسلیمانی دل‌های ملت ما را بار دیگر به هم نزدیک کرد. مردم با حضور در مراسم تشییع پیکر شهیدسلیمانی اراده داشتند تا وحدت و ولایت‌مداری خود را به رخ جهان بکشند. چون این شهید با صلابت و اقتدار نظامی خود دور از وطن و غریبانه به شهادت رسید. نزدیک‌ترین تصویر به شهیدان صدپاره‌تن کربلا را برای مردم تداعی کرد و همان‌طور که حاج‌قاسم به مولای خود پیوست، مردم نیز با عزاداری در سوگ سردار خود، یاد سالار کربلا را گرامی داشتند.


بیشتر بخوانید

چند روایت‌ از عاشقی با شهید سلیمانی

حاج قاسم، بزرگ مردی که به عهد و پیمانش با خدا وفا کرد


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->