سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پرداخت حقوق کمتر از قانون کار به معلمان وجاهت قانونی ندارد

  • کد خبر: ۹۴۶۳۷
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
پرداخت حقوق کمتر از قانون کار به معلمان وجاهت قانونی ندارد
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از نحوه اجرای قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر‌دولتی، گفت: پرداخت دستمزد پایین‌تر از قانون کار به معلمان مدارس غیردولتی وجاهت قانونی ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، خصوصی‌‌سازی آموزش و پرورش و افزایش مدارس غیردولتی یکی از چالش‌های نظام تعلیم و تربیت کشور بوده و هست. مسئله‌ای که موافقان و مخالفانی دارد و هر گروه دلایلی را برای کاهش یا افزایش مدارس بخش خصوصی مطرح می‌کند. اما یکی از موضوعاتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، وضعیت به‌کارگیری و استفاده از نیروی انسانی در این مدارس است. مسئله ساماندهی مشکلات معلمان مدارس غیردولتی و نظارت بر اجرای قانون مرتبط با حقوق و مزایای آنها را پیش‌تر در روزنامه کیهان طی گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی مطرح و پیگیری کرده بودیم، اما تاکنون اقدام مثبتی برای حل مشکلات نشده است.

معلمان مدارس غیردولتی نسبت به نحوه انعقاد قرارداد، حقوق دریافتی، بیمه، سنوات و سایر مزایای شغلی اعتراض دارند. بر اساس ماده ۲۶ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر‌دولتی مصوب سال ۱۳۹۵، تعیین حقوق و مزایای کارکنان غیررسمی و رسمی غیرموظف این مدارس و مراکز به موجب قانون کار و ضوابط آن خواهد بود. همچنین در ماده ۲۵ قانون مذکور درخصوص بیمه معلمان این مدارس آمده است: کارکنان تمام وقت فاقد پوشش بیمه‌ای مدارس و مراکز غیردولتی از مزایای قانون تأمین اجتماعی برخوردار می‌شوند. کارکنان پاره وقت فاقد پوشش بیمه‌ای نیز به نسبت ساعات انجام کار مشمول حمایت‌های مقرر در این ماده هستند.

با این حال، برخی موسسان قانون را نادیده می‌گیرند و با سوءاستفاده از متقاضیان تدریس در مدارس غیرانتفاعی حداقل حقوق را پرداخت می‌کنند. برخی دیگر از موسسان نیز متاسفانه، حقوق و بیمه را مطابق قانون پرداخت می‌کنند اما از معلم می‌خواهند که اضافه پرداختی را بازگرداند و بیمه را از حقوق پرداختی کسر می‌کنند. دلیل این اقدام دور زدن سیستم‌های نظارتی است.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در این رابطه معتقد است قانون و مقررات، پیش‌بینی‌های لازم را کرده است، اما در اجرای این قانون مشکل جدی داریم.

نوری در پاسخ به این سؤال که، باتوجه به نقش نظارتی آموزش و پرورش در اداره مدارس غیرانتفاعی و نظر به رعایت نکردن قوانین حقوق و دستمزد توسط موسسان این مدارس، چه برنامه‌ای برای سامان بخشیدن و پیگیری حقوق معلمان مدارس غیرانتفاعی که شامل نحوه انعقاد قرارداد، حقوق، بیمه، سنوات، عیدی و... می‌شود، دارید؟، گفت: به استناد ماده ۹ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر‌دولتی مصوب سال ۱۳۹۵ یکی از وظایف موسسان مدارس و مراکز غیردولتی تامین منابع انسانی، فضا و امکانات مورد نیاز طبق قوانین و مقررات می‌باشد. همچنین ماده ۲۶ این قانون تامین حقوق و مزایای کارکنان غیر‌رسمی و رسمی غیر موظف این مدارس و مراکز را به موجب قانون کار و ضوابط آن تعیین نموده است و در تبصره ۲ ماده ۲۵ همین قانون شرایط تمام وقت و پاره وقت بودن کارکنان را مقرر نموده که در آیین‌نامه اجرایی قانون پیش‌بینی شود، که این موضوع در ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی به تصریح بیان گردیده است.

وی افزود: لذا قانون‌گذار محترم حقوق و مزایای نیروهای آزاد را صراحتا به ضوابط و مقررات قانون کار موکول کرده بنابراین پرداخت دستمزد پایین‌تر از مقررات قانون کار وجاهت قانونی ندارد اما هرگونه پرداخت مازاد برآن تابع توافق طرفین و قرارداد فی‌مابین بوده و در شمول مواد ۱۰، ۱۹۰ و ۲۲۰ قانون مدنی می‌باشد.

اجرای قانون مدارس غیردولتی با مشکل جدی روبه‌رو است

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از نحوه اجرای قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر‌دولتی، گفت: قانون و مقررات، پیش‌بینی‌های لازم را کرده است، اما در اجرای این قانون مشکل جدی داریم. آنچه مصر هستیم در این دوره تقویت شود، ایجاد سازوکارهای کارآمدتر و همت ویژه‌تر در اجرایی شدن این قوانین و مقررات و نظارت دقیق و قابل قبول بر عملکرد مدارس غیردولتی به خصوص در تأمین مالی معلمان و کارکنان آن طبق قانون است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->