تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

علت درد مفصل در زمستان چیست؟

  • کد خبر: ۹۴۸۶۱
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴
علت درد مفصل در زمستان چیست؟
احتمالا در زمستان این موضوع را تجربه کرده باشید که یک نوع سوزش و یا درد در روزهای سرد در مفاصل شما ایجاد می شود.

به گزارش شهرآرانیوز، درد مفصل در فصل زمستان معمولاً در اکثر افراد وجود دارد، افراد زیادی را هم دیده اید که از افزایش درد مفصل خود در ماه های سرد سال شکایت دارند؛ مخصوصاً اگر از مشکلاتی مثل آرتروز، درد مزمن یا آسیب دیدگی رنج ببرند این دردها در آنها رایج تر است.

 
دلایل درد مفصلی در فصل زمستان را می توان مورد شناسایی قرار داد. مطالعات موجود نشان می دهد که عوامل روانی و همچنین سطح فعالیت های فیزیکی هم در این مورد نقش بسیار مهمی دارد. باید به تصویر کلی بدن خود نگاه کنید و یک ایده واضح تر داشته باشید که چرا رطوبت و سرما باعث درد بیشتر مفصل نسبت به قبل می شود.

علت درد مفاصل در سرما و فصل زمستان

به زبان ساده اگر بخواهیم دلیل این ایجاد و افزایش درد را بازگو کنیم باید بگوییم بودن در محیط گرم، باعث آزاد شدن انرژی بیشتری شده و عضلات و عروق بدن بازتر میشوند و همین امر موجب افزایش سوخت و ساز و به دنبال آن تسکین و کاهش درد می​شود. علل دیگری هم در بروز این دردها دخیل هستند که شامل :

تغییرات موجود در فشار اتمسفریک

زمستان باعث تغییرات زیادی در جو و اتمسفر هوا می شود و آن را می توانید در استخوان های خود، تاندون ها، عضلات، مفصل ها و بافت های بدن احساس کنید. و در نتیجه احساس شما در فصل سرد و مرطوب تغییر پیدا می کند. این اثرات ممکن است باعث افزایش حساسیت در بدن تان شود؛ مخصوصا اگر یک زخم کهنه و یا جدید در بدن شما وجود داشته باشد.

با مطالعات موجود در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه رسیده اند که کاهش فشار بارومتریک که معمولاً در فصل زمستان اتفاق می‌افتد، می‌تواند درد و احساس نارضایتی را در بدن افزایش دهد. همچنین تغییرات موجود در فشار بارومتریک و تغییرات دمایی روی شدت درد، مخصوصاً در قسمت زانو برای افراد مبتلا به پوکی استخوان افزایش پیدا می‌کند.

مفاصل شما نرمی فصل گرم را ندارند

مفاصل در قسمت لگن و زانو، پا، قوزک پا، دست و شانه ها دارای یک ماده روان ساز هستند که مفاصل را نرم می کنند و باعث می شود که حرکت نرمی در بدن خود داشته باشیم. زمانی که دمای هوا دچار تغییرات می شود، میزان این مایع هم تغییر می کند. دما و رطوبت پایین باعث می شود که عضلات و مفصل ها خشک شود و در نتیجه شکنندگی در فصل زمستان بیشتر اتفاق می افتد و نسبت به فشار هم حساسیت بیشتری پیدا می کنید.

میزان استرس، اضطراب و افسردگی بیشتر است

زمانی که استرس داشته باشید، بدن شما تحت فشار بیشتری قرار می گیرد. تنش ها مخصوصاً در قسمت مفصل افزایش پیدا می کند. زمستان پر استرس ترین زمان سال است. استرس معمولا برای همه افراد وجود دارد که علت آن هم می تواند متفاوت باشد اما به طور کلی تعادل زندگی در فصل زمستان کمتر است، مخصوصاً برای افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن مثل آرتروز هستند. چنانچه در بخش بهداشت و سلامت نمناک اشاره شده است درد روزانه ای که هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ ذهنی تجربه می کنید، می تواند ریشه در افسردگی شما داشته باشد و احساس کنید در شرایط سخت گیر افتاده اید که هرگز تمامی ندارد.

در مورد درد مفصلی چه اقدامی انجام دهیم؟

تنها راه خلاص شدن از این درد ها، حرکت کردن است. اگر مدت زمان طولانی در یک موقعیت ثابت بمانید، مثلاً مدت زمان طولانی بنشینید، دراز بکشید یا حتی بایستید، مفاصل شما سفت می شود. حرکت کردن شاید در وهله اول دردناک و ناراحت کننده باشد اما این موضوع کاملاً طبیعی است و در طول زمان بهبود پیدا خواهد کرد.

اصلاً منظور ما این نیست که یک دفعه از جا بلند شوید و خیلی تند راه بروید، بلکه همه کارها را آهسته انجام دهید. چند حرکت آرام مانند خم کردن و صاف کردن زانو ها و آرنج دست، شانه، قوزک پا، چرخش مچ، باز و بسته کردن دست ها و غیره را انتخاب کنید و آن ها را به آرامی انجام دهید.

زمانی که بدن شما حرکت کند، ناراحتی های اولیه به زودی بهبود پیدا می کنند و به حالت عادی برمی گردید. همچنین می توانید دوش آب داغ بگیرید یا از پتوهای گرم استفاده کنید که به تسکین درد شما کمک می کند. گرم کردن بدن به طور منظم برای مفاصل خوب است. اگر بدن خود را فعال نگه دارید نیز مفاصل شما در فصل زمستان در موقعیت بهتری قرار خواهند گرفت.

منبع: نمناک

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->