۱۱۱ نفر از حجاج به دلیل وخامت شرایط جسمی‌ به کشور بازگشتند مقطع کاردانی رشته «فوریت‌های پزشکی» حذف خواهد شد ارتباط گردشگری ایران با مالزی افزایش می‌یابد هشداری برای زمین؛ ۲۳ درصد از مساحت زمین دیگر قابل بهره برداری نیست دستگیری عامل قتل پاکبان مشهدی + عکس خمیردندان‌های غیرمجاز از سوی وزارت بهداشت معرفی شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سفری در مشهد نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند واریز ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به چه معناست؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) کشف انبار داروهای غیرمجاز توسط پلیس مشهد پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۱۴ تیر ١۴٠٣) | تداوم وزش باد در استان سالاد سزار ۱۰۰ ساله شد | همه چیز در مورد یک سالاد پرطرفدار اهدای اعضای کودک مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی سه بیمار نیازمند‌به‌عضو شد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گردشگری ایران از دریچه سیاستگذاری دولت چهاردهم؛ باید و نبایدها انفجار شدید در کارخانه تولید جنگ‌افزار آمریکا + فیلم معلمان مدارس غیردولتی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار می‌گیرند مقدمه و بستر توانمندسازی کودکان کار باید فراهم شود | آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار در ایران نداریم افزایش نسبی دما طی امروز و فردا در بیشتر نقاط کشور (۱۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

واکسن‌نزده‌ها و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، در صدر فوتی‌های کرونایی مشهد هستند

  • کد خبر: ۹۹۰۵۵
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
واکسن‌نزده‌ها و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، در صدر فوتی‌های کرونایی مشهد هستند
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: اکنون ۷۱۰بیمار درگیر کرونا در بیمارستان‌های مشهد وجود دارد. واکسن‌نزده‌ها و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، فوتی‌ها و بیماران بدحال ما را تشکیل می‌دهند.

طنین همتی|شهرآرانیوز، دکتر ایوب توکلیان، عضو هیئت‌علمی و جانشین معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، در گفت‌وگو با شهرآرانیوز درباره سویه جدید امیکرون در مشهد گفت: متأسفانه در شرایط اوج‌گیری سویه جدید قرار داریم. آمارها به‌ویژه در بخش مراقبت‌های ویژه افزایشی است. ما اکنون حدود ۷۱۰بیمار بستری در بیمارستان‌ها داریم که ۵۶۰بیمار در بخش‌های عادی و ۱۵۳نفر در آی‌سی‌یوهای مشهد بستری هستند. آمار فوتی معمولا کشوری اعلام می‌شود، ولی بیشتر فوتی‌ها افرادی بودند که بیماری‌های زمینه‌ای جدی داشتند یا واکسیناسیونشان کامل نبوده است.
به‌گفته وی، متأسفانه بیشتر بیماران اورژانسی ما افرادی هستند که واکسیناسیونشان کامل نشده است یا دو دز واکسن را نزده‌اند یا از دو دز واکسنشان سه ماه گذشته است که باید تزریق دز سوم را جدی بگیرند. کودکان و سال‌خوردگان بیشتر درگیر این بیماری هستند که خوشبختانه تمهیدات لازم اندیشیده شده است و بیمارستان اکبر برای کودکان در حالت آماده‌باش است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی در ادامه اضافه کرد: تنها دغدغه ما رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم و واکسیناسیون دز سوم، ماسک‌‌زدن و پرهیز از اجتماعات است. ما از لحاظ تأمین تخت‌های بیمارستانی دغدغه‌ای برای بیماران کرونایی نداریم و پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.
وی درباره دلیل درگیری کودکان در این سویه جدید گفت: گروه سنی کودکان به‌دلیل اینکه کمتر واکسینه شده‌اند و ایمنی ضعیف‌تری داشتند، بیشتر درگیر شدند؛ اما یکی‌دیگر از دلایل آن، ویژگی‌های خود ویروس است که باعث درگیری بیشتر در این سنین شده است.
به‌گفته دکتر ایوب توکلیان، این ویروس آمده است رفتار ما مردم و جوامع را تغییر دهد و به‌نوعی جوامع را در مقابل بحران‌ها و شرایط اضطراری محک بزند و ببیند چقدر تاب می‌آورند زندگی‌شان را با این ویروس تطابق دهند. اگر این با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پرهیز از اجتماعات خودمان را تطبیق دادیم، این ویروس شکست می‌خورد، اما اگر نتوانیم این تغییر رفتار را بعد از دو سال در جوامع ایجاد کنیم، قطعا این ویروس ما را به سمت‌وسویی که خودش می‌خواهد، می‌کشاند.
وی تأکید کرد: اگر مردم رعایت کنند، این ویروس ریشه‌کن خواهد شد. اگر مردم به دستورات پزشکی و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، عمل کنند، این بیماری به‌زودی مهار خواهد شد، اما اگر مردم به توصیه پزشکان توجه نکنند، نه‌تنها این ویروس همچنان خواهد بود، بلکه پیروز می‌شود.

از نظر ما پزشکان، اکنون سرماخوردگی همان امیکرون است

معاون درمان علوم‌پزشکی مشهد درباره علائم ا‌ولیه این سویه جدید گفت: تب، آب‌ریزش بینی، گلودرد و سرفه از علائم این بیماری است. اما حتما نباید همه این علائم را داشته باشید تا مبتلا شده باشید. سرماخوردگی بیماری‌ای ویروسی است. الان ویروس غالب در جامعه امیکرون است. بنابراین، سرماخوردگی اکنون معنی ندارد و از نظر ما پزشکان اکنون سرماخوردگی همان امیکرون است.
وی با بیان اینکه این ویروس بسیار سرایت‌پذیر است و یک نفر می‌تواند ده‌ها نفر دیگر را مبتلا کند، یادآور شد: در زمینه واکسیناسیون، مهم این است که بعد از گذشت سه ماه، یک دز واکسن تزریق شود که اکنون به‌دلیل اینکه این بیماری کودکان را هم درگیر می‌کند، مجوز تزریق واکسن به کودکان بیش از 9سال هم صادر شده است. برای بیش از 5سال هم احتمالا به‌زودی دستورالعمل تزریق ابلاغ می‌شود.

به‌گزارش شهرآرانیوز، ویروس کووید19 از نوع امیکرون (Omicron) راحت‌تر از ویروس اصلی که عامل نوع دلتا بود، پخش می‌شود. اما به‌گفته کارشناسان، این ویروس از سویه‌های قبلی مثل دلتا ضعیف‌تر است. با وجود این، باز هم دیده شده است افرادی که مرتب واکسن نزده‌اند، همچنان این بیماری برایشان خطرناک است.
این ویروس بیشتر قادر است دستگاه تنفسی فوقانی و سلول‌های موجود در گلو را آلوده کند. بنابراین، در سلول‌های گلو با سهولت بیشتری نسبت به سلول‌های اعماق ریه تکثیر می‌شود. اگر ویروس بیشتر در گلو تکثیر شود، انتقالش ساده‌تر می‌شود و به گسترش سریع اومیکرون کمک می‌کند. از طرف دیگر، ویروسی که در عفونت بافت ریه خوب عمل می‌کند، بالقوه خطرناک‌تر است، اما کمتر منتقل می‌شود.
مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفته است: دوره نهفتگی در دلتا ۳ تا ۵ روز بود، اما در سویه امیکرون ۲ تا ۴ روز است. از وجه‌تمایز‌های امیکرون نسبت به سویه‌های قبلی کرونا، ابتلا‌های خانوادگی و جمعی است. بویایی و چشایی مبتلایان به امیکرون، برخلاف دلتا مشکلی ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->