مناسب سازی ضابطه ها برای مردم

مهدی یاراحمدی خراسانی

در بند سوم چرخش های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، موضوع «مناسب سازی ضابطه ها برای مردم به جای مردم برای ضابطه ها»، بیان شده است. «ضابطه» و «رابطه» دو واژه بسیار آشنا و مرسوم در فرهنگ سازمانی ماست. منظور از ضابطه ها، قواعد رسمی و قانون مثبته و معروف سازمان است که باید تمام فرایندها، تصمیم گیری ها و رویکردهای سازمان در چارچوب آن انجام گیرد و رابطه شاید بیشتر به فرایندی مذموم اطلاق می شود که بیانگر روندی است که ضمن تسریع در امور ارباب رجوع(شاید در مواقعی با اقداماتی فراقانونی)، انجام کار خارج از نوبت را تعریف می کند یا مسیر میان بر را نشان می دهد. به هرحال آنچه در این مجال بدان می پردازیم، بحث ضابطه هاست. مدیریت شهری در بیشتر امور اداری، استخدامی، مالی، قانون گذاری و... از مجموعه قوانین خاص خود(که مراجع ذی صلاح تصویب کرده اند) پیروی می کند.
آنچه مسلم است، در سراسر کشور باتوجه به گستره فعالیت شهرداری ها، نیاز مردم برای مراجعه به این سازمان بیشتر از سایر سازمان های دولتی یا نهادهای عمومی است، از این رو روند دیوان سالاری حاکم و تکریم ارباب رجوع در شهرداری ها از اهمیت فزاینده ای برخوردار است؛ امری که تا ایجاد کیفیتی مطلوب در آن، هنوز فاصله بسیاری پیش روی ما قرار دارد. نشان به آن نشان که در کشور، میزان رضایتمندی مراجعان به شهرداری ها، از متوسط استاندارد سایر سازمان ها کمتر است.
شاید بخشی از دلیل این مسئله، به روز نبودن برخی قوانین حوزه مدیریت شهری باشد که از نیازهای جاری مردم فاصله بسیاری دارد. علت دیگری که در این راستا ذکرشدنی است، ناآشنایی مردم با حقوق شهروندی و درنتیجه تکالیف و مسئولیت های خود در این زمینه است که سبب بروز چالش های دوگانه برای خودشان و شهرداری ها می شود. مسئله دیگری که می توان بدان اشاره کرد، زاویه نگاه قانون گذار در فرایند تدوین لوایح و طرح های حوزه مدیریت شهری است.
بیشتر ضوابط با رویکرد تشخیص فنی و رفع نیازهای مدیریت شهری وضع شده اند و شاید در مراحل وضع آن ها، کمتر از دیدگاه مردم استفاده شده و کمتر درباره این موضوع مطالعه و دقت شده است، درحالی که روح حاکم بر قوانین و ضوابط شهری باید آن چیزی باشد که ضمن ایجاد عدالت عمومی و رعایت چارچوب قوانین فرادستی، ابزاری مناسب برای رفع نیازهای عمومی، ایجاد رضایتمندی و پاسخگویی به نیازها و مطالبات شهروندان باشد؛ موضوع مهمی که در دوره ششم مدیریت شهری در فهرست چرخش های تحول آفرین قرار گرفته است.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->