امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ هم زمان با سالروز مبعث حضرت محمد مصطفی (ص) مراسم رسمی افتتاحیه دوربرگردان غیرهم سطح آزادی به جانباز با حضور شهردار مشهد و دیگر مدیران شهری و استانی برگزار شد.
این پروژه عمرانی که فرایند ساختش از اوایل سال آغاز شد، با پایان عملیات عمرانی از ۳۰ بهمن و به دستور شهردار مشهد زیر بار ترافیکی رفت تا یکی از معضلات ترافیکی شهر مشهد در بزرگراه آزادی حل وفصل شود.
شهردار مشهد در مراسم افتتاحیه این زیرگذر غیرهم سطح با بیان اینکه در کلان شهرهایی مانند مشهد، سیاست اصلی تسهیل دسترسیها و توسعه حمل ونقل است، اظهار کرد: یکی از مشکلات امروز شهرمان ورودیهای آن است. یکی از ورودیهای مشهد، جاده قوچان است که نیازمند تسهیل است.
شهردار مشهد افزود: از مدیران گذشته مدیریت شهری برای ساخت پل قائم (عج) که شاهکار مهندسی است، تشکر میکنم. این پل پس از گذشت چند دهه از بهره برداری، همچنان استوار بوده و مسائل ترافیکی مشهد را در این محدوده حل کرده است.
وی با اشاره به اینکه اجرای این گونه پروژهها باید به سمت قوچان و دیگر ورودیهای شهر ادامه داشته باشد، گفت: بر این اساس انتظارمان از دولت کمک کردن و تخصیص بودجه برای مشابه سازی این گونه پروژهها در ورودیهای مشهد ازجمله سمت قوچان-چناران است.
ببینید: گزارش تصویری افتتاح پروژه دوربرگردان زیرگذرآزادی-جانباز
ارجائی با بیان اینکه مشهد به یک یا دو نمونه دیگر مانند پل قائم (عج) نیاز دارد و این امر جزو ضروریات ورودی غربی شهر مشهد است، افزود: درخواست ما از استاندار، وزیر راه وشهرسازی و نهاد ریاست جمهوری این است اکنون که در آستانه سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی قرار داریم و گروههای کارشناسی نیز در مشهد حضور دارند، به این محور توجه ویژه کنند.
وی با بیان اینکه بیشترین بار ترافیکی ورود زائر از ورودی غرب مشهد است، تصریح کرد: تسریع در اجرای بزرگراه جدید مشهد-چناران میتواند راه گشا باشد، اما این برای بلندمدت است و در کوتاه مدت باید برای سه راه فردوسی و تقاطعهای بعدی آن برای اجرای پروژهای مانند پل قائم (عج) برنامه ریزی کنیم.
شهردار مشهد افزود: به دولت اعلام کرده ایم و اکنون هم تأکید میکنیم که در صورت آمادگی دولت و شورای برنامه ریزی و توسعه استان، شهرداری آمادگی دارد به صورت مشارکتی در گام مطالعات و اجرای سامان دهی ورودیهای مشهد همکاری کند.
وی با بیان اینکه در کنار ساخت سازهای به شکل پل قائم (عج) نیاز به تعریض بزرگراه آزادی نیز وجود دارد، اظهار کرد: تعریض و عقب نشینیهای بزرگراه آزادی برای کاهش ترافیک ورودی شهر مشهد بسیار مهم است و باید به صورت ویژه به آن توجه شود.
شهردار مشهد گفت: یکی دیگر از گرههای ترافیکی مشهد بعد از پل قائم (عج) میدان استقلال است که به عنوان مشکل قدیمی به شمار میآید. اکنون ساخت زیرگذر آزادی به جانباز به کاهش ترافیک کمک میکند، اما کافی نیست و باید با مطالعات بیشتر بررسی شود که چگونه میتوان بار ترافیکی این محدوده را کاهش داد تا وقت مردم در ترافیک هدر نرود.
ارجائی با قدردانی از دست اندرکاران اجرای زیرگذر آزادی به جانباز، به ویژه سازمان عمران، گفت: انتظار از سازمان عمران این است پروژههایی که میتوانند اجرا کنند، به پیمانکار بیرونی واگذار نکنیم و خود سازمان به سرعت آنها را اجرا کند و فقط پروژههای بزرگ را که به مطالعات وسیعی نیاز دارد، به پیمانکار واگذار شود.
وی افزود: رویکردی که در شورای اسلامی شهر و دوره ششم مدیریت شهری وجود دارد، این است که پروژهها پس از پایان منتظر مراسم افتتاح نماند و در اختیار مردم قرار بگیرد. ارجائی ادامه داد: امیدواریم در سال آینده با حمایت شورای اسلامی شهر بتوانیم هدیههای درخوری را به زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) بدهیم و طبق برنامه ریزی تا پایان امسال نیز یک یا دو پروژه بزرگ دیگر افتتاح خواهد شد.
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی مشهد نیز اظهار کرد: باید در کنار انجام مطالعات دقیق، به مطالعات ریسک در پروژهها نیز توجه شود. در پروژههای تقاطع چهارسطحی آزادگان و پارکینگ آزادی مطالعه ریسک مدنظر قرار نگرفته بود و به همین دلیل درگیر بخشی از مشکلات شدیم.
ایمان فرهمندی به درنظرگرفتن ۸۰۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی برای اجرا در سال آینده اشاره کرد و افزود: با توجه به این موضوع، در کنار مطالعات باید مهندسی ارزش نیز در اجرای پروژهها بیشتر در نظر گرفته شود. انجام مهندسی ارزش در اجرای پروژه آزادی به جانباز سبب صرفه جویی درخور توجه ریالی شده است.
وی با اشاره به سیاست مدیریت شهری در توسعه سامانه حمل ونقل پاک، گفت: با توجه به آلودگی هوا، توسعه سامانههای پاک حمل ونقل ازجمله دوچرخه و اسکوتر و تقویت حمل ونقل درون محلهای با بهسازی پیاده روها و توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه به ویژه در محلات برای تشویق مردم به پیاده روی و دوچرخه سواری باید توجه شود.
وی تصریح کرد: به استفاده از سامانههای حمل ونقل برقی نیز توجه داریم، اما برق ما برق پاک نیست؛ یا از طریق سوزاندن مازوت تولید میشود، یا گاز کثیف که دارای میزان زیادی گوگرد است؛ بنابراین باید برای توسعه سامانه حمل ونقل برقی، مسئولان امر به تولید برق توجه کنند.
ئیس کمیسیون ویژه بهسازی حاشیه شهر شورای اسلامی مشهد نیز با بیان اینکه سیاست شورای ششم توسعه عادلانه شهر با محوریت حرم مطهر امام رضا (ع) است، گفت: سازمان عمران بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه ازجمله پروژههای سامان دهی کال اسماعیل آباد، باغ موزه دفاع مقدس، پارکینگ هشت آباد و سامان دهی کال طرق را دست اجرا دارد.
ابراهیم علیزاده افزود: در راستای آسان سازی دسترسی مردم، پروژههای بازگشایی معبر شهیدفخرایی و تعریض سیدرضی ۸۵ نیز در حال انجام است و مراحل پایانی خود را میگذرانند و امیدواریم به زودی آماده بهره برداری شوند.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه این زیرگذر غیرهم سطح با هدف کاهش ترافیک و آسان سازی رفت وآمد ساخته شد، گفت: یکی از معضلات ترافیکی بزرگراه آزادی که عامل سوانح رانندگی و اتلاف وقت شهروندان میشد، ترافیک سنگین حدفاصل میدان قائم (عج) تا میدان استقلال بود.
سیدخلیل منبتی افزود: پروژه دوربرگردان زیرگذر آزادی به جانباز از ۱۶فروردین۱۴۰۰ در راستای آسان سازی دسترسی به بولوار جانباز و پاسخ به درخواست شهروندان به همت سازمان عمران آغاز شد.
وی با بیان اینکه طبق آمار، هرسال بیش از هشتاد تصادف جرحی در این محدوده اتفاق میافتاد، ادامه داد: تمایل به دورزدن هر ساعت ۱۲۰۰ خودرو در این محدوده و تداخل با مسیر خودروهای عبوری سبب ترافیک سنگین در بولوار آزادی میشد، اما با بهره برداری از این زیرگذر این تداخل برطرف شده است.
منبتی با بیان اینکه در این پروژه رفع معارض و جابه جایی تأسیسات شهری زیادی انجام شده است، از صرفه جویی حدود ۲۰ میلیارد تومانی در اجرای این پروژه خبر داد و گفت: این پروژه با هزینهای حدود ۸۰ میلیارد تومان ساخته شده است.
در ادامه این مراسم رئیس پلیس راهور خراسان رضوی نیز با تأکید بر اینکه دوربرگردان زیرگذر آزادی به جانباز انضباط ترافیکی و افزایش ایمنی را به دنبال داشته است، اظهار کرد: با هماهنگی پلیس راهور و شهرداری مشهد پروژه آزادی به جانباز با کمترین مشکل ترافیکی و نارضایتی شهروندان اجرا شد.
سرهنگ حمیدرضا دهنوی ادامه داد: با بهره برداری از پروژه زیرگذر دوربرگردان آزادی به جانباز امکانی ایجاد شده است که امیدواریم شاهد حوادث ترافیکی بسیار کمتری در این محدوده باشیم.
دهنوی ادامه داد: اقدامات شهرداری مشهد در حدود ۱۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراه شهر مشهد سبب روان سازی ترافیک در همه معابر بزرگراهی شهر شده است.