سرخط خبرها
۶ آذرماه سالروز تاسیس مدارس از راه دور

مدارس از راه دور، در مسیر الکترونیکی شدن

  • کد خبر: ۱۰۱۱۲
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
مدارس از راه دور، در مسیر الکترونیکی شدن
مدارس از راه دور به عنوان یک ظرفیت ارزشمند علمی و آموزشی براساس مصوبه ۳۸۷ در تاریخ ۶ آذرماه سال ۱۳۷۵ تصویب شده و شروع به کارکرد که فعالیت آن تا امروز ادامه یافته‌است.
تکتم جاوید-  درحقیقت این نوع از مدارس با هدف افزایش فرصت یادگیری و تحقق عدالت آموزشی راه‌اندازی شدند.
مدارس آموزش از راه دور به نوعی برای شرایط خاص درنظرگرفته‌شده‌است. دانش‌آموزانی که بعد از سن آموزش و بازمانده از تحصیل در مدارس روزانه هستند، دارای مشکلات جسمی یا روحی هستند و... در این مدارس جذب می‌شوند. مدارس آموزش از راه دور از سال ۱۳۸۷ به مدارس غیردولتی تبدیل شدند و همه هزینه‌های تاسیس و اداره برعهده موسس خواهدبود. به گفته مسولان این مدارس بار سنگین مالی را از روی دوش دولت برمی‌دارند.

۱۷۱ مدرسه با ۳۲ هزار دانش‌آموز در استان
کارشناس مسئول آموزش از راه دور اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در سالروز تاسیس این مدارس با اشاره به شعار می‌گوید: شعار مدارس آموزش از راه دور از ابتدا و در کل کشور «آموزش آسان، باکیفیت، همیشه، همه‌جا و برای همه» است.
مجیدداوودی درخصوص تعداد مدارس استان می‌افزاید: در استان خراسان رضوی ۱۷۱ مدرسه از راه دور تاسیس شده و ۳۲ هزارنفر دانش‌آموز با ۱۹۳۷ نفر پرسنل و کادر آموزشی در این مدارس درحال فعالیت هستند. در حال حاضر در همه شهرستان‌های استان مدرسه از راه دور دادیم را و در برخی شهر‌های محدودی که مدرسه نداشتیم از طریق طرح توسعه آن‌ها را صاحب مدرسه کردیم.
وی ادامه می‌دهد: ما دانش‌آموزانی در گروه‌های سنی مختلف داریم به عنوان نمونه یک مادربزرگ ۷۰ ساله داریم که با نوه‌اش در یک مدرسه درس می‌خواند.
داوودی با تاکید بر اینکه مدارس از راه دور در حال حاضر در ۴ مقطع متوسطه اول و دوم، کارودانش و پیش‌دانشگاهی به آموزش دانش‌آموزان مشغول هستند، خاطرنشان می‌کند: از سال بعد با حذف پیش دانشگاهی نظام جدید را اجرا خواهیم کرد. در کار و دانش موفق شدیم مجوز ۶ رشته را بگیریم و درخواست رشته‌های دیگر را هم از مقامات مسئول کردیم.

کسب مقام اول کشوری ۹ نفر از دانش‌آموزان استان
وی همچنین یادآورمی‌شود: یکی از مهم‌ترین توفیقات ما در استان جذب بیشترین دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در کل کشور است. خروجی ما تحویل متخصصانی است که در همه حوزه‌ها همچون دبیری، پزشکی، پرستاری، حقوق و ... وارد بازار کار شده‌اند.
داوودی با اشاره به موفقیت دانش‌آموزان هم استانی می‌گوید: دانش‌آموزان ما در این حوزه موفق شدند در دومین جشنواره کشوری «قلم» که ۵ اردیبهشت ماه امسال برگزارشد، مقام اول را کسب کنند. تعداد ۹ نفر از دانش‌آموزان استان منتخب شده و رتبه‌های اول تا ششم کشوری را به دست آوردند. همچنین در بخش «طرح نگار» دانش‌آموزی و معلم که ثبت و ارسال خاطرات دانش‌آموز، خانواده‌اش و معلم است که تاثیر حضور در مدارس از راه دور را زندگی بیان می‌کنند.
کارشناس مسئول آموزش از راه دور اداره کل آموزش و پرورش استان اضافه می‌کند: در بخش دیگری که حوزه کارآفرینی بود یکی از دانش‌آموزان ما در مدرسه رضویه کاشمر به نام آقای کاویانی آموزشگاه خلبانی و فرودگاه آموزشی راه‌اندازی کرده‌اند. همچنین در قسمت خبری خانم وجیهه تیموری باز هم از شهرستان کاشمر موفق به کسب مقام برتر شدند.

راه‌اندازی ۳۱ مدرسه در طرح توسعه
وی درخصوص دیگر برنامه‌های اجرایی شده در استان می‌افزاید: در سال جاری موفق شدیم ۳۱ مدرسه از ۵۰ مدرسه طرح توسعه را راه‌اندازی کنیم و بسیاری از دانش‌آموزانی که به مدرسه دسترسی ندارند یا شرایط تحصیل در آن مقطع را ندارند با بردن معلم و ایجاد مدرسه مشکل دانش‌آموزان را حل کردیم.

دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان
این مقام مسئول یکی از مهم‌ترین مسایل هدف‌گذاری شده را استقرار مدرسه الکترونیکی در مدارس از راه دور عنوان کرده و می‌افزاید: ما در استان موفق شدیم ۴ مدرسه را الکترونیکی کنیم. ۳ مدرسه دخترانه در ناحیه یک و ۵ مشهد، شهرستان فریمان و یک مدرسه پسرانه در کاشمر داریم. چون طرح آزمایشی بوده از داوطلبان آغاز کردیم، اما پس از ایجاد امکانات و بسترسازی تمامی مدارس از راه دور الکترونیکی خواهندشد که تنها مدارسی هستند که مجوز الکترونیکی‌شدن دارند.
وی اضافه می‌کند: درحال پیگیری هستیم که مدارس استان الکترونیکی شود تا دانش‌آموز بتواند در هر زمان و مکانی با هر وسیله الکترونیکی در کلاس شرکت کرده و از آموزش‌ها استفاده کند. درحال حاضر دانش‌آموزان هم به صورت سنتی و هم به صورت الکترونیکی در حال آموزش دیدن هستند. در این فرصت از شرکت‌های دانش بنیان درخواست می‌کنیم برای کمک به آموزش و پرورش در راستای الکترونیکی‌شدن مدارس یاری‌رسانی کنند که بستر را فراهم کنیم.

پیشنهاد طرح آمایش تحصیلی
کارشناس مسئول آموزش از راه دور اداره کل آموزش و پرورش استان اضافه می‌کند: اقدامی که در سال‌های اخیر انجام شده طرح آمایش تحصیلی بوده‌است به این صورت که با همکاری استانداری نامه‌ایی به ۱۲۰۰ اداره و سازمان استان ارسال شد تا کارمندان با تحصیلات حداقلی خود را به ما معرفی کنند که تحت پوشش آموزش و مهارت‌های ما قراربگیرند.
داوودی یادآورمی‌شود: در رشته‌های کار و دانش به جهت اینکه دانش‌آموز مهارت می‌آموزد و دروس عمومی را در مدارس از راه دور می‌آموزد هم دوره تحصیل زودتر به پایان می‌رسد و هم با تخصص بیشتری به کار برمی‌گردند. به عنوان مثال در شهرک‌های صنعتی کارکنان و کارگران باید به شکل فنی آموزش دیده باشند که می‌توانند از آموزش‌های ما استفاده کنند.
وی می‌افزاید: همچنین طرحی را ارائه کردیم و در حال پیگیری اجرا آن هستیم به عنوان آموزش «کوپه» که با همکاری راه‌آهن نیرو‌های تحصیلات حداقلی را به ما معرفی کنند و ما معلم می‌فرستیم تا در طول حرکت قطار و سفر به کارکنان آموزش بدهد. همچنین کارکنان بیمارستان‌ها و دیگر مراکز را هم می‌توانیم به این شکل آموزش دهیم.
داووی با اشاره به دیگر فعالیت حوزه مدارس از راه دور اظهارمی‌دارد: برای کیفیت بخشی و نظارت بر فعالیت مدارس برای اولین بار در استان کمیته ارزیابی بر علمکرد مدارس از راه دور را تشکیل دادیم که متشکل از کارشناسان مختلف حوزه‌هاست. معمولا بیش از ۵ فقره بازدید تخصصی و گروهی دارند. بازدید‌های این مدارس خیلی بیشتر از مدارس عادی است. در هر ترم تحصیلی علاوه بر ارزیابی ستادی و موارد دیگر از خارج از استان هم برای تجربه‌گردانی بازدید و نظارت دارند.

روش‌های تماس با مدیریت مدارس
علاقمندان می‌توانند با مراجعه حضوری به دفتر کارشناسی آموزش از راه دور مستقر در اداره کل آموزش و پرورش یا تماس با شماره ۳۲۲۴۱۵۹۵ - ۰۵۱ از مراکز و مدارس اطلاع پیداکنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->