تداوم وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی(۷ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید
سرخط خبرها

گرانی آب و سختی کار

  • کد خبر: ۱۰۳۵
  • ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۵
گرانی آب و سختی کار
اهالی صنف کارواش از گرانی آب، نرخ پایین شست‌وشو و تعدد کارواش‌های غیر مجاز گله دارند

هانیه حسین زاده - مثل قدیم ها نیست که خیلی ها در حیاط منزل اقدام به شست وشوی خودرو کنند. زندگی رو به گسترش آپارتمانی، دیگر جایی برای این کار باقی نگذاشته و به طور طبیعی استقبال از شست وشوی سریع و آسان کارواش ها جای سیستم سنتی نظافت خانگی را گرفته است. در این تغییر ذائقه و با روند رو به رشد افزایش واحدهای کارواش، برای بررسی مشکلات این صنف، «با اصناف» این هفته را به صنف کارواش اختصاص داده ایم.
وارد خیابان دهلاویه -که یکی از خیابان های فرعی در خیابان امام خمینی(ره) است- می شویم. در انتهای این خیابان کارواش آقای نظافت قرار دارد. او می گوید: بیش از 10 سال است که در این حرفه مشغول به کار هستم و به طور طبیعی مشکلات فراوانی را در این حرفه به چشم دیده و لمس کرده ام.


هزینه های زیاد مالیات و دارایی
وی ادامه می دهد: مشکلات سال های اخیر نسبت به گذشته بیشتر شده است؛ به عنوان مثال می توان به هزینه های زیاد دارایی و مالیات اشاره کرد که این روزها اغلب اصناف با آن دست به گریبان هستند، به طوری که بخش شایان توجهی از درآمدمان را باید صرف مالیات، عوارض و دارایی کنیم.
نظافت با اشاره به هزینه بالای دستگاه تصفیه در کارواش بیان می کند: امکان اجرای تصفیه آب حاصل از شست وشوی خودروها وجود ندارد، چرا که انجام این کار نیاز به فضای زیاد و هزینه بالایی دارد و اغلب مالکان کارواش ها قادر به خرید آن نیستند، زیرا مقرون به صرفه هم نیست.


استفاده از آب شرب به جای آب غیر شرب
وی با بیان اینکه شست و شوی خودرو ها با آب شرب انجام می شود، بیان می کند: بارها درخواست کرده ایم مسئولان زمینه را برای استفاده از آب غیر شرب توسط کارواش ها فراهم کنند اما همچنان به این درخواست ما پاسخی داده نشده است. وی با بیان اینکه هزینه آب بسیار زیاد است، تأکید می کند: از اردیبهشت امسال هزینه آب 20 درصد افزایش یافته است و از سویی مشتری ها نیز از افزایش هزینه کارواش ابراز نارضایتی می کنند.


بی اقبالی به مواد نانو
وی خاطرنشان می کند: مدتی پیش مواد نانو بدون آب برای شست و شو خودروها به بازار عرضه شد و برخی از کارواش ها از آن استفاده کردند اما با توجه به گرانی این مواد دیگر از آن استفاده نشد و مشتری ها ترجیح دادند که خودرو شان با آب شست وشو داده شود، چرا که هزینه شست و شو با مواد نانو 40 تا 50 هزار تومان است اما شست و شو با آب و شامپو 8 تا 12 هزار تومان است.


جمع آوری تابلو های تبلیغاتی
نظافت اضافه می کند: مدتی است که شهرداری برای جمع آوری تابلو های تبلیغاتی سردرِ مغازه هایمان فشار زیادی به واحدهای صنفی کارواش وارد می کند و این موضوع مشکلاتی را برای کارواش ها ایجاد کرده است.


دستمزد، کمتر از نرخ نامه سال 96
در ادامه مسیر به سراغ یکی دیگر از کارواش ها در خیابان امام خمینی(ره) می رویم. حسینی، مدیر این واحد، می گوید: از سال 96 اتحادیه نرخ نامه ای ابلاغ کرده و در آن نرخ شست وشوی خودروها را اعلام کرده است، اما اگر بخواهیم طبق نرخ نامه دستمزد دریافت کنیم مشتری حاضر به پرداخت نمی شود. وی اضافه می کند: در شهر کارواش های بدون مجوز بسیار زیاد است که با هزینه ای کمتر اقدام به شست و شوی خودرو ها می کنند و مشکلاتی را که کارواش های مجاز با آن درگیر هستند، ندارند.


کارگران بدون بیمه
در ادامه با یکی از کارگران که 17 سال سابقه کار در کارواش دارد هم صحبت می شویم. او می گوید: اغلب کارگرانی که در کارواش ها مشغول به کار هستند، به صورت فصلی و روزمزد کار می کنند و بیمه و حقوق ثابت ندارند.
آقابزرگ با بیان اینکه امسال باید برای بیمه هر کارگر 230 هزار تومان بیشتر پرداخت شود می افزاید: هر کارگر بین 12 تا 14 ساعت مشغول به کار است و در تمام این ساعات با مواد شوینده در تماس است و این مسئله نیز بیماری و مشکلات پوستی خاصی به همراه دارد.


مسقف بودن فضا امکان پذیر نیست
آقابزرگ به سقف توری بالای سرمان اشاره می کند و می گوید: برای مسقف کردن این مکان به شهرداری مراجعه کردیم تا مجوز بگیریم اما شهرداری در پاسخ می گوید: برای انجام این کار باید مکان تجاری مسقف داشته باشید و این موضوع مستلزم هزینه ای زیاد است.
عظیمی که مسئول یک مجموعه شست وشوی داخلی اتومبیل (دوراکلین) در چهار راه لشکر است می گوید: تخصص واحد ما شست و شوی داخل اتومبیل است و روشویی خودرو انجام نمی شود اما بسیاری از کارواش ها در شهر، شست وشوی داخل خودرو را هم انجام می دهند که این کار باعث ایجاد آسیب به خودرو می شود. عظیمی می افزاید: صنف کارواش اتحادیه مشخصی ندارد.


تابلوهای غیر استاندارد
مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی درباره برخی مشکلات این صنف می گوید: اگر تابلوهای تبلیغاتی سردر واحدها خارج از ابعاد استاندارد و خارج از ضوابط باشد طبق قانون جمع آوری می شود.
بهروز کیانی در مورد مسقف کردن فضای باز کارواش ها نیز بیان می کند: مسقف کردن فضای باز باید با اجازه شهرداری منطقه باشد، ضمن اینکه اگر این مکان ها به سقف های توری، چادر و... مجهز شوند پس از مدتی و طی مراحلی تبدیل به سازه های مقاوم می شوند و همین امر برای متصدیان این واحدها ایجاد حق و حقوق می کند.


3 ماه، نهایت ماندگاری کارگران کارواش
رئیس اتحادیه اتوسرویس نیز در رابطه با بیمه و مشکلات کاری کارگران در کارواش ها می گوید: اغلب کارگران در این کارواش ها به دلیل سختی کار به صورت فصلی کار می کنند و بیشتر از 3 ماه دوام نمی آورند و بیمه این کارگران روزمزد و مربوط به اداره کار و کارفرماست.
حامد یزدی زاده خرازی ادامه می دهد: دستگاه تصفیه و پالایش مواد برای کارواش داران مقرون به صرفه نیست، ضمن اینکه استفاده از آب شرب نیز گران تمام می شود، علاوه بر این ها اغلب واحدها نیز از آب غیرشرب استفاده نمی کنند، چون این امر مستلزم هزینه زیاد برای تأمین آب غیر شرب است.
وی با تأیید اینکه مواد نانو گران است، بیان می کند: هر  محصولی که در آن از مواد نانو استفاده شود گران قیمت است و به دلیل همین گرانی، مورد استقبال مشتری ها قرار نمی گیرد. وی با تأیید این موضوع که نرخ نامه از سال 96 ابلاغ نشده است، بیان می کند: امسال نرخ نامه ای جدید به کارواش ها ابلاغ می شود و آن ها می توانند طبق نرخ نامه دستمزد دریافت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->