جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند درباره رعایت حقوق کارگران خانگی که سبب دل گرمى بیشتر آنهابرای کار می‌شود| پاکیزگی یا اعمال شاقه؟ آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
سرخط خبرها

رویش «ماهِ ماه» از دل نوروز طبیعت

  • کد خبر: ۱۰۳۶۹۸
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
رویش «ماهِ ماه» از دل نوروز طبیعت
شبنم کرمی - روزنامه‌نگار

از میانه بهمن هرسال، بانوان تکاپویی باورنکردنی دارند و شور عجیبی برفضای خانه حکم‌فرما می‌شود. انگار در قراردادی نانوشته، از خانه‌تکانی و خرید تا تغییر دکوراسیون منزل و سر و وضع خانواده، همه، به بهانه نزدیک شدن عید نوروز، در دستور کار خانم‌های خانه از خانه‎دار و شاغل قرار می‌گیرد؛ همه اعضای خانواده هم باید پابه‌پای مادران در این تلاش شیرین و شادمانه و در عین حال طاقت‌فرسا شریک باشند. به‌ویژه اواخر اسفند، اوج بروبیا و تلاش خانم‎هاست. انگار مسابقه است و همگی باید برنده این میدان باشند!

با پایان این ماراتن نفس‌گیر، طبق رسم دیرین، نوروز که فرا می‌رسد، خانه و زندگی آراسته و منتظر میهمان‌های نوروزی و دید و بازدید عید است. البته از زمان همه‎گیری بیماری کرونا این رفت‌وآمد‌ها متأثر از پروتکل‌های پیش‌گیری از بیماری، تا حد زیادی کاهشی چشمگیر داشته، اما پاکیزگی و نو شدن به جای خود باقی است.

هرچند عید امسال با انجام واکسیناسیون گسترده، دید و بازدید‌های عید تا اندازه‌ای جان گرفته بود، حال خوب دیگری که پس از تعطیلات نوروزی به خانم‎های خانه جان تازه بخشید انتظار ماه میهمانی خدا در نخستین روز پس از عید بود. حس و حال تلاقی آغاز یک سال کاری، درست پس از پایان تعطیلات نوروزی، با شروع ماه رمضان‎ وصف‌ناشدنی است. به قول قدیمی‌ها خوش‌یمن است و نشانه سالی نکو.

اکنون پس از مراسم سال نو خورشیدی، این روز‌ها مادران به فکر تأمین و تهیه سفره افطار و سحری و خرید‌های کلی و جزئی ماه مبارک هستند. شاید با رعایت شیوه‎نامه‌های بهداشتی باز هم بتوانیم سفره‌های افطاری فامیلی و نذری را نیز پهن کنیم و از ثواب آن حظ وافر ببریم.

اما این روز‌ها که بانوان روزه هستند، پس از یک دوره طولانی کار سخت و فرسایشی ایام پشت سر، به کمک بیشتری نیاز دارند؛ بنابراین فرزندان و دیگر اعضای خانواده باید بدانند به عهده گرفتن بخشی از وظایف خانه در کنار خانم‌ها می‌تواند از بروز آسیب و بیماری ایشان پیش‌گیری کند. برخی‌ها تصور می‌کنند در ماه رمضان
به دلیل حذف شدن وعده صبحانه و ناهار، کار خانم‌های خانه کمتر می‌شود.

این در حالی است که اضافه شدن وعده افطار و سحری و روزه گرفتن می‌تواند مدیریت خانه را از دیگر ماه‌های سال سخت‌تر کند.

با توجه به اینکه در ماه رمضان به جز موضوع خورد و خوراک، زمان و میزان خواب نیز با تغییراتی روبه‌روست، فشار بیش‌ازاندازه کار منزل بر دوش خانم‌ها می‌تواند آسیب‌زننده باشد. رمضان ضرب‌آهنگ زندگی عادی را بر هم می‌زند و به بدن می‌گوید: عادت نکن! البته یکی از این عادات خوابیدن و بیدار شدن در ساعات غیرمعمول است.

با اینکه هنوز زمانی از عید نگذشته است، از آنجا که رمضان را مبارک و ماه میهمانی خدا می‌دانیم، عده‌ای از خانم‌ها پیش از این ماه نیز دست به خانه‌تکانی می‌زنند. فرقی نمی‌کند شاغل باشند یا خانه‌دار. هردو در این مسئله سهم دارند. انجام وظایف خانه در این ماه توان ویژه‌ای می‌طلبد.

به همین دلیل، برای تمیز ماندن خانه باید برنامه‌ریزی متفاوتی داشته باشیم. کار خانه برخلاف تصور عموم، موضوع طاقت‌فرسایی است که به انرژی بسیاری نیاز دارد. پزشکان توصیه می‌کنند کار‌های روزانه‌ای که انرژی زیادی می‌خواهند به پس از افطار موکول شوند. جارو کشیدن، گردگیری، جابه‌جایی وسایل و خرید کردن از این نوع هستند. از این رو، در مجموع، مشارکت همه اعضای خانواده در انجام کار‌های خانه در سپری‌کردن راحت‌تر این ماه مبارک می‌تواند برای مادران و سایر بانوان بسیار کمک‌کننده باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->