تصاویر زیبا از اهتزار پرچم غدیر در آسمان نجف اشرف فراخوان چهارمین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) منتشر شد + جزئیات تجلی معنویت در ورزش موجب تسری ارزش‌ها در جامعه است درباره میرزا احمد آشتیانی| واله‌ای در وادی دلدادگی ولایت امیرالمؤمنین (ع) شرط ورود به بهشت است غدیر یعنی خدا ما را رها نکرده است | بررسی فلسفه و عظمت غدیر در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی عیدا... الاکبر بزرگ‌ترین عید خدا وصیت نامه شهید آیت الله آل هاشم منتشر شد | می دانم شهید می شوم مشارکت ۶۰۰ مکبر نوجوان و جوان در نماز‌های جماعت حرم مطهر رضوی بخوان سرود ولایت که عید اهل ولاست | اعمال و آداب جشن روز عید غدیر مشهدالرضا(ع) آماده برگزاری جشن‌های باشکوه عید غدیرخم | جشن بزرگ عید غدیر در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود جشن ازدواج ۱۱۴ زوج دانشجوی مشهدی در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد مردم و  خواص در  منطق حکومتی امام علی (ع) کتاب «عیدگاه» منتشر شد | بازسازی فضای تاریخی و بومی مشهد ویژه مخاطب نوجوان تبلور اندیشه‌های شریعتی، فراتر از ایران گفتاری از دکتر علیرضا واسعی در تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی دوران امام علی‌النقی(ع) برپایی ایستگاه‌های نقاشی غدیر ویژه کودکان در حرم مطهر رضوی برگزاری ۵۰۰ جشن غدیر با همکاری مردم در مشهد بازگشت زائران بدحال از عربستان با اولین پرواز‌ها (یکم تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

زمان تشییع پیکر مطهر شهید اصلانی در مشهد + جزئیات

  • کد خبر: ۱۰۴۰۳۱
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
زمان تشییع پیکر مطهر شهید اصلانی در مشهد + جزئیات
زمان و جزئیات تشییع پیکر مطهر شهید اصلانی (شهید حادثه سوم رمضان حرم مطهر رضوی) اعلام شد.

به گزارش شهرارانیوز؛ اقدام تروریستی حرم مطرح رضوی و شهادت حجت السلام شهید محمد اصلانی دیروز در همه ابعاد و اخبار کشور بازتاب گسترده‌ای داشت. در‌این‌باره رئیس جمهور، رئیس و نمایندگان مجلس و بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌ها ضمن محکوم کردنداین اقدام تروریستی، بر خویشتن‌داری جامعه برای جلوگیری از به نتیجه رسیدن نیت دشمنان از این اقدام تأکید و بر ریشه‌یابی جدی و برخورد با عوامل اصلی این جنایت فجیع تأکید کردند.

وداع با پیکر شهید روحانی

حجت‌الاسلام شهید محمد اصلانی که خود برادر دو شهید ابراهیم و حسین اصلانی بود، از رزمندگان دوران ۸ سال دفاع‌مقدس بود که اگر چه در دوران جنگ توفیق همراهی با برادران شهیدش را نداشت، اما دو روز پیش و در سوم رمضان امسال به دست فردی تکفیری و تحت‌تاثیر القائات استکبار جهانی و جریان‌های تکفیری مورد حمله قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

صبح دیروز (چهارشنبه) پیکر روحانی شهید حادثه حرم رضوی برای وداع به زادگاهش شهر «سده»، از توابع شهرستان خواف، منتقل شد و در آیینی گسترده و در میان حزن و اندوه مردم و علمای شیعه و سنی و خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران، فرماندهان و نیرو‌های نظامی و انتظامی، از ورودی شهر سده تا مسجد جامع این شهر حضور یافتند و با روحانی شهید شهرشان وداع کردند.

ساعت ۲۱ دیشب نیز درصحن پیامبر اعظم (ص) بارگاه ثامن‌الحجج (ع) درست در محل شهادت شهید اصلانی که گل‌آرایی شده بود، مراسم وداع با پیکر این شهید گران‌قدر برگزار شد. قرار است امروز نیز در اجتماعی باشکوه با حضور مردم مشهد، ساعت ۱۴ پیکر این شهید والامقام از میدان شهدا تشییع و در بارگاه منور رضوی به خاک سپرده شود.

دستور رئیس جمهوربه وزارت اطلاعات

دیروز و برای پیگیری ابعاد دقیق این اقدام تروریستی، رئیس جمهور وزارت اطلاعات را مکلف کرد تا با همکاری همه نهاد‌های ذی صلاح به سرعت همه عوامل مؤثر حادثه روز گذشته مشهد را شناسایی و تحت تعقیب قرار دهند و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند.

آیت ا... سیدابراهیم رئیسی در پیامی ضمن محکومیت این حادثه تأکید کرد: قطعا این حادثه ناگوار که به دست یکی از عناصر منحرف و تحت تأثیر گروه‌های تکفیری آمریکایی صورت گرفته است باعث وحدت و انسجام بیش از پیش علاقه‌مندان به اسلام و ایران اسلامی می‌شود.

به دشمنان اجازه ایجاد تفرقه ندهیم

رئیس جمهور همچنین در جلسه هیئت دولت گفت: کسانی که دشمنی کردند از جریان تکفیری بودند و نباید اجازه داد استعمارگران و منافقان با سوء استفاده از موضوعات قومی و مذهبی بین مسلمانان و مردم کشورمان با همسایگان اختلاف بیندازند؛ زیرا اختلاف افکنی از روش‌های قدیمی استعمارگران است.

اتفاق حرم رضوی با جدیت بیشتری ریشه یابی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به شهادت یک طلبه در حرم رضوی گفت: مسئولان باید چنین اتفاقاتی را به جد پیگیری و آن را ریشه یابی کنند.

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی روز گذشته مجلس در نطق پیش  از دستور خود، خطاب به مردم ایران گفت: همه ما باید هوشیار باشیم؛ فرصت طلبان نباید بتوانند از چنین اتفاقاتی برای بر هم زدن برادری بین ملت‌ها استفاده کنند. بسیاری از برادران افغان ما در راه دفاع از ایران در میدان‌های جنگ حضور داشتند و به شهادت رسیدند. ملت ما هوشیار بوده است و هوشیار خواهد بود و چنین شیطنت‌هایی هرگز به وحدت و یکپارچگی امت اسلامی خدشه وارد نخواهد کرد.

برخورد فوری با عاملان حادثه مشهد مطالبه عمومی است

همچنین علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در توئیتی با بیان آیه «الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ»، نوشت: برخورد فوری و قاطع با عاملان جنایت جانسوز مشهد، مطالبه عمومی است.

دو روز قبل نیز حجت الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، اعلام کرده بود که آستان‌قدس‌رضوی برخورد جدی با هرگونه قصور در وقوع این واقعه را پیگیری خواهد کرد و بخش‌های مسئول در ورودی‌های حرم مطهر باید پاسخگوی این مسئله باشند که چگونه این انسان پلید با سلاح سرد از گذرگاه‌های حرم مطهر عبور کرده است.

یکی از معابر مشهد به نام شهید اصلانی

شورای اسلامی شهر مشهد نیز با صدور بیانیه‌ای حادثه تلخ سوء قصد به ۳ تن از طلاب در حرم مطهر رضوی را محکوم کرد. در بخشی از این پیام آمده است: شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ضمن محکوم کردن این حمله ناجوانمردانه به حجت الاسلام اصلانی، از رزمندگان ۸ سال جنگ تحمیلی و فعالان جهادی حاشیه شهر مشهد که در این سوء قصد، جان به جان آفرین تسلیم کرد و به سوی حق شتافت، طلب غفران و رحمت الهی دارد و از درگاه خداوند شافی، شفا و عافیت سریع دو طلبه دیگر، «حجت الاسلام پاکدامن» و «حجت الاسلام دارابی» را مسئلت دارد.

همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد، اعلام کرد که با هدف گرامیداشت یاد و خاطره روحانی شهید ترور رمضان، کمیسیون فرهنگی شورا نام گذاری معبری در خور شأن، به نام شهید والامقام «حجت الاسلام محمد اصلانی» را در دستورکار قرار داده است.

بهبود حال عمومی ۲ روحانی دیگر

علیرضا صداقت، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، نیز ظهر دیروز به منظور پیگیری و کمک به روند درمان ۲ روحانی مجروح شده در بیمارستان شهید کامیاب حضور یافت و از نزدیک در جریان روند درمان ایشان قرار گرفت. مسعود خانی، مدیر بیمارستان شهید کامیاب، هم اعلام کرد که این ۲ روحانی از نواحی مختلف بدن مورد اصابت ضربه چاقو قرار گرفته اند، اما یکی از روحانیان مجروح در این حادثه به وضعیت پایدارتری رسیده و برای ادامه روند درمان به بیمارستان دیگری منتقل شده است. روحانی دیگر تحت عمل جراحی قرار گرفته و در ICU بستری است.

روایت عامل بازداشت ضارب

شهروندی که عامل اصلی دستگیری ضارب شهید اصلانی بود نیز در تشریح چگونگی دستگیری قاتل این‌گونه گفت: با چشمانم شاهد بودم که ضارب با چاقو به یکی از روحانی‌ها حمله کرد و بلافاصله به سراغ روحانی دوم رفت. از همسرم جدا شدم و با سرعت به سوی ضارب می‌دویدم.

یکی دیگر از زائران هم که شاهد ماجرا بود با من همراه شد و من کمربندم را باز کردم و هر‌کدام از یک طرف به سمت ضارب حرکت کردیم و با کمربندم ضربات متعددی به او زدم و مردم هم از راه رسیدند و او را دستگیر کردیم و تحویل دادیم.

عامل جنایت در بارگاه رضوی کیست؟

در‌باره هویت ضارب این حادثه، اما گمانه‌زنی‌ها همچنان ادامه دارد، چنان‌که خبرگزاری تسنیم مدعی شد ضارب فردی ۲۱ ساله، به نام «عبداللطیف مرادی» ازبک تبار است که یک سال پیش به‌صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد اقامت گزیده است. او به همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کرد و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشت.

وی برخلاف مسلمانان اهل سنت، دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است باید خون آنان ریخته شود. ۶ متهم به همکاری با او، از جمله دو برادرش نیز توسط نیرو‌های امنیتی دستگیر شده‌اند و تحقیقات از آن‌ها ادامه دارد.

جلسه ویژه برای بررسی حادثه

دیروز نیز دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در جلسه ویژه بررسی مسائل مربوط به حادثه حرم مطهر رضوی با دعوت از همه افراد و گروه‌ها برای خویشتن‌داری، خواست تا از گمانه‌زنی‌ها درباره حادثه حرم خودداری کنند.

به گفته محمدحسین درودی ضارب به اتهام محاربه، قتل عمدی و ایراد جرح عمدی با چاقو با قرار بازداشت موقت برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار مأموران امنیتی قرار دارد و تحقیقات همه‌جانبه‌ای درباره کشف ابعاد مختلف موضوع و افراد مرتبط و دست‌های پشت پرده این اقدام در حال انجام است.

وی این را هم اعلام کرد که اقدامات مؤثر در این پرونده با محوریت دستگاه قضایی و به‌صورت ویژه در حال انجام است و تحقیقات قضایی، امنیتی، پلیسی و فنی به‌صورت توأمان پیش می‌رود.

واکنش نمایندگان مجلس

بازتاب واکنش‌ها به این اقدام تروریستی کم سابقه بود. در این باره ۱۹۶ نماینده مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای بر تبیین ریشه‌های حادثه حرم رضوی توسط دستگاه‌های امنیتی و قضایی تأکید کردند. در بخشی از این بیانیه که دیروز توسط سیدمحسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرائت شد، آمده است: «شهید والامقام حجت الاسلام اصلانی مورد هدف قرار گرفت تا با خون خود حرم رضوی را رنگین و عاشورایی کند.

از دستگاه‌های امنیتی و قضایی می‌خواهیم تا ریشه‌ها و عوامل پشت صحنه این حادثه غم انگیز را برای مردم تبیین کنند و نسبت به همه کسانی که در این جنایت نقش داشته اند، مجازات اسلامی را اعمال کنند.»

تأکید بر وحدت مسلمانان

فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی و فراکسیون اهل سنت هم با صدور بیانیه ای، ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی در حرم رضوی، بر لزوم حفظ اتحاد و وحدت مسلمانان در برابر دشمنان مشترک و آمران اصلی چنین جنایت‌هایی تأکید کردند.

ورود کمیسیون امنیت ملی به حادثه حرم رضوی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از ورود این کمیسیون به حادثه حرم امام رضا (ع) خبر داد.

فداحسین مالکی با اشاره به حادثه حرم مطهر امام رضا (ع) گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هفته آینده در جلسه‌ای با حضور مسئولانی از وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی ابعاد حادثه حرم امام رضا (ع) را بررسی می‌کند.

روحانیت مظلوم واقع شده است

حجت الاسلام سیدکاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، نیز در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس تأکید کرد: در دوران دفاع مقدس نیز بیش از ۴ هزار شهید طلبه و روحانی داشتیم. روحانیت مظلوم واقع شده است، اما همواره در کنار مردم بوده است و خواهد بود. نمی‌توان شکافی بین وحدت ملت و روحانیت ایجاد کرد.

دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه در جامعه اسلامی هستند

محمدرضا صباغیان، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی، نیز تأکید کرد: باید سرمنشأ حمله به طلاب در مشهد مشخص شود و به صورت هوشمندانه برخورد لازم صورت گیرد. دشمنان قصد دارند بین فرقه‌های مختلف در جامعه اسلامی اختلاف ایجاد کنند و لازم است که هوشمندانه با این حوادث برخورد شود.

حادثه حرم رضوی حرکت صهیونیستی است

نصرا... پژمان فر، نماینده مردم مشهد، نیز خواستار ورود جدی دستگاه‌های امنیتی به حادثه حرم امام رضا (ع) شد و گفت که قطعا این حرکت صهیونیستی است.

رصد دقیق توطئه بسیار خطرناک حرم رضوی

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، هم گفت که دست‌های پشت پرده همان دست‌هایی است که پیوسته به دنبال ایجاد نفاق و شقاق بین مسلمانان است و ما این توطئه بسیار خطرناک را با دقت رصد می‌کنیم.

امت حزب ا... ثابت قدم است

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر، هم تأکید کرد که این خون‌ها هر روز امت حزب ا... را ثابت قدم‌تر می‌کند. استکبار جهانی کور خوانده است که با سگان ولگرد خود عزیزان ما را در حرم رضوی به شهادت می‌رساند.

تقویت کننده فتنه ترکیبی دشمن نباشیم

اردشیر مطهری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز با بیان اینکه باید با دقت بیشتری در باره حادثه شهادت طلاب در حرم رضوی، تحلیل و موضع گیری کنیم، افزود: نباید ناخواسته تقویت کننده فتنه ترکیبی دشمن باشیم.
لباس طلبه‌ها لباس خدمتگزاری است

حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه، نیز بیان کرد: این لباس ما لباس تشریفاتی نیست بلکه لباس خدمتگزاری است. هنگامی که به ملاقات حضرت امام (ره) رفته بودیم این شعار را سر می‌دادیم «عمامه‌ها کفن شود صدام سرنگون شود»، حال نیز می‌گوییم این لباس و عمامه ما کفن شود تا استکبار جهانی سرنگون شود، ما از خدمت به مردم دست برنخواهیم داشت تا ریشه این فتنه و نفاق از بین برود.

توطئه برای اختلاف افکنی
فاطمه رحمانی، نماینده مردم مشهد در مجلس، نیز گفت: شهادت یک تن از طلاب در حرم امام رضا (ع) توسط یک تبعه خارجی توطئه دشمن برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان است.

همراهی علمای اهل سنت در موج محکومیت‌ها

در پی هتک حرمت حرم امام رضا (ع) و شهادت این روحانی مظلوم و هتک حرمت ۲ روحانی دیگر فعالیت‌های آموزشی حوزه علمیه خراسان امروز پنجشنبه تعطیل است.

در میان موج محکومیت‌ها توسط شخصیت‌ها و جریانات دینی و سیاسی، علمای اهل تسنن نیز به‌طور گسترده این حادثه را محکوم کردند؛ مولوی حبیب‌الرحمن مطهری، مدیر حوزه علمیه اهل سنت خواف، مولانا غلام‌نبی توکلی، امام جمعه اهل سنت شهرستان تایباد، عبدالباری صالحی، مدیر حوزه علمیه مظهر التوحید تایباد، شیخ حسین بازماندگان، امام‌جمعه بندر پل هرمزگان و عالم برجسته اهل سنت جنوب کشور، ماموستا فایق رستمی، نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج، ماموستا محمدامین راستی، امام‌جمعه موقت سنندج، ماموستا عبدالرحمن خدایی، امام جمعه بانه، ماموستا مصطفی شیرزادی، امام جمعه مریوان، مولوی نذیراحمد سلامی، نماینده مردم اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری، مولوی عنایت‌ا... رسولی‌زاده، امام‌جمعه اهل سنت سرباز، مولوی عبدالرحیم ریگیان‌پور، امام جمعه اهل سنت شهرستان میرجاوه، و‌... نیز با صدور بیانیه‌هایی، ضمن محکومیت این حادثه تروریستی به دست عوامل تکفیری، خواستار پیگیری و مجازات عاملان و گردانندگان پشت صحنه این ماجرا شده بودند.

مجاهد خستگی‌ناپذیر

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌رضوی هم از شهید اصلانی به عنوان امام جماعتی انقلابی، مجاهدی خستگی‌ناپذیر و ایثارگری بصیر نام برد و گفت که سابقه فعالیت جهادی دارد.

به گفته حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی ارفع شهید اصلانی در دوران سی‌ساله امامت جماعت و سال‌های فعالیت در حاشیه شهر مشهد مقدس، منشأ خیرات و خدمات فراوانی بود و آثار و برکات گسترده‌ای از خود بر جای گذاشت.

سند مظلومیت روحانیون مخلص و جهادی

حجت‌الاسلام روح‌ا... حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور، نیز اعلام کرد که چند سالی است اقدامات روحانیون فعال و جهادی در مناطق مختلف کشور خصوصا مناطق محروم و حاشیه‌نشین در قالب شبکه امامت و پایگاه‌های آسیب‌های اجتماعی در حال انجام است و در حاشیه مشهد به دلیل محرومیت فوق‌العاده‌ای که وجود دارد به‌صورت جدی و با سازمان‌دهی ویژه‌ای در حال تحقق است و شهید اصلانی و هم‌رزمان دیگر ایشان که در این حمله تروریستی مجروح شدند، از پیشکسوتان فعال در شبکه تبلیغی بودند و سال‌ها خالصانه به فعالیت خدمت‌رسانی به مردم خصوصا مستضعفان مبادرت داشتند.

روز حادثه نیز برای حضور در جلسه توزیع خدمات در حاشیه مشهد به خراسان‌رضوی سفر کردند و بعد از جلسه برای زیارت با زبان روزه خدمت حضرت رضا (ع) مشرف شده بودند که این حادثه دردناک اتفاق افتاد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->