تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

تاریخ دقیق عید فطر ۱۴۰۱ و روز پایان ماه رمضان

  • کد خبر: ۱۰۶۸۶۱
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
  • ۱۱
تاریخ دقیق عید فطر ۱۴۰۱ و روز پایان ماه رمضان
با رسیدن به روز‌های آخر ماه مبارک و پرفضیلت رمضان، به عید سعید فطر نزدیک می‌شویم که تاریخ دقیق آن در تقویم میلادی و قمری مشخص شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، عید سعید فطر از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اعیاد اسلامی است. عید فطر اولین روز ماه شوال است که با رؤیت هلال ماه شوال در پایان روز ۲۹ ماه رمضان و یا گذشت ۳۰ روز از اول ماه رمضان، ثابت می‌شود. در این روز،  روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است. در کشور‌های اسلامی و در ایران عید فطر تعطیل است. برای اینکه بدانید تاریخ عید سعید فطر در سال ۱۴۰۱ چیست، این مطلب را مطالعه کنید.


 بیشتربخوانید 

دوشنبه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱) تعطیل نیست

هلال ماه شوال رویت نشد | سه شنبه (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱) عید فطر خواهد بود


تاریخ عید فطر امسال (۱۴۰۱)

تاریخ و روز عید سعید فطر سال ۱۴۰۱ در تقویم رسمی روز دو شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ می‌باشد، اما روز عید فطر دقیق نیست و در صورت رویت نشدن حلال ماه، این تاریخ ممکن هست تغییر کند.

اگر در یکشنبه شب حلال ماه شوال رویت شود، دوشنبه عید فطر می‌باشد، ولی در صورت رویت نشدن ماه، ماه رمضان سی روز کامل بوده و سه شنبه ۱۳ اردیبهشت مصادف با عید فطر می‌باشد.  

تاریخ دقیق روز عید فطر سال ۱۴۰۱ در تقویم میلادی ۲۰۲۲ مصادف است با:
دوشنبه ۲ می ۲۰۲۲

تاریخ دقیق عید سعید فطر سال ۱۴۴۳ در تقویم قمری مصادف است با:
دوشنبه  ۱ شوال ١٤٤۳

چرا عید فطر در ایران و برخی کشور‌ها هم زمان نیست؟

معیار‌های تقویم هجری قمری توسط فقیه تعیین می‌شود فقیه، معیار‌های اثبات آغاز ماه قمری را از «کتاب خدا، سنت، عقل و اجماع» استنباط می‌کند. در این موضوع مانند دیگر مباحث فقهی نظرات فق‌ها هم می‌تواند متفاوت باشد و این، نخستین عامل اختلاف در آغاز ماه قمری بین کشور‌ها و شهر‌های مختلف است.

معیار اصلی آغاز ماه‌های تقویم قمری در فقه شیعه، این است که هلال ماه نو با چشم دیده شود. این معیار وابسته به موقعیت جغرافیایی ناظر است و باعث می‌شود که تقویم هجری قمری جهان شمول نباشد.  

برای آغاز ماه قمری استناد به شهادت دو مرد عادل مبنی بر رویت هلال لازم است. گاهی افرادی که برای استهلال اقدام می‌کنند دچار توهم رویت می‌شوند. اگر رصدگران باتجربه باشند، روش‌هایی را به کار می‌بنند تا متوجه شوند آن چه می‌بینند، توهم رصدی است یا خیر. در کشور‌هایی مانند عربستان، به صرف شهادت ۲ فرد در دادگاه، آغاز ماه قمری اثبات می‌شود.

استهلال ماه شوال در ایران

کارشناسان مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران پیش بینی‌های دقیقی برای رویت پذیری هلال در پهنه ایران انجام می‌دهند و کارشناسان رویت هلال در دفتر استهلال مقام معظم رهبری در شامگاه روز بیست ونهم هر ماه قمری، مستقر می‌شوند و گزارش‌های دریافتی را بررسی می‌کنند. در ایران به طور عمده تعیین عید فطر بر عهده حاکم شرع (مقام معظم رهبری، سید علی خامنه ای) است و پیروی از آن طبق نظر بعضی مراجع تقلید و علمای شیعه، بر تمام شیعیان حتی مراجعی که نسبت به آن علم ندارند لازم است.

عید فطر در کشور‌ها و فرهنگ‌های گوناگون

مردم عراق درجنوب بصره، غذای مخصوص «المطبک» را پخته و در ایام عید فطر و عید قربان از این غذا استفاده می‌کنند.  

مردم یمن در روز عید فطر به طیبعت می‌روند و و در این روز از طبیعت بکر لذت می‌برند.

مسلمانان امارات روز نخست عید فطر بعد از خوردن خرما و برخی شیرینی‌های سنتی لباس‌های نو به تن کرده و به مسجد می‌روند تا نماز عید را اقامه کنند.

کشور عربستان به مناسبت فرارسیدن عید فطر ۲۳ روز تعطیل است. مردم صبح روز عید فطر قهوه، چای، انواع آبمیوه‌ها و خرما‌ها را تناول می‌کنندو پس از آن یکی از مشهورترین خوردنی‌ها که از برنج و گوشت «الکبسه» درست شده می‌خورند.  

در کشور کویت عید فطر هفت شبانه روز جشن گرفته می‌شود.

در ترکیه تعطیلات رسمی به مناسبت این عید سه روز است. مردم ترکیه در عید فطر به زیارت اهل قبور می‌روند، لباس‌های نو استفاده می‌کنند و به دید و بازدید از خویشان و آشنایان می‌پردازند.

در هند در روز عید فطر موسیقی سنتی هندی در کوچه و بازار نواخته می‌شود و مردم لباس‌های نو به تن می‌کنند.

در روز عید فطر در پاکستان مردم غذای خوش طعمی را که به «خرمای شیرین شده» معروف است، آماده می‌کنند و روز عید را جشن می‌گیرند و همه به تفریح و شادی می‌پردازند.

مردم اردن قبل از عید خانه تکانی کرده و به دید و بازدید اقوام، دوستان، همسایگان و زیارت اهل قبور می‌پردازند.  

مردم مالزی عید فطر غذا و شیرینی سنتی مخصوص از جمله "رندانگ" که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیرنارگیل درست می‌شود و همچنین "توپات" که از برنج پیچیده شده در برگ خرما تهیه می‌شود، می‌پزند. مقامات دولتی در روز عید درب خانه‌ی خود را بر روی عموم مردم باز می‌کنند.

سه روز تعطیل رسمی برای عید فطر در افغانستان در نظر گرفته شده است. در این سه روز همسایه‌ها برای دید و باز دید به خانه‌های یکدیگر می‌روند و عید را به هم تبریک می‌گویند.  

در تونس به مناسبت عید زنان تونسی شیرینی‌هایی با نام‌های «المقروض، الغریبه، الباقلاوه، المحشی و الصمصه» درست می‌کنند و در روز اول عید ماهی شور می‌خورند.  

در روز عید مردم لیبی، لباس‌های سنتی خود را می‌پوشند و با همان لباس‌های سنتی خود به مساجد و به دید و بازدید اقوام خود می‌روند.  

عید فطر در میانمارتعطیلی رسمی ندارد، در این روز مسلمانان برای عرض تبریک دست راست خود را بر روی پیشانی می‌گذارند و از بزرگتر خود طلب بخشش می‌کنند.  

عید فطر در برخی از استان‌ها چین مانند شینگ ژیان و نینگ ژیا یک الی سه روز تعطیلی رسمی برای مسلمانان و غیرمسلمانان اعلام می‌شود و مردم در این ایام بر سر مزار سید اجل عمر شمس الدین سیاستمدار پارسی می‌روند.

منبع: نمناک 


اینجا بخوانید مبلغ کفاره و فطریه ماه رمضان ۱۴۰۱ چقدر است؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
1
2
حلال نه عزیز هلال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
0
2
عزیزم "هلال" درسته نه "حلال"
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
1
1
چرا در ایران که خود را قبله عالم می نامد برای عید فطر تعطیلات خاصی مانند سایر کشورها در نظر گرفته نشده؟حالانکه برای سال جدید اسم عیدنوروز را گذاشته و بزرگترین جشن های ایران به حساب می رود
خانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
0
0
ما که سراسر سال تعطیلیم اگه کمه زیادش کنیم
معصومه
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
0
سلام به نظر من قوانین طبیعت ثابت است و در آنها جای شک نیست و البته وقتی از ماه قبل چهاردهم که به خوبی رویت می شود را در نظر بگیریم صحیح است... و واقعییت...
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
0
تمام اطراف دایره ماه رویت شده مرکز دایره نه غرب ایران شرق ایران جنوب ایران شمال ایران ماه دیدن اما ایران ماه ندیدن علت تفرقه مسلمین عید دردنیا یک روز هست مگر چقدر فاصله داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
0
میگم مگه ی کره زمین نیستیم...چطورهمه کشورها ماه رو دیدن..فقط برای کشورما دیده نشدخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
1
برا عید نوروز خوب مایه میزارین ولی عید فطر که عید خدا و ماه مبارک خدا واهل بیته بیخیال ماهم شدیم آتش پرست که طرفدار نوروز و چهارشنبه سوری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
0
سلام ماه دراصفهان رویت شدچرا عید اعلام نمی کنن
حسی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
0
عسد سعید فطر چند شنبه است در ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
0
میخوام بدونم که چهارشنبه تعطیل تست
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->