احتمال لغو مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل نگرانی‌های امنیتی ولادیمیر پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را ساقط می‌کنیم نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند + فیلم دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان
سرخط خبرها

جنگ قدرت در امارات بر سر تعیین ولیعهد جدید

  • کد خبر: ۱۱۶۸۵۱
  • ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
جنگ قدرت در امارات بر سر تعیین ولیعهد جدید
منابع خبری اماراتی اعلام کردند که جنگ قدرت در امارات وارد فاز جدیدی شده و در این راستا، «محمد بن زاید»، رئیس جدید امارات درخواست دیگر حاکمان اماراتی برای تعیین ولیعهد جدید را رد کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، به‌نقل از امارات لیکس، منابع آگاه در گفتگو با این وبگاه اظهار داشتند که «محمد بن زاید» رئیس این کشور درخواست دیگر حکام اماراتی برای حل مسئله جانشینی و تسریع در انتصاب، ولی عهد ابوظبی را رد کرده است.

این منابع اعلام کردند که درخواست مذکور در حاشیه نشست اعضای شورای عالی فدرال به مناسبت عید سعید قربان به محمد بن زاید ارائه شده است.

به گفته این منابع، حاکمان امارات ضرورت تعیین ولیعهد ابوظبی و پایان دادن به جنجال‌های همراه با این پرونده را مطرح کردند، اما محمد بن زاید از هرگونه دخالت آن‌ها خودداری و بر ورود شخصی به  این موضوع تاکید کرده است.

این منابع تاکید کردند: از آنجا که محمد بن زاید در تحمیل انتصاب «خالد»، پسر ارشد خود به عنوان، ولی عهد ابوظبی با تعارض و اختلاف شدید مواجه است، به عمد تلاش دارد، پرونده تعیین جانشین را به تعویق بیاندازد تا به اختلافات موجود در این زمینه رسیدگی کند.

این اتفاقات در حالی در سطح خانواده‌های حاکم بر امارات رخ می‌دهد که منابع اماراتی چند روز پیش از ناپدید شدن اسرارآمیز پسر خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس پیشین امارات، در بحبوحه کشمکش شدید برای تعیین، ولی عهد ابوظبی خبر دادند.

این منابع ضمن تاکید بر ناپدید شدن شیخ «سلطان بن خلیفه بن زاید»، پسر ارشد شیخ خلیفه بن زاید، مشاور رئیس سابق حکومت و رئیس هیئت مدیره شرکت هلدینگ (SBK) اظهار داشتند: ناپدید شدن سلطان در شرایط اسرارآمیز کمتر از دو ماه پس از مرگ شیخ خلیفه، پدرش و در پی تشدید جنگ قدرت برای دستیابی به مقام، ولی عهد ابوظبی رخ می‌دهد.

به گفته این منابع، سلطان بن خلیفه در جلسات خاندان حاکم در ابوظبی اعلام کرده بود که وی گزینه اول و مناسب‌ترین گزینه برای تصدی این سمت است و آشکارا با هر تصمیمی که بر خلاف آن از سوی محمد بن زاید، عمویش اتخاذ شود، مخالفت خواهد کرد.

این منابع احتمال می‌دهند که سلطان بن خلیفه در بازداشت سرویس‌های امنیتی امارات باشد که توسط خالد، پسر محمد بن زاید اداره می‌شوند و مهم‌ترین گزینه برای تصدی سمت، ولی عهدی ابوظبی به توصیه پدرش محسوب می‌شود.

منابع آگاه اماراتی پیشتر فاش کرده بودند که اختلافات و نزاع بر سر تصدی پست، ولی عهد ابوظبی در خانواده‌های حاکم به شکل بی‌سابقه‌ای تشدید شده و به بالاترین حد خود رسیده و موجب شده، محمد بن زاید دست به اقدامات غیر منتظره‌ای از جمله بازداشت خانگی برادرانش بزند.

در آن زمان، منابع آگاه فاش کرده بودند که جنگ قدرت بین محمد بن زاید و مخالفان خاندان حاکم بر سر تصدی منصب، ولی عهدی، پس از خالی شدن این منصب و انتصاب محمد بن زاید به ریاست امارات پس از مرگ شیخ خلیفه بن زاید، برادر ناتنی اش اوایل ماه مه تشدید شده است.

این منابع اظهار داشتند: سلطان پسر خلیفه خواستار حق خود برای به دست گرفتن حکومت به جانشینی پدرش است، اما آنچه مانع این امر می‌شود، حضور پسران شیخ زاید از همسر یمنی اش، فاطمه در ارگان‌های حکومت است.

به گفته این منابع، محمد بن زاید با توجه به رقابت بین خالد، پسر ارشدش با طحنون و منصور، عموهایش برای تصدی منصب، ولی عهدی هنوز نتوانسته موافقت خاندان آل نهیان را با نظر خود به دست آورد.

این موضع باعث شده تا محمد بن زاید از نیرو‌های مزدور شرکت‌های امنیتی خصوصی مانند شرکت آمریکایی «بلک واتر» برای حفاظت شخصی خود و حلقه نزدیکش استفاده کند.

این منابع با اشاره به اینکه این نیرو‌ها خانه سلطان، پسر شیخ خلیفه و منازل شخصیت‌های برجسته قبایل اماراتی حامی شیخ خلیفه (قبایل سواحل عمان) را در محاصره دارند، افزودند: اقدامات محمد بن زاید فقط به پسر شیخ خلیفه و شخصیت‌های ارشد اماراتی حامی وی محدود نمی‌شود، بلکه برادران تنی اش را هم دربرگرفته است که خواهان انتصاب، ولی عهد از میان یکی از پسران شیخ حمدان، برادر محمد بن زاید هستند که گفته می‌شود، در یک سانحه مشکوک هوایی کشته شد.

این منابع تاکید کردند که جنگ قدرت در امارات دهه‌هاست که در این کشور به عنوان یک جنگ خونین شناخته می‌شود، چون تنها راه رسیدن به قدرت در ابوظبی و دبی کودتا‌های خونین است که در آن یکی از اعضای خاندان‌های حاکم بر امارات با خیانت به برادر، عموزاده یا پسر خود، آن‌ها را از پیش رو برداشته و راه خود را برای رسیدن به قدرت هموار می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->