وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان شد آخرین وعده‌های بورسی نامزد‌ها چه بود؟ نظارت بر بازارسیاه نوار تست قندخون در مشهد جهش بورس در آخرین روز کاری قبل از انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، ارز و رمزارز‌ (۶ تیر ۱۴۰۳) | حباب سکه باد کرد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت | رانا پلاس ۶۱۵ میلیون تومان (۶ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ رشد اجاره‌بها در هجدهمین جلسه شورای‌ عالی مسکن درخواست از دولت برای ترمیم احکام حقوقی کارمندان چرا فروش طلای دست‌دوم ممنوع شد؟ | فرصت یک‌ماهه به فروشندگان طلای دست‌دوم برای تغییر رسته شغلی برای اصلاحات اقتصادی از کجا باید شروع کرد؟ دومین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ به بازار سهام می‌آید | چقدر نقدینگی لازم است؟ میوه و صیفی‌جات در بازار امروز تره‌بار مشهد چند؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) | آلو سیاه و زرد ۲۵ هزار تومان افزایش مشتریان سپرده‌های بلندمدت بانکی روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد طلافروشی می‌شوند، به دنبال خرید طلای دست دوم هستند ارزان‌ترین موبایل‌های برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) دوربین مداربسته، آرایشگاه زنانه در مشهد را به پلمب کشاند
سرخط خبرها

شهرآرا؛ شهروندان و اقتصاد ایران ما

  • کد خبر: ۱۲۵۶۲
  • ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
شهرآرا؛ شهروندان و اقتصاد ایران ما
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی
رسالت روزنامه شهرآرا در سپهر اقتصاد ایران چیست و این رسانه پس از این چه نقش، سهم و سخنی می‌تواند در عرصه اقتصادی داشته باشد؟ انتشار سه‌هزارمین شماره این روزنامه وزین با رویکردی متین و منطقی فارغ از وابستگی‌اش به یک نهاد شهری از این منظر شایسته احترام و البته نقد است که اندیشه کنیم شهرآرا به کدامین جهت می‌تواند به اقتصاد ایران، دست‌کم در عرصه اطلاع‌رسانی، آموزش و افزایش سطح تحلیل اقتصادی جامعه ایران یاری رساند؟ به نظرم روزنامه شهرآرا در ترسیم چشم‌انداز آینده خود برای نقش‌آفرینی بیشتر و مؤثرتر در سپهر اقتصاد ایران می‌تواند در چند سطح متفاوت‌تر و مطالبه‌گر و البته صدای شهروندان باشد. سطح یکم: روزنامه شهرآرا می‌تواند در سطح تحلیل و کالبدشکافی درد‌ها و درمان‌های اقتصادی ایران یک رسانه متفاوت باشد و با استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات مختلف پیرامون مشکلات اقتصادی کشور، بر آگاهی و شناخت مردم بیفزاید. تا زمانی که سطح شناخت و درک مردم از علت‌ها و ریشه مشکلات اقتصادی ایران افزایش نیابد، همواره اقتصاد، آزمایشگاهی برای آزمون و خطای وعده‌ها و بلندپروازی‌ها باقی خواهد ماند. در واقع رویکرد تحلیلی- پرسشگری در عرصه اقتصادی روزنامه شهرآرا می‌تواند هم سطح مطالبات و حتی جهت خواسته‌های شهروندان را هدفمندتر سازد و هم رفتار سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان اقتصادی را اصلاح کند؛ چرا که مخاطبان رسانه‌ها امروزه در جست‌وجوی یافتن پاسخی درباره چرایی و آینده مسائل هستند. پاسخ به این تشنگی و مطالبه چرایی و البته چگونگی رویداد‌های اقتصادی و اصلاح رفتار‌ها یکی از موضوعاتی است که روزنامه شهرآرا می‌تواند در این زمینه مؤثر و متفاوت عمل کند. سطح دوم: کلان‌شهر‌های ایران از مشکلاتی رنج می‌برند؛ آلودگی هوا، ترافیک، مهاجرپذیری و حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده و.... این‌ها تنها بخشی از چالش‌های رونمایی شده چندساله کلان‌شهر‌های ایران است، اما به نظر هنوز در سطح سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی برای رفع این چالش‌ها، زیرساخت فکری و گفتگو بر سر آینده شهر‌های بزرگ ایران مشکل داریم. هنوز تصور و نگرش غالب این است که شهر یک پدیده‌ای مهندسی است که با مهندسی سازه‌ها و نقشه‌ها می‌توان آن را زنده نگه داشت؛ غافل از اینکه شهر یک پدیده زنده، پویا، پیچیده و انسانی است و بسیاری از مشکلات این روز‌های کلان‌شهر‌ها تا زمانی که زیرساخت‌های فکری شهروندان و تصمیم‌سازان شهری اصلاح نشود، این مشکلات به ابرچالش و ابربحران‌های پیچیده و پرهزینه تبدیل خواهند شد. روزنامه شهرآرا، فارغ از وابستگی‌اش به یک نهاد شهری، می‌تواند یک الگوی رسانه‌ای برای شکل‌گیری گفت‌وگوی بین مدیریت‌شهری و صاحب‌نظران درباره چالش‌های شهری باشد؛ پیشنهاد می‌شود روزنامه شهرآرا در عرصه اقتصاد شهری، رویکرد اقتصادی سبز، بدون کربن، دوستدار محیط‌زیست، حمل‌ونقل پاک و... را در اولویت سیاست‌های رسانه‌ای آینده خویش قرار دهد و به تصمیم‌گیرندگان و تصمیم‌سازان برای ساختن شهری بهتر با مشارکت دادن به شهروندان مسئول یاری رساند. سطح سوم: خاستگاه شهرآرا به لحاظ موقعیت جغرافیایی، محل انتشار و توزیع در شرق ایران و به‌طور خاص استان خراسان‌رضوی و شهر مقدس مشهد تعریف می‌شود و البته که رویکرد‌های انتخابی‌اش در پرداز و روایتگری مشکلات معطوف به چالش‌ها و مطالبات این جغرافیاست؛ اما واقعیت این است که هنوز بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی خراسان‌رضوی و شهر مقدس مشهد ناشناخته و کمتر شناخته‌شده است و روزنامه شهرآرا می‌تواند در آینده این ظرفیت‌ها را معرفی و برجسته کند. ازجمله این ظرفیت‌ها می‌توان به مشارکت دادن نخبگان، صاحب‌نظران، دانشگاهیان، محققان، فعالان اقتصادی در عرصه تولید محتوا و شکل‌گیری یک طوفان فکری پیرامون فرصت‌ها و چالش‌های اقتصادی شرق کشور اشاره کرد. امیدواریم شهرآرا روزنامه‌ای برای زندگی، برای امید، دور از آلودگی‌های سیاسی و البته رسانه‌ای اصلاح‌گر و مطالبه‌گر باقی بماند و استوار.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->