پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها
نرخ بیکاری روی نمودار نزولی

خراسان رضوی، رتبه دوم در کمترین نرخ بیکاری

  • کد خبر: ۱۳۶۸۶
  • ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
خراسان رضوی، رتبه دوم در کمترین نرخ بیکاری
مرکز آمار ایران اعلام کرد نرخ بیکاری در جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر خراسان رضوی در پاییز امسال به ۶.۳ درصد رسیده است که نسبت به پاییز سال گذشته ۲.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.
جزایری - روز گذشته انتشار نرخ بیکاری کشور در پاییز ۹۸ نشان داد که خراسان رضوی رتبه دوم را در کمترین نرخ بیکاری کسب کرده است.
براین اساس مرکز آمار ایران اعلام کرد نرخ بیکاری در جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر خراسان رضوی در پاییز امسال به ۶.۳ درصد رسیده است که نسبت به پاییز سال گذشته ۲.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.
 
نرخ بیکاری روی نمودار نزولی
 
نرخ مشارکت اقتصادی
همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی در پاییز به ۴/۵۲ درصد رسیده است. این نرخ نسبت به سال گذشته ۳/۰ درصد افزایش داشته است. نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی ۱/۸ درصد بیشتر از میانگین کشوری است. نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، به معنی نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار است. محصلان، خانه‌داران و دارندگان درآمد بدون کار، چنانچه شاغل یا بیکار نیز بوده‌اند، فعال اقتصادی محسوب می‌شوند. نسبت اشتغال (نسبت افراد شاغلی که در سن کار هستند) در پاییز امسال در خراسان رضوی ۱/۴۹ درصد اعلام شده است. این رقم نسبت به سال گذشته ۸/۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. نسبت اشتغال در خراسان رضوی ۵/۹ درصد بیشتر از میانگین کشور است. همچنین نرخ بیکاری در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در خراسان رضوی در پاییز امسال نیز ۳/۶ درصد اعلام شده است. براساس این رده‌بندی نرخ مشارکت اقتصادی استان ۸/۴۶ درصد اعلام شده است. آمار‌های اعلامی نشان می‌دهد که بعد از خراسان رضوی، استان‌های سمنان با ۶/۷ درصد و ایلام ۱/۸ درصد کمترین نرخ بیکاری را در کشور دارند. با توجه به اینکه نرخ بیکاری ۳/۶ درصدی در ۱۰ سال اخیر به دست نیامده است، احتمالا اجرای طرح مثلث اقتصادی در خراسان رضوی یکی از عوامل موثر در کاهش نرخ بیکاری است. منظور از مثلث اقتصادی نهاد‌های حکومتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بخش خصوصی و اقتصاد مردمی است. در این مثلث ائمه جمعه و دانشگاهیان نیز به عنوان ناظر و مشاور حضور دارند.
براساس آخرین اطلاعات ۶۲۴ پروژه کسب‌و‌کار خرد توسط ۴۹ معین اقتصادی در ۲۶ شهرستان خراسان رضوی در سامانه عملکرد معین‌های اقتصادی ثبت شده است. حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در ۶۲۴ طرح یا کسب‌و‌کار خرد و متوسط، حدود ۳۷۸ میلیارد تومان است. مقرر شده تا با اجرای طرح مثلث اقتصادی بیش از ۱۵۷ هزار شغل در استان ایجاد شود.

وضعیت کشور
همچنین بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کشور در پاییزامسال به ۶/۱۰ درصد کاهش یافته است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٧، ۲/۱ درصد کاهش یافته است.
در پاییز امسال در کشور به میزان ۳/۴۴ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١٣٩٧) ۲/۰ درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ۸/۲۵ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز امسال بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١٣٩٧) ۲/۱ درصد کاهش یافته است. بررسی نرخ بیکاری جوانان ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در پاییزامسال، ۹/۱۷ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند.
این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ١٣٩٧، به میزان ۴/۱ درصد کاهش یافته است. مطابق آمار‌های ارائه‌شده از سوی مرکز آمار ایران، بیشترین نرخ بیکاری به ترتیب در استان کرمانشاه با ۴/۱۸ درصد، استان چهارمحال و بختیاری با ۱/۱۷ درصد و استان البرز با ۱/۱۶ درصد است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->