میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند افطار زائران حرم امام رضا(ع) در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) + فیلم آیت‌الله نوری همدانی جنایت صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کرد پذیرایی از ۱۴هزار روزه اولی پای سفره افطار امام رضا(ع)
سرخط خبرها

برپایی نمایشگاه آثار هنری استاد «یوسف انتظاری هروی» در نگارخانه موزه رضوی

  • کد خبر: ۱۳۷۱۶۶
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
برپایی نمایشگاه آثار هنری استاد «یوسف انتظاری هروی» در نگارخانه موزه رضوی
برای نخستین بار در کشور، مجموعه آثار خوشنویسی، تذهیب و قلاب‌دوزی استاد یوسف انتظاری هروی هنرمند پیشکسوت مشهدی در نمایشگاهی با عنوان «کیمیای مهر» در نگارخانه موزه حرم مطهر رضوی به نمایش درآمد.

به گزارش شهرآرانیوز، آیین گشایش نمایشگاه کیمیای مهر صبح امروز با حضور جمعی از مدیران و کارکنان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، هنرمندان پیشکسوت و هنردوستان مشهدی با نمایش بیش از ۳۰ اثر با مضامین مذهبی؛ از آیات قرآنی تا احادیث به خط ثلث و نستعلیق در نگارخانه موزه رضوی گشایش یافت.  

این آثار با تکنیک‌هایی همچون نقطه‌پرداز با راپید مشکی روی ورق طلا، حکاکی به وسیله تیغ جراحی روی مقوا ماکت، قلاب‌دوزی بر روی پارچه گواردین مشکی، نقوش اسلیمی با راپید قهوه‌ای و... در ابعاد مختلف در مدت پنج دهه فعالیت هنری خلق شده است. برخی از ظرافت‌های این آثار با چشم غیرمسلح به طور دقیق قابل مشاهده نیست.

این هنرمند پیشکسوت بیش از ۲۰۰ اثر گلدوزی از جمله ۴۹ تمثال امام خمینی (ره) نیز در دوران فعالیت هنری خود تولید کرده است که یک نمونه تمثال آن در این نمایشگاه قابل رؤیت است.  
همچنین وی، یک قرآن نفیس و کامل در طول بیش از ۱۰ سال به خط ثلث و نسخ در ۹۰۰ صفحه کتابت کرده که برگ‌هایی از آن در این موزه در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته شده است.
 

زندگی‌نامه استاد

یوسف انتظاری هروی، متولد ۱۳۱۷ در مشهد است که خط ثلث را در دوران کودکی در نزد پدرش محمدطاهر انتظاری هروی فرا گرفت. همچنین وی شاگردی استادانی همچون جلال‌الدین اعتضادی و سیدحسین میرخانی را در کارنامه هنری خود دارد. این هنرمند در سال ۱۳۵۱ نیز موفق به دریافت مدرک ممتاز خوشنویسی خود از انجمن خوشنویسان مشهد شده است. وی هنر قلابدوزی و گلدوزی را نیز نزد استاد محمود گلدوزیان آموخته است.
انجام امور هنری و خوشنویسی در حرم مطهر رضوی و دیگر اماکن مذهبی، از دیگر فعالیت‌های این هنرمند به شمار می‌آید چنان‌چه می‌توان به کتیبه‌های فوقانی پایه‌های ایوان در صحن جمهوری اسلامی شامل ادعیه قرآنی که با عبارت «ربنا» آغاز می‌شود. کتیبه آینه‌کاری کفش‌کن این صحن مشتمل بر سوره مبارکه «صف» و سوره مبارکه «جمعه» و کتیبه‌های دور گلدسته‌های صحن جمهوری اسلامی اشاره کرد.  

همچنین می‌توان از کتیبه‌های سردر ورودی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مشتمل بر سوره مبارکه «قلم»، کتیبه داخل ایوان طلا صحن انقلاب که به صورت شمسه است با مضمون دعا‌های حضرت شمس‌الشموس (ع) و کتیبه سردر ایوان طلا صحن انقلاب که در گذشته توسط محمدرضا امامی خوشنویس عصر صفوی نوشته شده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توسط استاد انتظاری هروی بازنویسی شده است، نام برد

 تبلور اعجاز در آثار هنرمندان پیشکسوت

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کیمیای مهر، محسن عبادی خوشنویس برجسته مشهدی در خصوص این نمایشگاه اظهار کرد: آثار استاد انتظاری هروی، دیدنی است. این هنرمند پیشکسوت از ثانیه ثانیه عمر پربرکتش نهایت استفاده را کرده و چنین مجموعه آثار ارزشمندی را از نظر کمی و کیفی به منصه ظهور رسانده است.  

وی ادامه داد: هنرمندان پیشکسوتی همچون استاد انتظاری هروی برای دل خودشان کار می‌کنند و با دقت و اندیشه خاصی به خلق آثارشان می‌پردازند و حتی ماه‌ها برای کتابت یک اثر وقت می‌گذارند.  

عبادی با تأکید بر پختگی و خلاقیت در مجموعه آثار استاد انتظاری هروی گفت: درخشش آثار این استاد مشهدی در صحن و سرای رضوی نشان دهنده جایگاه هنری وی است.  

وی افزود: هنرمندان خوشنویس هم نسل طلایی استاد انتظاری هروی، معما‌هایی را در ترکیب و چیدمان حل کردند تا جایی که می‌توان گفت آثارشان مملو از اعجاز هنری است. باید قدر این نسل را بیشتر بدانیم و آثارشان را به دیده دل و پژوهش ببینیم.

همچنین در این مراسم با اعطای لوح تقدیری از طرف سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از سال‌ها ممارست و فعالیت هنری این استاد پیشکسوت مشهدی تجلیل شد.  
این خبر حاکی است، استاد انتظاری هروی با وجود سال‌ها فعالیت هنری تاکنون هیچ نمایشگاهی از آثار خویش در کشور برگزار نکرده بود و برای نخستین بار، آثار ارزشمند وی بنا به درخواست موزه آستان قدس رضوی در این نگارخانه در معرض دید عموم قرار گرفت.

شایان ذکر است، نمایشگاه کیمیای مهر تا ۱۶ آذر ۱۴۰۱ از ساعت ۸ تا ۱۷ در نگارخانه موزه رضوی واقع در صحن کوثر بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) پذیرای اهل هنر و معرفت است.

منبع:آستان نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->