پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

شوک دلاری، بازار مسکن را از خواب بیدار کرد

  • کد خبر: ۱۴۳۲۱۹
  • ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
شوک دلاری، بازار مسکن را از خواب بیدار کرد
نرخ دلار در تعیین مسیر بازار‌های موازی ازجمله بازار مسکن، همواره بازیگر اصلی است و در این زمینه باید بپذیریم مردم به این شناخت رسیده اند که هر زمان نرخ دلار افزایش یافت، باید برای حفظ دارایی و جلوگیری از کاهش سرمایه خود، به بازار‌های سرمایه‌ای ورود کنند.

محمد سیف الدین | شهرآرانیوز؛ نرخ دلار در تعیین مسیر بازار‌های موازی ازجمله بازار مسکن، همواره بازیگر اصلی است و در این زمینه باید بپذیریم مردم به این شناخت رسیده اند که هر زمان نرخ دلار افزایش یافت، باید برای حفظ دارایی و جلوگیری از کاهش سرمایه خود، به بازار‌های سرمایه‌ای ورود کنند. البته در چنین وضعیتی، انتظار این است که کالا‌های با قابلیتِ نقدشوندگی کمتر، تقاضای کمتری داشته باشند، اما به دلیل آنکه به صورت سنتی از دیرباز بازار مسکن در ایران، پایگاه مطمئن و کم ریسکی برای سرمایه‌ها بوده است، طبیعی است که تقاضای سرمایه‌ای و حتی تقاضا با قصد حفظ قدرت خرید، به مسکن گرایش پیدا کند.

در سال‌های دور، معمولا بازار مسکن دربرابر تحولات اقتصادی، دیرتر از طلا و ارز واکنش نشان می‌داد، اما درحال حاضر دوره اثرگذاری نرخ ارز بر بازار مسکن، کوتاه شده است و به میزان افزایش قیمت دلار با میزان اندکی شدت و ضعف، بازار ملک نیز تأثیر می‌پذیرد. از آذر سال گذشته تاکنون، قیمت هر متر خانه در کلان شهر‌ها با افزایش حدود ۴۶ درصدی مواجه شده است. ازسوی دیگر قیمت دلار نیز نزدیک همین درصد و با افزایش حدود ۴۴ درصدی در یک سال گذشته مواجه بوده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که انتظارات تورمی در سطح بسیار بالایی، دست کم درمقایسه با سال۱۴۰۰ و نیمه دوم سال۱۳۹۹ قرار دارد.

به تازگی معامله گران ملکی سه دسته شده اند؛ دسته نخست خریدارانی هستند که براساس الگوی همیشگی بازار مسکن با آغاز تلاطم در بازار‌ها به سرعت در سمت خرید فعال می‌شوند تا مبادا از رالی ملکی عقب بمانند. فعال شدن این دسته از خریداران را می‌توان عامل اصلی جهش تعداد معاملات در پاییز امسال و همچنین تورم بازار مسکن دانست. به نظر می‌رسد خریداران مصرفی که نگران آب رفتن قدرت خرید و متراژ ملک قابل خرید هستند، جزو این گروه محسوب می‌شوند.

شاید بتوان برخی سرمایه گذاران ملکی را نیز در این دسته جای داد. دسته دوم فروشندگانی هستند که تلاش می‌کنند در این رونق نیم بند مسکن که به تازگی پدید آمده است، املاک خود را نقد کنند و از بازار ملک خارج شوند. بیشتر افراد این دسته، سرمایه گذاران جدی بازار مسکن هستند که به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته، انبوه ثروت خود را به بازار مسکن برده اند و حالا پس از کسب سود مناسب، می‌خواهند این بازار را ترک کنند.

دسته سوم گروهی از فروشندگان بالقوه بازار مسکن هستند که بیرون بازار ایستاده اند و نظاره گر و منتظر فرصت برای فروش ملک خود با بیشترین قیمت ممکن هستند که بعضی فایل‌های خود را عرضه کرده اند تا از حدود ارزش واقعی ملک خویش مطلع شوند، اما در نشست و مذاکره حاضر نمی‌شوند و جدی شدن تصمیمشان به فروش، هم زمان با تثبیت نرخ دلار در بالاترین حدممکن است؛ لذا به نظر می‌رسد تا عید، حضوری مؤثر برای خرید مسکن داشته باشیم و ازآنجاکه هم اکنون قیمت‌ها درحال افزایش است، عرضه و تقاضا نیز رو به افزایش خواهد بود و این موضوع، باعث رونق نسبی بازار مسکن می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->