واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند
سرخط خبرها

افزایش نظارت‌ها بر توزیع متادون در مراکز ترک اعتیاد مشهد

  • کد خبر: ۱۵۴۴۶۶
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
افزایش نظارت‌ها بر توزیع متادون در مراکز ترک اعتیاد مشهد
بر‌اساس اعلام دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بیش از ۱۰۰ مرکز متخلف برخورد شده است.

آرزو مستأجر حقیقی | شهرآرانیوز؛ «حدود ششصد مرکز ترک اعتیاد در خراسان‌رضوی زیر نظر اداره‌کل بهزیستی استان و دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد فعالیت می‌کنند که دانشگاه علوم‌پزشکی بر همه آن‌ها نظارت مستمر دارد. در این میان، در چند سال اخیر نظارت بر مراکز ترک اعتیاد با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط با سخت‌گیری بیشتر دنبال شده است، چنان‌که بیش از صد مرکز متخلف شناسایی و طبق قانون توسط مراجع قضایی با آن‌ها برخورد شده و حتی مجوز فعالیت این مراکز متخلف به‌صورت موقت یا دائمی لغو شده است.»

این نکات را مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در گفتگو با شهرآرا اعلام می‌کند. البته سیدکاظم غفاریان اطلاعات دقیق‌تری از نوع تخلفات این مراکز، به‌ویژه آمار تخلف نشت متادون در بازار آزاد، به ما نمی‌دهد.

نظارت بر مراکز ترک اعتیاد

از‌آنجایی‌که متادون دارویی سوبسیددار است و توزیع آن زیر نظر دانشگاه علوم‌پزشکی با قیمت مصوب دولتی در مراکز ترک اعتیاد، از جمله مراکز ترک اعتیاد سرپایی صورت می‌گیرد، از غفاریان می‌خواهیم درباره اقدامات نظارتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بر توزیع متادون در این مراکز توضیح دهد و او بیان می‌کند: پوکه‌های داروی متادون سهمیه بیماران در مراکز ترک اعتیاد پس از مصرف به دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بازگردانده و به‌طور‌معمول به‌صورت روزانه معدوم می‌شود. بدین‌ترتیب اگر دارویی با پوکه در بازار‌های غیررسمی به فروش برسد، احتمال نشت آن از مراکز ترک اعتیاد کم است.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد از پیگیری موضوع ثبت اثر انگشت دیجیتال افراد تحت‌درمان هنگام دریافت دارو‌های ترک اعتیاد در مراکز مذکور به عنوان یکی دیگر از اقدامات نظارتی بر توزیع متادون نام می‌برد که در بسیاری از مراکز در حال اجراست.

بررسی امکان تخلف بیماران

آیا ممکن است بیمار معتاد به مواد مخدر به اسم ترک به مراکز ترک اعتیاد سرپایی مراجعه کند تا سهمیه متادون بگیرد و سپس سهمیه خود را در بازار آزاد بفروشد؟ غفاریان به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: داروی متادون تحت نظر پزشک برای بیماران معتاد به مواد‌مخدر تجویز می‌شود و سهمیه افراد روزانه بین ۱۰ تا پانزده سی‌سی است، به عبارتی سهمیه بیماران فقط در حد مصرف خودشان است.

به گفته مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در سال‌های گذشته بحث نشت متادون به بازار‌های غیررسمی به‌دلیل تفاوت قیمت آن مطرح بوده، اما نکته شایان‌توجه این است که شبکه توزیع متادون از شرکت‌های تولیدکننده شروع می‌شود و شرکت‌های پخش دارو، دانشگاه و مراکز ترک اعتیاد از دیگر دستگاه‌های دخیل در شبکه توزیع آن هستند؛ بنابراین اگر متادون به بازار‌های خرید و فروش غیررسمی نشت کند، این ورود غیرمجاز ممکن است از هر بخش این شبکه اتفاق افتاده باشد.

در این میان، بیماران معتاد به مواد‌مخدر به عنوان مصرف‌کننده این دارو، آخرین فرد در این شبکه به شمار می‌آیند و احتمال تخلفشان کم است؛ بنابراین اگر گزارشی از نشت متادون اعلام شود، باید دقیق‌تر این موضوع در کل شبکه توزیع آن بررسی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->