نگهداری از ۹۹ کتاب نایاب ترجمه انگلیسی شاهنامه فردوسی در کتابخانه آستان قدس رضوی رئیس‌جمهور در پیامی برای روز بزرگداشت فردوسی: زبان فارسی آینه فرهنگ مشترک اقوام ایران‌زمین است رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی شناسنامه‌ای از اصالت و هویت ما است یک کتاب جادویی برای فردوسی در نمایشگاه تهران | شاهنامه سه بعدی ویژه کودکان برای نخستین بار رونمایی شد + فیلم مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴)+فیلم علی‌محمد مؤدب: شعر، جان‌پناه تمدن ایرانی است | بازآفرینی فردوسی‌ها مانع اسیدپاشی فرهنگی می‌شود تشویق ۵ دقیقه‌ای برای «ماموریت غیرممکن» تام کروز نقدپذیری به سبک فراستی؛ «هیچی، مزخرف می‌گویند» فروش ۳۵۰ میلیاردی در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران اعتراض کارکنان جشنواره فیلم کن به وضعیت حقوقی خود نام‌آوران شاهنامه بر روی پرده تبارشناسی آمدند ابراز همدردی و اظهارات رئیس صداوسیما در بازدید از محل انفجار بندر شهید رجایی بندرعباس معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: لزوم احیای سازمان کشور‌های فارسی‌زبان با محوریت مشهد معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی: نباید بین هویت ملی و مذهبی تقابل ایجاد کرد | شاهنامه ظرفیتی مغفول در گردشگری فرهنگی رئیس انجمن نسخ خطی ایران از روشی جدید برای تعیین قدمت اسناد خبر داد نقالی، صدای امروزِ فردوسی | گفت‌وگو با پریسا سیمین‌مهر، نقال بین‌المللی شاهنامه فردوسی یاحقی: شاهنامه با نقش‌آفرینی در ساخت هویت فرهنگی ایرانیان، از دیگر آثار متمایز شده است + فیلم
سرخط خبرها

«بیل باتلر» فیلمبردار «آرواره‌ها» در ۱۰۲ سالگی درگذشت

  • کد خبر: ۱۵۷۶۸۷
  • ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
«بیل باتلر» فیلمبردار «آرواره‌ها» در ۱۰۲ سالگی درگذشت
بیل باتلر، فیلمبردار معروف در ۱۰۲ سالگی و در باتلر در لس آنجلس درگذشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ باتلر عصر چهارشنبه در لس آنجلس درگذشت. از او پنج دختر و همسرش آیریس به یادگار مانده است.

باتلر در طول پنج دهه فعالیت حرفه‌ای خود، فیلم‌های «مردم باران» (۱۹۶۹) و «مکالمه» (۱۹۷۴) اثر فرانسیس فورد کاپولا را نیز فیلمبرداری کرد.

در یکی دیگر از پروژه‌های قابل توجه در سال ۱۹۷۵، باتلر در اواسط تولید فیلم «دیوانه از قفس پرید» اثر میلوس فورمن جایگزین هاسکل وکسلر شد. هر دوی آن‌ها برای کارشان نامزد اسکار فیلمبرداری مشترک شدند.

باتلر همچنین در اولین فیلمی را که ویلیام فریدکین کارگردانی کرد و همچنین اولین فیلم جک نیکلسون در سال ۱۹۷۱ مشارکت داشت. باتلر با استیون اسپیلبرگ در تله‌فیلم‌های اوایل دهه ۱۹۷۰ یعنی چیزی شیطانی با حضور سندی دنیس و دارن مک‌گاوین و ساوج با بازی مارتین لاندو همکاری کرده بود. او یک روز به طور اتفاقی در پارکینگ استودیو یونیورسال به کارگردان برخورد کرد و گفت: «شنیده‌ام که در مورد یک ماهی فیلم می‌سازی.»

باتلر در مورد آرواره‌ها … گفت که قصد او این بود که صحنه‌های اولیه در جزیره آمیتی منعکس‌کننده سبک نقاشی‌های اندرو وایت باشد – منطقه‌ای و واقع‌گرایانه – و بعداً آن‌ها را با تصاویر تیره‌تر و خشن‌تر ترسیم کند.

ویلمر باتلر در ۷ آوریل ۱۹۲۱ در کریپل کریک، کلرادو به دنیا آمد و در ماونت پلیزنت، آیووا بزرگ شد. او گفت اولین خاطره فیلمش تماشای خواننده جاز (۱۹۲۷) در ۶ سالگی بود.

باتلر سال‌ها پس از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی از دانشگاه آیووا، در اوایل دهه ۱۹۶۰ به عنوان فیلمبردار کار می‌کرد و در اوایل دهه ۱۹۶۰ با فریدکین، مدیر طبقه‌ای در ایستگاه شیکاگو، برنامه‌های زنده و تبلیغات برای WGN-TV انجام می‌داد.

باتلر هرگز به مدرسه فیلم نرفت و هنر خود را با رفتن به سینما و با مراجعه به کتابچه راهنمای ASC (انجمن فیلم‌برداران آمریکا) هر زمان که نمی‌توانست چیزی را بفهمد، یاد گرفت.

منبع: کافه سینما

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->