ابراز نگرانی عراق از حمله به برخی مواضع در اصفهان حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) سی ان ان: هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است + عکس زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مشخص شد تحلیلگر نظامی صهیونیست: قیامت را به چشم دیدیم امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم اطلاعیه جدید فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس به شهادت رسید + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان واکنش امیرعبداللهیان به ساقط شدن ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نخواهد گرفت لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم | اوضاع جبهه شمالی خطرناک است فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد لاپید: بن گویر آبروی اسرائیل را برده است ظریف حمله موشکی اسرائیل به خاک ایران را «آتش‌بازی » خواند
سرخط خبرها
رییس مرکز عربی مطالعات ایران:

تجمع جمعه نخستین تظاهرات ضدآمریکایی پس از سقوط صدام بود

  • کد خبر: ۱۵۷۷۳
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
تجمع جمعه نخستین تظاهرات ضدآمریکایی پس از سقوط صدام بود
رییس مرکز عربی مطالعات ایران با بیان اینکه تظاهرات روز جمعه نخستین تظاهرات ضد آمریکایی پس از سقوط صدام طی ۱۷ سال اخیر بود، تاکید کرد: بیشتر گروه‌ها و اقشار مختلف شیعی در این تظاهرات حضور داشتند.
به گزارش شهرآرانیوز، «محمدصالح صدقیان» با اشاره تظاهرات ضدآمریکایی روز جمعه در بغداد و دیگر شهر‌های عراق گفت: عراق روز‌های پر تب و تابی را پس از اقدام آمریکایی‌ها در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس سپری کرده است. این مساله منجر شده تا اکثریت گروه‌های شیعی خواهان خروج آمریکا شوند.  

وی با بیان اینکه پیامد‌های ترور سردار سلیمانی صدور قطعنامه پارلمان عراق مبنی بر نیرو‌های نظامی خارجی به ویژه آمریکایی‌ها بود، اظهار داشت: در ادامه این قطعنامه، روز گذشته به دعوت مقتدی صدر، تظاهراتی در بغداد و برخی از شهر‌های مختلف عراق برگزار شد که تظاهراتی انبوه و بزرگی بود.  

این روزنامه‌نگار عراقی ادامه داد: این تظاهرات پیام واضحی را از سوی مردم عراق به همراه داشت و اکثریت پارلمان هم آن را تایید کردند.  

تظاهرات جمعه نخستین تظاهرات ضد آمریکایی پس از سقوط صدام بود

صدقیان در تشریح ابعاد مختلف تظاهرات دیروز عراق تصریح کرد: تظاهرات روز جمعه نخستین تظاهرات ضدآمریکایی پس از سقوط صدام طی ۱۷ سال اخیر بود که گستردگی زیادی داشت و به غیر از بغداد، در چند شهر دیگر عراق هم برگزار شد.  

وی با بیان اینکه همه گروه‌ها و اقشار مختلف شیعی در این تظاهرات حضور داشتند، خاطرنشان کرد: گروه‌های مختلف شیعی با صدور بیانیه‌هایی از این تظاهرات حمایت کرده و در آن شرکت کردند. در مقابل این مساله، هیچ کدام از گروه اهل سنت و کرد، در راهپیمایی روز جمعه شرکت نکرده و حتی به آن واکنشی نداشتند.  

این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه قطعنامه پارلمان عراق و پیام تظاهرات روز جمعه دو مساله‌ای هستند که پیشروی نخست‌وزیر جدید عراق قرار دارد، یادآور شد: طی دو، سه روز آینده به احتمال بسیار زیاد، نخست‌وزیر جدید عراق تعیین می‌شود. گروه‌های مختلف عراقی منتظر برگشت برهم صالح از اجلاس داووس هستند و دولت جدید عراق، باید این دو مسئله (پارلمان عراق و پیام تظاهرات روز جمعه) را مدنظر قرار دهد.  

نخست‌وزیر جدید عراق باید موضع خود را درباره نظامیان آمریکایی روشن کند 

صدقیان افزود: پارلمان عراق قطعنامه‌ای را صادر کرده که لازم‌الاجراست و تظاهرات روز جمعه نیز نشان داد که مورد حمایت و مطالبه مردم این کشور است و هر کسی نخست‌وزیر شود، نمی‌تواند به آن بی‌توجه باشد.  

وی درباره رویکرد آمریکا نسبت به قطعنامه خروج نظامی از عراق و تظاهرات روز جمعه هم عنوان کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند برنامه‌ای برای خروج از عراق ندارند و حتی ترامپ طی روز‌های گذشته از ارسال و استقرار سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت در عراق سخن گفته است.  

رییس مرکز عربی مطالعات ایران اضافه کرد: آنکه آمریکایی‌ها در عراق باشند یا نباشند و حضور یا خروجشان چگونه باشد، این مسائل به نخست‌وزیر آینده عراق به عنوان فرمانده کل قوا بستگی دارد. به همین دلیل، نخست‌وزیر جدید باید موضع خود را در این رابطه روشن کند.  

اهل سنت و کرد‌ها در تظاهرات ضدآمریکایی حاضر نبودند 

صدقیان با بیان اینکه عراق طی دو، سه ماه آینده روز‌ها و هفته‌های حساسی را پیشرو خواهد داشت، یادآور شد: تصمیم درباره تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق یا خروج آنها، مساله مهمی است که تا حدود بسیار زیادی آینده عراق را رقم خواهد زد. این مساله بستگی به اراده نخست‌وزیر جدید عراق و ایستادگی گروه‌های عراقی به ویژه مقتدی صدر دارد.  

وی با اشاره به نظر مرجعیت عراق بیان کرد: مرجعیت نجف روز جمعه در بیانیه‌ای که هر هفته در حرم امام حسین (ع) از سوی نماینده ایشان قرائت می‌شود، اشاره به تظاهرات روز جمعه و همچنین خروج نیرو‌های آمریکایی نکرده است. با این حال، نظر مرجعیت نجف بسیار تعیین‌کننده است و نخست‌وزیر بعدی هم باید یک هماهنگی میان مرجعیت، قطعنامه پارلمان و تظاهرات روز جمعه ایجاد کند.  

این روزنامه‌نگار عراقی سست کردن اراده میان گروه‌های مختلف سیاسی برای خروج نظامیان آمریکا از عراق، حمایت از اقلیم کردستان و تلاش برای تشکیل یک اقلیم سنی‌نشین در غرب عراق را از جمله برنامه‌های آمریکا برشمرد و گفت: گروه‌های سنی و کرد‌ها هم در تصویب قطعنامه خروج نیرو‌های نظامی آمریکا در پارلمان و هم در تظاهرات روز جمعه شرکت نکردند.  

درباره خروج نظامیان آمریکا میان جریان‌های عراقی شکاف ایجاد شده است 

صدقیان ادامه داد: وقتی از اسامه نجیفی رئیس پیشین مجلس عراق پرسیدند که چرا در نشست تصویب قطعنامه خروج نیرو‌های نظامی خارجی در پارلمان شرکت نکردی، او گفت خروج نیرو‌های نظامی آمریکایی به نفع عراق و ما نیست. کرد‌های عراق هم که تابع آمریکا بوده و هستند و طی روز‌های گذشته، مراودات آمریکایی‌ها با آن‌ها افزایش یافته است.  

وی با بیان اینکه درباره خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از عراق میان گروه‌ها و جریان‌های مختلف عراقی شکاف ایجاد شده است، اظهار داشت: این شکاف خطرناک است و می‌تواند تبعات خطرناکی را برای عراق به همراه داشته باشد چراکه آمریکایی‌ها بی‌میل به تجزیه عراق یا حداقل تشکیل اقلیم سنی نیستند و از آن حمایت می‌کنند که این مساله، حاکمیت ملی و اقتدار دولت مرکزی را با چالش روبه‌رو می‌سازد.  

این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه عدم شرکت کرد‌ها و سنی‌ها در تظاهرات دیروز یک پیام روشن برای آمریکا است، تصریح کرد: آن‌ها به آمریکا می‌گویند از ما حمایت کن و برای گروه‌های شیعی وقتی نگذار. ما می‌توانیم منافع تو را هم تامین کنیم و سرمایه‌گذاری و گفتگو‌های گروه‌های شیعی فایده‌ای ندارد.  

برخی معتقدند باید با آمریکا توافق کرده تا شر آن را کمتر کنیم 

صدقیان با اشاره به برخی اختلاف نظر‌ها در میان گروه‌های شیعی خاطرنشان کرد: هر چند اکثریت گروه‌های شیعی خواهان خروج نظامی آمریکا از عراق هستند، اما برخی از آن‌ها می‌گویند خروج نظامی آمریکا در مقطع کنونی به سود عراق نیست بلکه ما باید با آن‌ها توافق کرده تا شر آن را کمتر کنیم.  

وی افزود: براساس برخی از شنیده‌ها قرار است در ماه مارس، اتفاقاتی در مورد تشکیل اقلیم سنی در عراق رخ دهد که باید منتظر بمانیم و ببینیم نخست‌وزیر به آن چه واکنشی نشان می‌دهد.

منبع: ایرنا

 

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->