به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا دیمهکار در نشست خبری ششمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی تربیت معلم که در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: سابقه مراکز تربیت معلم در کشور بیش از ۱۰۰ سال است. تداوم و تکامل مراکز تربیت معلم در سال ۱۳۹۲ منجر به تشکیل و تاسیس دانشگاه فرهنگیان شد و همه مراکز تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان تغییر نام دادند. رئیس هیئت امنای دانشگاه نیز رئیس جمهور هستند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان به تعبیر مقام معظم رهبری مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بیانات متعددی در خصوص این دانشگاه داشتند. چند سال پیش ایشان امر میکنند ورود نیرو به آموزشوپرورش باید فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی صورت گیرد که در سنوات اخیر هیچ جذبی جز از این دو مسیر اتفاق نیفتاده است. دانشگاه فرهنگیان عمده جذب و دانشگاه شهید رجایی فقط جذب نیروهای فنی هنرستانها را برعهده دارند.
رئیس استانی همایش ملی و بینالمللی تربیت معلم بیان کرد: ما برنامههای متنوعی را در هفته بزرگداشت مقام معلم داریم. مهمترین برنامه ما همایش ملی و اولین همایش بینالمللی تربیت معلم با رویکرد معلم آینده است که در ۱۴ اردیبهشت در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی پردیس شهید بهشتی برگزار خواهد شد و آغاز همایش با حضور جناب صحرایی ریاست دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.
دیمهکار ادامه داد: ما در استان وظیفه اجرایی همایش را برعهده داریم که دو دبیر علمی و اجرایی در نظر گرفته شده است. این همایش با همکاری بخشهای مختلف آموزشی کشور به ویژه دو دانشگاه فردوسی و فرهنگیان برگزار میشود که امیدواریم این همکاری نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد.
مدیریت امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با بیان اینکه پیشرفت جامعه به مدرسه و معلم وابسته است، عنوان کرد: جوامعی که امروز شاهد پیشرفت آنها هستیم از سالهای دور به تربیت معلم و مدرسه توجه کردند. اگر امروز چالشهایی در بخشهای مختلف داریم باید از تربیت معلم و مدرسه شروع کنیم. آینده کشور ما وابسته به تربیت معلمانی است که آینده را ببینند. ورود تکنولوژیهای جدید در عرصه آموزش ما را وادار کرده که رویکرد معلم آینده را مورد توجه قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: محورهای همایش شامل الگوهای شایستگی معلمان در عصر دبجیتال، کارورزی و کارآموزی در تربیت معلم و الگوهای جهانی، نوآوری در تربیت معلم و تجارب بینالمللی، ساختارهای مدرسه و آموزش در عصر دیجیتال، فناوریهای نوین و تحول در تربیت معلم، اعتباربخشی برنامهها و سیاستهای تربیت معلم، آیندهپژوهی تربیت معلم، آیندهپژوهی مدارس آینده در سایه فناوریهای نوین و تعلیم و تربیت پس از همهگیری ویروس کرونا است.
رئیس استانی همایش ملی و بینالمللی تربیت معلم گفت: یکی از نتایجی که دوره کرونا تجربه کردیم این بود که ما باید نگاهمان را عوض کنیم. امروز بعد از ورود دانشجویان به دانشگاه و دانشآموزان به مدرسه نگاههای متفاوتی را از آنها شاهد هستیم. مطالبات دانشآموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاهها متفاوت و این مطالبات موجب شده نگرشهای خود را در آموزش تغییر دهیم.
دیمهکار افزود: شاید امروز بسیاری از معلمان در کلاسها از دانشآموزان ناراضی باشند و در دانشگاهها نیز ممکن است برخی اساتید انتظارات قبل از کرونا را از دانشجویان نداشته باشند. دوران کرونا موجب شد متوجه شویم که باید دید و رویکردها را در آموزش عوض کنیم تا کلاس از تکرار و انتقال اطلاعات خارج شود و مدرسه و کلاس پژوهشمحور باشد.
مدیریت امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هیچ مقطعی به اندازه امروز ندیدم که بهترینها وارد دانشگاه فرهنگیان شوند. نخبگان کشور وارد دانشگاه فرهنگیان میشوند که این مسئولیت ما را سنگین میکند و آینده بسیار درخشانی نیز برای آموزشوپرورش کشورمان خواهد داشت.