دبیر خانه کارگر خراسان‌رضوی: قانون کار سال به سال کمرنگ‌تر و بی‌رنگ‌تر می‌شود

  • کد خبر: ۱۶۱۲۱۲
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
دبیر خانه کارگر خراسان‌رضوی: قانون کار سال به سال کمرنگ‌تر و بی‌رنگ‌تر می‌شود
دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات خراسان رضوی گفت: اجرا نشدن قانون کار اولین مشکل ما است. قانون کار سال به سال کمرنگ‌تر و بی‌رنگ‌تر می‌شود. خواسته ما اجرای قانون است.

به گزارش شهرآرانیوز، سید حسین رسولی امروز، ۹ اردیبهشت ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته کار و کارگر که در خانه کارگر برگزار شد، اظهار کرد: ما در استان خراسان رضوی و شهر مشهد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر عضو خانه کارگر داریم که کارت سه و پنج ساله دارند و مدام تمدید می‌کنند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل کارگران حقوق است، عنوان کرد: ما معتقد هستیم که قانون کار در کشور اجرا نمی‌شود. قانون کار حقوق را در بخش شاغلان و بازنشستگان مشخص کرده، ماده ۴۱ قانون کار در خصوص دستمزد و ماده ۹۶ حداقل حقوق بازنشستگان را تعیین می‌کند که متاسفانه تاکنون کمتر به این قوانین توجه شده است.

رسولی افزود: حداقل دستمزد یک کارگر به ۸ میلیون نمی‌رسد، این حداقل حقوقی که اکنون تعیین شده کفاف ۹ روز از زندگی یک خانواده را می‌دهد و کارگران و بازنشستگان ۲۱ روز دیگر کسر حقوق دارند. اجرا نشدن قانون کار اولین مشکل ما است. قانون کار سال به سال کمرنگ‌تر و بی‌رنگ‌تر می‌شود. خواسته ما اجرای قانون است.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات خراسان رضوی گفت: فاصله معیشت و مزد فاصله ۲۱ روز در ماه است. ما تا جایی که توانستیم اقدام کردیم، اما کارگران در رسانه غایب هستند. به قدری به کارگران وعده داده شده و عمل نشده که به کلی ناامید هستند. متاسفانه هرچه از عمر انقلاب می‌گذرد سفره کارگران تنگ‌تر می‌شود، بنابراین کارگران ناامید شده‌اند.

رسولی ادامه داد: اگر کارگران نتوانند در نظام اسلامی حقوق خود را بگیرند، نظام سوسیالیستی و شرق و غرب نمی‌تواند کاری برای ما کند. باید مشکلات را در در‌ون خود نظام حل کنیم، اما این اتفاق نیفتاده در نتیجه کارگران سرخورده می‌شوند. آخرین اقدام خانه کارگر این است که قصد داریم به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات خراسان رضوی با اشاره به اینکه بحث ما این است که زندگی کارگران تامین شود، تصریح کرد: دولت قبل مهار تورم اول حقوق را تعیین کرده، در حالی که تورم از ابتدای سال ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. کار به جایی می‌رسد که کارگران دیگر نتوانند در مشهد زندگی کنند و به روستا‌ها مهاجرت می‌کنند. برخلاف جهت اصلی در حال حرکت هستیم. تا زمانی که دولت تورم را مهار نکند باید حقوق را افزایش دهد. در حال حاضر کارگاه‌ها و کارخانجات با فقر نیرو مواجه هستند و کارگران در اسنپ کار می‌کنند.

وی بیان کرد: اگر قرار است تورم کاهش یابد باید تولید افزایش پیدا کند. تا زمانی که شعار سال محقق نشده نباید گلوی مردم گرفته شود. الان تورم عیش اغنیا و عزای فقراست. جای کارگران در حکومت، وزارت و سمت مدیرکلی خالی است. اگر قشر کارگر راضی نباشند کشور رشد نمی‌کند.

رسولی در خصوص بانک رفاه کارگران عنوان کرد: بانک رفاه اسم کارگران را یدک می‌کشد، اما برای کارگران نیست. دولت به عنوان یک کارفرمای بسیار بزرگ که ۷۵ درصد بنگاه‌های اقتصادی را در دست دارد در بانک رفاه چنگ انداخته است. کارگران نماینده‌ای در هیچ بخشی ندارند. سازمان تامین اجتماعی براساس حقوق کارگر پول می‌گیرد، اما کارگر سهمی ندارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات خراسان رضوی با اشاره به قرارداد‌های موقت کارگران تصریح کرد: تشکلات کارگری درگیر قرارداد‌های موقت هستند. ۵ درصد کارگران قرارداد دائم و ۹۵ درصد قرارداد موقت دارند که کارگر قراردادی مزد کمی دریافت می‌کند.

وی در خصوص اصلاح ماده ۲۷ قانون کار گفت: هر اصلاحیه‌ای در واقع کم کردن قانون کار است. قانون کار مشکلی ندارد و تنها باید تکمیل شود. خانه کارگر با دستکاری ماده ۲۷ و هر ماده دیگری مخالف است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->