سرخط خبرها

یادی از شهید محمد بروجردی، که آرزوی تجزیه کشور را بر دل نیرو‌های ضدانقلاب گذاشت | مسیح کردستان

  • کد خبر: ۱۶۵۳۳۷
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
یادی از شهید محمد بروجردی، که آرزوی تجزیه کشور را بر دل نیرو‌های ضدانقلاب گذاشت | مسیح کردستان
درخشان‌ترین دستاورد شهید بروجردی، تشکیل ستاد عملیاتی شمال غرب بود که منجر به آزا دسازی شهر‌های غربی شد و با فرماندهی بسیجیان و پاسدارانی که برای پاک سازی به غرب آمده بودند، نقش مهمی در برقراری ثبات و امنیت مناطق آشوب زده ایفا کرد.

مهم‌ترین نقطه عطف زندگی محمد بروجردی، آشنایی با اندیشه‌های حضرت امام (ره) بود. ارادت و علاقه به امام (ره) و مخالفت با خدمت در تشکیلات نظام طاغوت موجب شد تا از سربازی فرار کند، اما در مرز ایران و عراق به دست نیرو‌های رژیم دستگیر شد و برای شش ماه در زندان‌های حکومتی تحت شکنجه قرار گرفت و پس از مدتی به خدمت سربازی مجبور شد.

در این میان عدو بود که سبب خیر شد. به واسطه خدمت در تهران، با مبارزان انقلابی آشنا و در اثنای جلسات مذهبی بیش از پیش نسبت به آرمان‌های امام (ره) آگاه شد و به این ترتیب با پخش اعلامیه و نوارکاست میان مردم و هدایت گروه‌های کوچک جوانان برای مبارزه، با تمام وجود برای براندازی نظام پهلوی تلاش کرد. در این بین، تشکیل و رهبری «گروه توحیدی صف»، از جمله فعالیت‌هایی بود که به موجب آن با طراحی عملیات‌های چریکی در نقاط مختلف تهران و حضور مسلحانه در تظاهرات، به حفاظت و دفاع از مردم انقلابی می‌پرداخت.

پس از مدتی برای فراگیری آموزه‌های نظامی و چریکی به سوریه سفر کرد و در این راه با شهید چمران و شهید منتظری آشنا شد. با پیروزی انقلاب اسلامی، محمد بروجردی از نخستین مهره‌های کلیدی برای تشکیل هسته اولیه سپاه پاسداران بود که در آن به تربیت نیرو‌های سپاهی می‌پرداخت و آموزش را بر هر مسئولیتی، ترجیح می‌داد. بسیاری از فرماندهان برجسته سپاه ازجمله شهید همت، از رهروان مکتب بروجردی در همین ایام بودند.

ناامنی‌های غرب که از سوی نیرو‌های ضدانقلاب آغاز شد، با فرمان تاریخی امام (ره) مبنی بر مقابله و سرکوب ضدانقلاب، رهسپار پاوه شد و در بدو ورود، سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان را تاسیس کرد. درخشان‌ترین دستاورد در میان پرشمار خدمات او به جمهوری اسلامی ایران، تشکیل ستاد عملیاتی شمال غرب بود که منجر به آزا دسازی شهر‌های غربی شد و با فرماندهی بسیجیان و پاسدارانی که برای پاک سازی به غرب آمده بودند، نقش مهمی در برقراری ثبات و امنیت مناطق آشوب زده ایفا کرد.

از جمله عملیات‌های دشوار او در این ایام، فرماندهی عملیات مسیر صعب العبور پیرانشهر به سردشت بود. یکم خرداد سال ۶۲، آخرین روز از حیات پربار شهید بروجردی بود که بر اثر برخورد خودرو حامل او با مین‌های جاده مهاباد در سن بیست ونه سالگی به شهادت رسید و پس از آن با عنوان «مسیح کردستان» در اذهان رزمندگان باقی ماند. این را علی جنتی، وزیر پیشین وزارت ارشاد روایت می‌کند. شهید بروجردی در شرایطی کردستان را نجات داد که همه احساس می‌کردند کردستان از دست رفته است. مقابله او با عناصر ضد انقلاب، آرزوی ایجاد اسرائیل دوم را در کردستان بر دل آشوبگران منطقه باقی گذاشت.

«محمد، مسیح کردستان»، عنوان کتابی است که ابعاد مختلف جنگ در کردستان و نحوه عملکرد شهید بروجردی را روایت می‌کند. این روزها، پرده نقره‌ای سینما‌ها با فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی نیز، روایتگر شیوه منحصر به فرد فرماندهی او و اشاره به بخشی از زندگی این شهید است. شهیدی که از سوی امام (ره) برای مأموریت به کردستان عازم می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->