علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ دوازدهم مهرماه سال گذشته بود که با حضور مسئولان استانی و شهری عملیات اجرایی ساخت دوربرگردان غیرهمسطح شهید میرزایی در محدوده بزرگراه شهید چراغچی حدفاصل میدان امام حسین (ع) تا پل فجر آغاز شد. هدف از ساخت این دوربرگردان علاوه بر تحقق سیاستهای شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر توجه ویژه این دوره مدیریت شهری بر رفع نیاز ساکنان حاشیه شهر، گرهگشایی از ترافیک بالای بخشی از محدوده بزرگراهی شهرمان است.
حدفاصل میدان امام حسین (ع) تا پل فجر به دلیل وجود دوربرگردان همسطحی که پس از پل رسالت وجود دارد در بیشتر اوقات روز ترافیک بالایی را به خود میبیند و این مسئله علاوه بر اتلاف وقت شهروندان در برخی موارد هم سبب کم شدن امنیت تردد وسایل نقلیه و حتی عابران پیاده شده است. در همین راستا ساخت این دوربرگردان غیرهمسطح به عنوان یکی از اولویتهای مدیریت شهری قرار دارد و بنا به گفته مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد این پروژه اکنون از پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی برخوردار است.
علیرضا صفیپور در گفتگو با شهرآرا درباره آخرین وضعیت پروژه ساخت دوربرگردان شهید میرزایی گفت: عملیات ساخت این دوربرگردان از مهرماه سال گذشته با هدف کاهش ترافیک محدوده بزرگراهی مشهد و افزایش ایمنی در رفتوآمد خودروها و عابران پیاده آغاز شد. وی افزود: در طراحی این پروژه که از سوی مشاور برای اجرا آمده است متأسفانه معارض بسیاری از جمله برق محلی، برق منطقهای، شبکه آب محلی، شبکه آب منطقهای، گاز محلی، گاز منطقهای، فاضلاب، اگو، فیبر نوری و کابلهای فشار قوی برق وجود دارد که این موضوع سبب افزایش هزینه و زمان شده است.
صفیپور تأکید کرد: با توجه به تأکیدات شورای اسلامی شهر مشهد و حمایتهای شهرداری با وجود اینکه برای رفع معارضات باید منتظر دستگاههای خدماتی میبودیم، اما با انجام تدابیری پیشرفتهایی در اجرای پروژه داشتهایم و خوشبختانه اکنون عملیات ساخت تیرهای عرشه از وضعیت خوبی برخوردار و برخی اقدامات به خوبی انجام شده است.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد ادامه داد: اکنون از نظر پیشرفت فیزیکی و زمانی در صورت کسر زمان مربوط به رفع معارضات، عقبافتادگی نداریم و پیشبینی ما این است که این پروژه تا پایان تابستان یا در نهایت تا آبانماه آماده بهرهبرداری شود.
وی با بیان اینکه اکنون عملیات ساخت دوربرگردان غیرهمسطح شهید میرزایی از پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصدی برخوردار است، تصریح کرد: اعتبار پیشبینی شده برای ساخت آن ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تاکنون ۳۵ درصد از بودجه این پروژه محقق شده است.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد درباره برخی از مشخصات فنی این دوربرگردان غیرهمسطح نیز گفت: این پل که عرشه آن به صورت بتندرجا کار میشود ۲ هزارو ۲۵۰ متر طول حفاری خواهد داشت که تاکنون ۲ هزارمتر طول حفاری انجام شده است.
همچنین برای ساخت این دوربرگردان ۷ هزارمترمکعب بتنریزی پیشبینی شده که تاکنون ۲ هزارمترمکعب این اقدام نیز عملیاتی شده است. صفیپور ادامه داد: برای ساخت این پل ۷ هزارو ۵۰۰ مترمربع عملیات قالببندی اجرایی میشود که تا امروز هزارمترمربع آن اجرایی شده است.