آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

۵۰ هکتار از بافت گیاهی پارک ملی تندوره خراسان رضوی در آتش سوخت

  • کد خبر: ۱۶۷۹۷۴
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
۵۰ هکتار از بافت گیاهی پارک ملی تندوره خراسان رضوی در آتش سوخت
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:۵۰ هکتار از بافت گیاهی زمین‌های پارک ملی تندوره شهرستان درگز در سومین تجربه آتش سوزی این منطقه طی سال جاری در آتش سوخت و از بین رفت.

به گزارش شهرآرانیوز، ابوالفضل شعبانی افزود: خاموش کردن این آتش که از بعداز ظهر دیروز آغاز شده بود حدود هفت ساعت به طول انجامید و عملیات پیشگیری از آغاز دوباره آتش و لکه گیری نیز تا بامداد امروز ادامه داشت.

وی با بیان این که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد به احتمال زیاد عامل انسانی در وقوع این آتش سوزی نقش داشته است اظهار کرد: بیش از ۵۰ نیرو شامل ماموران یگان حفاظت محیط زیست، اعضای هلال احمر، بسیج و دوستداران محیط زیست در خاموش کردن این آتش مشارکت داشتند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: خشکسالی و خشکی مراتع و وزش باد شدید طی روز گذشته ۲ عامل گستردگی شعله‌های آتش و سختی کار اطفای حریق بود.

شعبانی افزود:طی ۲ مورد آتش سوزی دیگر در این پارک ملی که طی هفته گذشته رخ داد به ترتیب هشت هکتار و هزار متر مربع از اراضی این منطقه در آتش از بین رفته است.

وی ادامه داد:همچنان احتمال شعله‌ور شدن آتش در مناطق زیست محیطی تحت حفاظت در خراسان رضوی به علت استمرار وضعیت خشکسالی، گرمای هوا و خشکیدن پوشش گیاهی در سطح طبیعت این استان وجود دارد.

او تاکید کرد:همکاری مردم اعم از روستاییان، عشایر و گردشگران امر بسیار مهم و موثری در جلوگیری از آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی و یا مهار آن است، زیرا چنین کمک‌هایی از ایراد خسارت سنگین در محیط زیست ممانعت می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:علاوه بر گرمای هوا و وقوع آتش در چنین شرایطی، خطا‌های انسانی و بی توجهی گردشگران در برافروختن آتش در مناطق از عوامل مهم ایجاد آتش سوزی محسوب می‌شود که به استناد بند "ه‌" ماده ۱۳ قانون شکار و صید کسانی که عملکرد آن‌ها موجب ایجاد آتش در مناطق تحت حفاظت و چهارگانه شود به ۹۱ روز تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

شعبانی از شهروندان و گردشگران طبیعت خواست در صورت ورود به طبیعت از رها کردن ته سیگار، افروختن آتش در عرصه‌ها، رهاسازی شیشه شکسته، ظروف فلزی و رفتار‌های خطرآفرین مشابه خودداری کنند.

وی ادامه داد:مردم در صورت مشاهده حریق در محیط زیست، مراتب را به فوریت از طریق سامانه تلفنی ۱۵۰۴ مربوط به اداره‌کل منابع طبیعی، سامانه تلفنی۱۵۴۰ متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست و یا شماره همراه ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ اطلاع دهند.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد. مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->