به گزارش شهرآرانیوز، دیگر نباید دست روی دست گذاشت. اگر با همین فرمان پیش برویم، قطعا در آینده نهچندان دور خیابانهای مشهد به پارکینگی تبدیل میشوند که بهسختی میتوان در آن نفس کشید. بهتر است بهدنبال راهکارهای اصولی بگردیم؛ بهعنوان نمونه، مد حملونقلیمان را عوض کنیم، خودروهای شخصیمان را کنار بگذاریم و وسایل حملونقل عمومی و انبوهبر را در برنامه سفرهای درونشهری بگنجانیم، کمی پیادهروی کنیم. دوچرخه نیز گزینه مناسبی برای سفرهای کوتاه شهری است.
۵ روز
از ابتدای امسال تا ابتدای خردادماه، مشهد فقط پنج روز هوای پاک داشتهاست
۲۰۵ کیلومتر
مسیرهای ایجادشده دوچرخه در شهر مشهد
۱۱۹۷۶۷ سفر
تعداد سفرهای انجامشده در سال گذشته با دوچرخههای اشتراکی
۷۰ ٪
سهم خودروهای تکسرنشین از ترافیک مشهد
۲ ٪
سهم دوچرخه در مطالعات، از سفرهای درونشهری ۱۷ درصد پیشبینی شده است که فقط ۲ درصد آن محقق شده است
۱۴۵۰۱۰۵ دقیقه
دقایق سفرهایی که با دوچرخههای اشتراکی در مشهد ثبت شده است
۸۸۷۰۲۳ کیلومتر
مسافت پیمایششده با دوچرخههای اشتراکی در سال گذشته
۳۳ ٪
سهم دود خودروهای شخصی از آلودگی هوای مشهد
۱۰۰۰ دوچرخه
تعداد دوچرخههای اشتراکی مشهد
۲۷۳۱۰ کاربر
تعداد کاربران دوچرخههای اشتراکی مشهد
۳ برابر
متوسط مصرف سوخت خودروها در ایران نزدیک سهبرابر مصرف استاندارد جهانی است. هر خودرو باید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر بنزین مصرف کند، اما اکنون ۱۰ تا ۱۲ لیتر بنزین مصرف میکنند.
۷۰۰۰۰۰۰ سفر
تعداد سفرهایی که روزانه در مشهد انجام میشود
۱۵۳ ایستگاه
تعداد ایستگاههای شبانهروزی دوچرخههای اشتراکی مشهد
۷ پارک
تعداد پارکهای بانوان مجهز به دوچرخههای اشتراکی در مشهد
شهر من
برای استفاده از دوچرخههای اشتراکی «بایدو»، اپلیکیشن «شهر من» را روی تلفن همراهتان نصب کنید
*منظور سفرهایی است که رفت و برگشتش به خانه ارتباطی ندارد؛ به عنوان نمونه از محل ورزش به سرکار رفتن یا از محل کار به خرید رفتن.
۱ فوتی در ۳ ماهه ابتدای امسال
از مجموع ۸۸ فوتی تصادفات رانندگی در مشهد فقط یک نفر دوچرخهسوار بوده است
پای صحبت خیلی از دوچرخهسواران مشهدی که نشستیم، دستگیرمان شد که نبود برخی زیرساختها باعث میشود کمتر کسی حاضر شود حتی در سفرهای کوتاه درونشهری رکاب بزند. ازجمله معضلاتی که دوچرخهسواران با آن دستهوپنجه نرم میکنند، عبارت است از:
دوچرخهسواری علاوه بر بهبود وضعیت ترافیک شهر، بر کاهش آلودگیهای زیستمحیطی و سلامت جسم و روان نیز تأثیر میگذارد. برای آنکه از فواید دوچرخهسواری بیشتر بدانید، این فایل را دانلود کنید. همچنین، اگر قصد خرید دوچرخه دارید، قبل از هر اقدامی میتوانید از صفرتاصد استانداردهای اندازه و نوع دوچرخه، اندازه کلاه، پوشش مناسب مثل لباس و عینک و... مطلع شوید.
۳۰ ایستگاه
راهاندازی ایستگاههای جدید بایدو
۳۰۰ دوچرخه
افزایش دوچرخه اشتراکی جدید
حتما خبر دارید که زمستان سال گذشته و به مناسبت روز ملی حمل و نقل، شهرداری با بانک قرض الحسنه مهر توافق کرد تا شهروندان مشهدی امکان خرید اقساطی موتورسیکلت برقی با وام این بانک را داشته باشند. حالا این اتفاق جذاب قرار است برای خرید دوچرخه بیفتد. بانک مهر ایران اقدام به شناسایی و معرفی تولیدکنندگان دوچرخه کرده است و در تفاهمی سه جانبه میان بانک، تولیدکننده و شهرداری، قرار است ۸۸ هزارو ۸۸۸ دوچرخه با اقساط دوازده ماهه و کارمزد ۴ درصد در اختیار شهروندان مشهدی قرار بگیرد.
اکنون مشهد ۲۰۵ کیلومتر مسیر اختصاصی دوچرخه دارد، ۱۰۰۰ دوچرخه اشتراکی در ۱۵۳ ایستگاه دارد و اینها یعنی مشهد «شهر دوستدار دوچرخه» است. این یک عنوان جهانی است که حالا به مشهد اعطا شده و قرار است با حکم وزارت کشور از این به بعد دبیرخانه شهرهای دوستدار دوچرخه کشور در مشهد دایر شود.