شناسایی ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در خراسان رضوی| ساماندهی سالمندان متکدی در دستورکار قرارگاه اجتماعی مشهد رضایت مندی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از خدمات نوروزی شهرداری مشهد حسامی: حل مسائل اساسی شهری باید ازجمله اهداف زیست‌بوم نوآوری باشد مدیریت شهری مشهد از برنامه‌های خلاقانه و نوآورانه حمایت می‌کند اعزام کاروان ۳۰۰ نفره راهیان نور شهرداری مشهد به مناطق عملیاتی غرب کشور نگرانی از حمله ملخ‌ها به روستا‌های مشهد، بی‌اساس است | اعلام آخرین وضعیت از مناطق درگیر رونمایی از مدل بهینه زیست‌بوم نوآوری مدیریت شهری مشهد + فیلم طراحی و اجرای مدرن‌ترین زمین بازی کودکان در مشهد | تلفیق بازی، یادگیری و خلاقیت راه‌اندازی زیپ لاین، کابل گلایدر، دوچرخه کابلی و پل ماجراجویی در چهار بوستان بزرگ مشهد قصه ناتمام دیوارهای شهرک شهید بهشتی مشهد | ماجرای دیواری که مسیر اصلی خیابان را مسدود کرده است شهردار مشهد مقدس: اگر روش‌های نوین به کمک مدیریت شهری نیاید، امکان اداره شهر را نخواهیم داشت ویدئو | آغاز مسافرگیری فاز اول خط ۳ متروی مشهد از ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ رئیس شورای عالی استان‌ها: دو فوریت طرح اصلاح جزء (۳) بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم، برای برقراری فوق‌العاده خاص کارکنان و کارگران شهرداری‌ها تصویب شد شورای اسلامی شهر مشهد تصویب کرد: نام‌گذاری ۴ سالن ورزشی به نام شهدا | نوسازی ناوگان ون فرسوده و واگذاری ۱۳۰ دستگاه ون «وانا» + فیلم سرویس‌دهی رایگان خط دو متروی مشهد در سالروز شهادت امام‌جعفرصادق(ع) (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) کیفیت هوای کلانشهر مشهد، در مرز آلودگی (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) نوآوری، ضرورت و فرصت پیش‌روی مدیریت شهر نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: در دوره ششم، باید گره‌های چندده‌ساله شهر مشهد باز شود ساختمان ستاد و فرماندهی آتش‌نشانی مشهد در آستانه بهره‌برداری حاشیه هایی از ترافیک پل شهید عباسپور مشهد تمرکز بر حداکثر بهره‌وری منابع آبی موجود برای فضای سبز مشهد در سال ۱۴۰۴
سرخط خبرها

مشهد شهری دوستدار دوچرخه می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۷۰۶۶۷
  • ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
مشهد شهری دوستدار دوچرخه می‌شود؟
اکنون مشهد ۲۰۵ کیلومتر مسیر اختصاصی دوچرخه دارد، ۱۰۰۰ دوچرخه اشتراکی در ۱۵۳ ایستگاه دارد و این‌ها یعنی مشهد «شهر دوستدار دوچرخه» است. این یک عنوان جهانی است که حالا به مشهد اعطا شده و قرار است با حکم وزارت کشور از این به بعد دبیرخانه شهر‌های دوستدار دوچرخه کشور در مشهد دایر شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دیگر نباید دست روی دست گذاشت. اگر با همین فرمان پیش برویم، قطعا در آینده نه‌چندان دور خیابان‌های مشهد به پارکینگی تبدیل می‌شوند که به‌سختی می‌توان در آن نفس کشید. بهتر است به‌دنبال راهکار‌های اصولی بگردیم؛ به‌عنوان نمونه، مد حمل‌و‌نقلی‌مان را عوض کنیم، خودرو‌های شخصی‌مان را کنار بگذاریم و وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و انبوه‌بر را در برنامه سفر‌های درون‌شهری بگنجانیم، کمی پیاده‌روی کنیم. دوچرخه نیز گزینه مناسبی برای سفر‌های کوتاه شهری است.

۵ روز
از ابتدای امسال تا ابتدای خردادماه، مشهد فقط پنج روز هوای پاک داشته‌است

۲۰۵ کیلومتر
مسیر‌های ایجادشده دوچرخه در شهر مشهد

۱۱۹۷۶۷ سفر
تعداد سفر‌های انجام‌شده در سال گذشته با دوچرخه‌های اشتراکی

۷۰ ٪
سهم خودرو‌های تک‌سرنشین از ترافیک مشهد

۲ ٪
سهم دوچرخه در مطالعات، از سفر‌های درون‌شهری ۱۷ درصد پیش‌بینی شده است که فقط ۲ درصد آن محقق شده است

۱۴۵۰۱۰۵ دقیقه
دقایق سفر‌هایی که با دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد ثبت شده است

۸۸۷۰۲۳ کیلومتر
مسافت پیمایش‌شده با دوچرخه‌های اشتراکی در سال گذشته

۳۳ ٪
سهم دود خودرو‌های شخصی از آلودگی هوای مشهد

۱۰۰۰ دوچرخه
تعداد دوچرخه‌های اشتراکی مشهد

۲۷۳۱۰ کاربر
تعداد کاربران دوچرخه‌های اشتراکی مشهد

۳ برابر
متوسط مصرف سوخت خودرو‌ها در ایران نزدیک سه‌برابر مصرف استاندارد جهانی است. هر خودرو باید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر بنزین مصرف کند، اما اکنون ۱۰ تا ۱۲ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

۷۰۰۰۰۰۰ سفر
تعداد سفر‌هایی که روزانه در مشهد انجام می‌شود

۱۵۳ ایستگاه
تعداد ایستگاه‌های شبانه‌روزی دوچرخه‌های اشتراکی مشهد

۷ پارک
تعداد پارک‌های بانوان مجهز به دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد

شهر من
برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی «بایدو»، اپلیکیشن «شهر من» را روی تلفن همراهتان نصب کنید

هدف از سفر‌های روزانه در یک روز عادی

  • کار ۲۸.۲۹٪
  • تحصیل ۲۰.۳۱٪
  • خرید ۱۴.۰۷٪
  • شخصی ۱۰.۴۷٪
  • تفریح ۱۴.۰۴٪
  • هیچ سرخانه* ۸.۱۰٪
  • زیارت ۴.۷۱٪

*منظور سفر‌هایی است که رفت و برگشتش به خانه ارتباطی ندارد؛ به عنوان نمونه از محل ورزش به سرکار رفتن یا از محل کار به خرید رفتن.

۱ فوتی در ۳ ماهه ابتدای امسال
از مجموع ۸۸ فوتی تصادفات رانندگی در مشهد فقط یک نفر دوچرخه‌سوار بوده است

معضلات دوچرخه‌سواری در مشهد

پای صحبت خیلی از دوچرخه‌سواران مشهدی که نشستیم، دستگیرمان شد که نبود برخی زیرساخت‌ها باعث می‌شود کمتر کسی حاضر شود حتی در سفر‌های کوتاه درون‌شهری رکاب بزند. ازجمله معضلاتی که دوچرخه‌سواران با آن دسته‌وپنجه نرم می‌کنند، عبارت است از:

  • قطع مسیر دوچرخه در تقاطع‌ها و میادین
  • حضور عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران در مسیر ویژه دوچرخه
  • توقف و پارک خودرو‌های شخصی در طول مسیر دوچرخه
  • نامناسب‌بودن عرض برخی مسیرها، به‌حدی که امکان رفت‌وآمد دو دوچرخه‌سوار نیست
  • ناپیوستگی مسیر‌ها

دانلود کن و بخوان!

دوچرخه‌سواری علاوه بر بهبود وضعیت ترافیک شهر، بر کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و سلامت جسم و روان نیز تأثیر می‌گذارد. برای آنکه از فواید دوچرخه‌سواری بیشتر بدانید، این فایل را دانلود کنید. همچنین، اگر قصد خرید دوچرخه دارید، قبل از هر اقدامی می‌توانید از صفرتاصد استاندارد‌های اندازه و نوع دوچرخه، اندازه کلاه، پوشش مناسب مثل لباس و عینک و... مطلع شوید.

طی روزهای گذشته در مشهد اتفاق افتاد

۳۰ ایستگاه
راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید بایدو

۳۰۰ دوچرخه
افزایش دوچرخه اشتراکی جدید

۸۸.۸۸۸ خرید اقساطی

حتما خبر دارید که زمستان سال گذشته و به مناسبت روز ملی حمل و نقل، شهرداری با بانک قرض الحسنه مهر توافق کرد تا شهروندان مشهدی امکان خرید اقساطی موتورسیکلت برقی با وام این بانک را داشته باشند. حالا این اتفاق جذاب قرار است برای خرید دوچرخه بیفتد. بانک مهر ایران اقدام به شناسایی و معرفی تولیدکنندگان دوچرخه کرده است و در تفاهمی سه جانبه میان بانک، تولیدکننده و شهرداری، قرار است ۸۸ هزارو ۸۸۸ دوچرخه با اقساط دوازده ماهه و کارمزد ۴ درصد در اختیار شهروندان مشهدی قرار بگیرد.

یک عنوان طلایی

اکنون مشهد ۲۰۵ کیلومتر مسیر اختصاصی دوچرخه دارد، ۱۰۰۰ دوچرخه اشتراکی در ۱۵۳ ایستگاه دارد و این‌ها یعنی مشهد «شهر دوستدار دوچرخه» است. این یک عنوان جهانی است که حالا به مشهد اعطا شده و قرار است با حکم وزارت کشور از این به بعد دبیرخانه شهر‌های دوستدار دوچرخه کشور در مشهد دایر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->