تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

تولیت آستان قدس رضوی: کانون‌های خدمت رضوی باید در عرصه ارتباط با نسل جوان فعال شوند

  • کد خبر: ۱۷۲۸۰۲
  • ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
تولیت آستان قدس رضوی: کانون‌های خدمت رضوی باید در عرصه ارتباط با نسل جوان فعال شوند
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر ظرفیت بی‌بدیل خادمی به نام حضرت رضا (ع) در مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی، عرصه فرهنگ و ارتباط مؤثر با نسل جوان را از عرصه‌های مهم خادمیاری رضوی تعیین کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام احمد مروی در اجتماع خادمیاران رضوی استان آذربایجان شرقی که در شهر تبریز برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن ولادت فرخنده امام هادی (ع) و نیز عید سعید غدیر خم، بر ضرورت استفاده از ظرفیت بی‌بدیل نام مبارک امام رضا (ع) و خادمی آن حضرت در عرصه خدمات فرهنگی تأکید و عنوان کرد: با تأسی از آموزه‌های دینی و سیره انبیا و ائمه اطهار (ع) و به ویژه نام مبارک امام رضا (ع) می‎توان در جهت تقویت باور‌ها و عملکرد دینی جامعه گام برداشت.

وی افزود: ما به عنوان خادمان دستگاهی که ما فوق همه دستگاه‌های اجرایی است، در قبال ناهنجاری‌های اجتماعی نظیر پدیده ناپسند و رنج‌آور بی‌حجابی وظیفه داریم و باید به سهم خود گرهی از این مشکل باز کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به جهاد فرهنگی پیامبر گرامی اسلام (ص) در دوران جاهلیت، تصریح کرد: پیامبر اعظم (ص) از جمع بت پرستان و مشرکان، تمدن بزرگ اسلامی را رقم زد و شخصیت‌های گرانمایه‌ای را تربیت و تقدیم جامعه مسلمین کرد، ما نیز با تأسی از سبک و سیره رسول اکرم (ص) باید روش کار فرهنگی را تغییر و دایره مخاطبان خود را گسترش دهیم.

وی نسل جوان را بزرگ‌ترین سرمایه کشور دانست و عنوان کرد: استعدادها، توانایی‌ها و توانمندی‌های بالقوه نسل جوان اگر در مسیر صحیح قرار گیرد می‌تواند سعادت جوان و جامعه را تأمین کند و اگر شور و هیجانات دوران جوانی هدایت نشود دشمنانی که در کمین نشسته‌اند زمینه آلودگی او به انحرافات را فراهم می‌کنند.

مروی اضافه کرد: پیامبر (ص) برای هدایت به دل اقشار مختلف می‌رفت و توانست از میان آن‌ها اصحاب تربیت کند؛ چرا ما به جمع جوان‌ها نمی‌رویم؟ جوانانی که گرفتار ناهنجاری‌ها شده‌اند عزیزان و فرزندان خود ما هستند و نمی‌توانیم نسبت به آنان بی‌تفاوت باشیم.

وی خادمیاران رضوی را به ارتباط مؤثر با نسل جوان توصیه کرد و گفت: نام علی بن موسی الرضا (ع) آن‌قدر جذبه و کشش دارد که هر کسی را مجذوب می‌کند. چون امام رضا (ع) را همه دوست دارند. به ظاهر متفاوت برخی‌ها توجه نکنید. ما باید این هنر را داشته باشیم که محبت حضرت رضا (ع) را در دل اقشار مختلف ایجاد کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نباید بگذاریم نسل جوان کشورمان را دشمنان دین و این آب و خاک بربایند، گفت: اگر درست برنامه‌ریزی کنیم، ما به برکت ظرفیت محبت مردم به حضرت رضا (ع) می‌توانیم همه جوانان و مردم را در حصن حصین رضوی حفظ کنیم که دست ناپاک دشمنان و بدخواهان به آن‌ها نرسد.

رفتار خدام رضوی با تجلی فرهنگی رضوی باشد

مروی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت و جایگاه توفیق خدمت به حضرت رضا (ع) اشاره و ابراز کرد: خدمت به حضرت رضا (ع) صرفاً از مسیر مجاورت و همسایگی با حرم منور رضوی میسر نمی‌شود، چرا که امام معصوم (ع) منحصر به شهر و جغرافیای خاصی نیستند. شعاع وجودی امام عالم گیر است؛ از این رو انسان در هر کجای عالم به نیت امام هشتم خدمت انجام دهد، همانجا حرم امام است.

وی با بیان اینکه رفتار و سلوک خدام حضرت رضا (ع) باید تجلی فرهنگ و اخلاق رضوی باشد، خاطرنشان کرد: فردی که مفتخر به عنوان خادمی حضرت رضا (ع) است، باید گفتار و رفتار او الگو و مبین فرهنگ و اخلاق اسلامی و رضوی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین با اشاره به خدمات متنوع کانون‌های خادمیاری رضوی در سراسر کشور، ابراز کرد: کانون‌های خادمیاری رضوی در هر نقطه‌ای از کشور حضور دارند، منشأ خدمات بسیار خوب، ارزشمند و قابل تقدیر هستند که باید در عین تداوم خدمت، وسعت و گسترش پیدا کند.

کرامت و احترام احسان‌پذیر باید حفظ شود

مروی در ادامه بر لزوم حفظ حرمت و کرامت انسانی در کمک‌ها و حمایت‌ها از اقشار احسان پذیر جامعه تأکید و تصریح کرد: در کمک رسانی‌ها ضرورت دارد از آبرو و عزت اقشار احسان پذیر مراقبت شود، مبادا کمکی با نگاه تحقیر آمیز صورت پذیرد، زیرا خداوند بر ما منت گذاشته که بتوانیم از محرومان دست گیری کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین با تأکید بر اینکه کانون‌های خدمت رضوی نباید باشگاه جریانات سیاسی شوند، اظهار کرد: شأن دستگاه امام رضا (ع) بسیار فراتر از جناح بندی‌های سیاسی است، دستگاه امام رضا (ع) متعلق به همه مردم است و تنها معیار برای این کانون‌ها باید تفکر انقلابی بر اساس نگاه امام و رهبری باشد.

منبع: آستان نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->