رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است حاجی‌بگلو: اتفاقات جز با همفکری شکل نمی‌گیرد اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم
سرخط خبرها

۲۰ روز دیگر فاز نخست خط انتقال آب ۱۰۰ میلیون متر مکعبی به مشهد بهره‌برداری می‌شود

  • کد خبر: ۱۷۴۳۶۶
  • ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
۲۰ روز دیگر فاز نخست خط انتقال آب ۱۰۰ میلیون متر مکعبی به مشهد بهره‌برداری می‌شود
فاز نخست خط انتقال ۱۰۰‌میلیون متر‌مکعب آب به مشهد تا ۲۰ روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش شهرآرانیوز، عطش دشت تشنه مشهد به اوج خود رسیده و حجم رو‌به‌زوال آب پشت سد‌ها گواهی تلخی بر کمبود آبی است که این‌روز‌ها بیشتر از هر‌زمان باید باشد و نیست. از ۱۲‌هزار‌و‌۷۰۰ لیتر‌بر‌ثانیه نیاز آبی مشهد در روز‌های پیک مصرف، دارایی این شهر چیزی فقط حدود ۸ هزارو ۵۵۰ لیتر بر ثانیه است که مازاد این رقم یا باید با اجرا و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام آب رسانی به شهر مشهد سرازیر، یا با انتقال کوتاه‌برد آب از منابع آبی هم‌جوار تأمین شود.

خط رفت آب و برگشت پساب که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی از فاز نخست آن به عنوان «خط طلایی» نیز یاد کرده است، شاید یکی از مهم‌ترین طرح‌های در‌دست‌اجرا برای عبور مقطعی از بحرانی باشد که تداوم خشک‌سالی‌ها گریبان‌گیرمان کرده است. البته به گفته علیرضا طاهری تا تکمیل فاز دوم و همچنین اجرای خط پساب در تابستان سال آینده نباید منتظر رسیدن آبی از این محل به مشهد باشیم.

او در گفتگو با شهرآرا از بهره‌برداری فاز نخست پروژه انتقال ۱۰۰ میلیون متر‌مکعب آب به مشهد تا بیست روز آینده خبر داد و گفت: این پروژه از شهریور‌ماه سال گذشته آغاز شد و قرار است تا تابستان سال آینده آب با کیفیتی را تا پانصد لیتر‌بر‌ثانیه برای روز‌های بحرانی از محدوده غربی مشهد رهسپار این شهر کند.

وی اضافه کرد: با اجرای کامل این طرح ۵۶‌کیلومتری، ۱۲۲‌میلیون متر‌مکعب پساب از شهر مشهد به غرب این شهر منتقل می‌شود که ۲۲میلیون متر‌مکعب سهم سرمایه‌گذار پروژه است و ۱۰۰‌میلیون متر‌مکعب نیز در اختیار کشاورزان منطقه قرار می‌گیرد و به جای آن ۱۰۰‌میلیون متر‌مکعب آب با‌کیفیتی که از چاه‌های کشاورزی برداشت می‌شود، توسط یک خط انتقال به مشهد منتقل خواهد شد.

خط انتقال ۱۱‌ هزار‌ میلیارد‌ ریالی

طاهری ادامه داد: میزان در‌نظر‌گرفته‌شده برای برداشت از دشت غربی مشهد یا از سیصد حلقه چاه کشاورزی در‌نظر‌گرفته‌شده از این محدوده خواهد بود یا از بالاآمدگی آب در اثر برداشت کشاورزان به‌واسطه استفاده از پساب مشهد رقم خواهد خورد.

به گفته طاهری یکی از فاز‌های این خط انتقال از مخزن اسلام‌آباد تا کَوَرده به طول ۲۶ کیلومتر است و فاز دیگر آن نیز از کورده تا تصفیه‌خانه شماره یک مشهد سی کیلومتر طول دارد. در مرحله نخست قرار است قطعه کورده تا تصفیه‌خانه به بهره‌برداری برسد که تاکنون رقمی بالغ بر ۵‌میلیارد ریال نیز برای آن هزینه شده است.

وی با اشاره به کمبود اعتبار برای تملک بخش‌هایی از مسیر این خط لوله گفت: برای این طرح بیش از ۱۱‌هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و در‌حالی که قرار بود پروژه در هجده ماه به بهره‌برداری برسد، در کمتر از یک سال انجام می‌شود و تا بیست روز دیگر فاز اول پروژه را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی نیاز آبی مشهد را ۲۸۰‌میلیون متر‌مکعب در سال ذکر کرد و با اشاره به اینکه این پروژه در‌واقع یک روش بهره‌وری بهینه از منابع آبی است، اضافه کرد: میزان نیاز آبی این شهر در سال‌۱۴۲۰، یعنی فقط هجده سال دیگر، به رقمی بالغ بر ۴۰۰‌میلیون متر‌مکعب خواهد رسید که قطعا باید راه‌های مختلفی برای تأمین این میزان آب در نظر گرفت.

او با اشاره به راه‌های دیگری که برای عبور از بحران آب تابستان امسال برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: با انتقال آب از غرب به شرق مشهد، اجرای طرح پیامبراعظم (ص)، ساخت ایستگاه‌های پمپاژ، ساخت مخازن و اقداماتی که روی مناطق فشاری آب در حال انجام است، ۱۹۰۰ لیتر بر ثانیه از این نیاز آبی برطرف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همچنین از هماهنگی وزارتخانه‌های کشور و نیرو برای تأمین ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه از محل اجاره چاه‌های کشاورزی خطوط مواصلاتی چهارگانه مشهد، یعنی خطوط دوستی، ارداک، کارده و خط غرب خبر داد و افزود: با کمکی که به آبفای مشهد کردیم، سامانه لوله‌کشی سی تا چهل حلقه چاه دستگاه‌ها و نهاد‌ها نیز به شبکه توزیع آب مشهد متصل شده است تا ۷۵۰ لیتر بر ثانیه آب درصورت اضطرار به این شبکه تزریق شود. با این اقدامات میزان مابه‌التفاوت موجودی و کسری مخزن دشت مشهد تأمین خواهد شد.

او به یکی از ابتکارات مجموعه تحت‌امرش برای تأمین مطمئن‌تر آب تابستان امسال اشاره و بیان کرد: ارتفاع بالای سد دوستی سبب عمق ۶۰ تا ۶۵‌متری این سد در برخی از نقاط آن می‌شود که با‌توجه‌به کاهش تراز سد، نگران افت کیفیت آن هستیم. شاید همین عامل سبب شد سامانه‌ای را با عنوان «بارج پمپ» یا «پمپ شناور» به مرحله اجرا درآوریم تا از روی آب ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب را به سمت شبکه انتقال پمپاژ کند. با‌این‌کار بین ۳ هزار تا ۳ هزارو ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب با کیفیت به شبکه سرازیر می‌شود که این میزان نیز می‌تواند بخشی از نگرانی‌های موجود برای تأمین آب شهر مشهد را کاهش دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->