روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

تولیت آستان قدس رضوی: روایتگری آزادگان، یک رسالت و از مصادیق تعظیم شعائر الهی است

  • کد خبر: ۱۸۱۶۲۹
  • ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴
تولیت آستان قدس رضوی: روایتگری آزادگان، یک رسالت و از مصادیق تعظیم شعائر الهی است
تولیت آستان قدس رضوی روایتگری آزادگان از دوران دفاع مقدس و اسارت را یک رسالت بر دوش آن‎ها و از مصادیق تعظیم شعائر الهی دانست و گفت: بیان وقایع آن ایام در بردارنده تجربیات تاریخی ملت ایران و موجب رشد و تکامل جامعه است.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار جمعی از آزادگان شاخص استان خراسان رضوی که در حرم مطهر امام رضا (ع) انجام شد، با بیان اینکه استقلال، امنیت و عزت کشور مرهون فداکاری جانبازان، آزادگان و شهداست، ابراز کرد: شهیدان به درجه رفیع شهادت رسیدند، اما آزادگان علاوه بر اجر شهیدان، اجر سال‌های تحمل شکنجه و رنج اسارت را نیز دارند.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن قرائت آیه شریفه «إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ»، ابراز کرد: طبق این آیه شریفه تنها ایمان آوردن کفایت نمی‌کند و باید در مسیر الهی استقامت و ایستادگی کرد؛ بسیاری از فعالان دوران انقلاب و دفاع مقدس بودند، اما نتوانستند در مسیر ارزش‌های الهی و آرمان‌های انقلاب اسلامی ثابت قدم بمانند.

وی با اشاره به انحراف خواص در صدر اسلام همچون طلحه و زبیر، عنوان کرد: دنیا پرستی و حب دنیا از عواملی بود که در صدر اسلام موجب انحراف تعدادی از اصحاب پیامبر (ص) همچون طلحه و زبیر شد؛ دنیا پرستی آنچنان در آنان رخنه کرد که در برابر، ولی خدا و باطن دین یعنی امیرالمومنین علی (ع) ایستادند؛ لذا ایستادگی بر آرمان‌ها و اهداف الهی انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخش قابل توجهی از قرآن کریم مشتمل بر قصص است، به اهمیت روایتگری وقایع انقلاب و دوران دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد: حدود یک سوم قرآن کریم که کتاب هدایت بشریت برای تمام اعصار بوده، شامل قصص و داستان‌های اقوام پیشین و گذشتگان است و این امر نشان از اهمیت بیان سرگذشت گذشتگان برای تفکر، عبرت، جلوگیری از انحرافات و آگاهی مردم دارد.

وی افزود: باید با تأسی از خداوند متعال در قرآن کریم، تاریخ و وقایع دوران انقلاب و دفاع مقدس را برای جامعه به ویژه نسل جوان بیان و روایت کرد، زیرا وقایع آن ایام در بردارنده تجربیات تاریخی ملت ایران و موجب رشد و تکامل انسان است و در این مسیر باید از همه ابزار‌های هنری، دانشی و پژوهشی استفاده کرد.

تولیت آستان قدس رضوی بیان وقایع دوران انقلاب و دفاع مقدس را یک وظیفه شرعی و دینی بر دوش تمام آگاهان به تاریخ آن دوران دانست و خاطرنشان کرد: روایتگری وقایع دوران دفاع مقدس یکی از مصادیق تعظیم شعائر الهی به شمار می‌رود، زیرا موجب جهت‌گیری صحیح، هدایتگری، تربیت، معرفت و ایمان افزایی جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت حرم مطهر رضوی برای معرفی کتاب، فیلم و روایتگری رزمندگان، آزادگان و خانواده شهدا حداکثر استفاده را ببریم و به صورت مستمر این روایتگری را در حرم مطهر متناسب با مناسبت‌ها و اقتضائات حرم مطهر داشته باشیم، زیرا این امر خود ترویج مکتب امام رضا (ع) و امام شناسی است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی همچنین نسبت به روشنگری ابعاد جنایات منافقین تأکید و تصریح کرد: ماهیت پلید و ابعاد جنایات منافقین باید برای جامعه تبیین شود؛ خبیث‌تر از صدام و حزب بعث عراق جریان منافقین است که به دشمنان کشور خود علیه ملت خود برای اشغال میهن‌شان کمک کردند، چنین خیانتی شاید در تاریخ جهان بی‌سابقه باشد.

وی ابراز کرد: هر انسان باشرافتی ولو اینکه بی‌دین باشد، اگر از جنایات و اقدامات جریان منافقین مطلع گردد قطعا آن‌ها را لعن خواهد کرد؛ همانگونه که فردی همچون اردشیر زاهدی نیز علیه منافقین سخن می‌گوید و این‌ها باید برای مردم بیان شود.


وی در ادامه با تأکید نسبت به اهمیت جهاد تبیین، به راهبرد دشمن در ضربه به نقاط قوت کشور اشاره و عنوان کرد: افتخاراتی که در دوران جنگ تحمیلی حاصل شد در تاریخ ایران بی‌سابقه است، دفاع مقدس تنها جنگی بود که حتی یک وجب از خاک ایران جدا نشد، حضور منطقه‌ای ایران و فناوری هسته‌ای از دیگر نقاط قوت کشور ماست؛ اما متأسفانه نتوانسته‌ایم این افتخارات را به خوبی منتقل کنیم؛ در مقابل دشمن با ابزار رسانه‌ای و جعل و دروغ پراکنی در صدد تبدیل نقاط قوت ما به ضعف است؛ از این رو رهبر معظم انقلاب نسبت به جهاد تبیین تأکید دارند.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان با اشاره به اهتمام ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به دیدار، تکریم و توجه به خانواده معظم شهدا، ابراز کرد: باید از این سیره رهبر معظم انقلاب بیاموزیم و آن را سرلوحه قرار دهیم، لذا آستان قدس رضوی توجه به آزادگان و خانواده معظم شهدا را وظیفه خود می‌داند.

گفتنی است، پیش از سخنان تولیت آستان قدس رضوی و در ابتدای این دیدار تعدادی از آزادگان سرفراز کشورمان به بیان خاطرات سال‌های اسارت و بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->