به گزارش شهرآرانیوز، جدیدترین نسخه این خودرو، هیوندای الانترا ۲۰۲۳ است که در تعداد محدود وارد بازار ایران شده است. همانند آخرین دوره عرضه هیوندای الانترا، واردات و عرضه این نسخه را نیز کرمان موتور برعهده دارد. هیوندای الانترا ۲۰۲۳ یکی از معدود خودروهای وارداتی غیرچینی است که طی دور جدید واردات خودرو به کشورمان، در دسترس مشتریان ایرانی قرار خواهد گرفت.
هیوندای الانترا از نظر ابعاد و اندازه، یک کلاس پایینتر از هیوندای سوناتا و بالاتر از هیوندای اکسنت (یا هیوندای ورنا) در سبد محصولات شرکت کرهای قرار میگیرد. نسلهای نخستین و میانی الانترا در واقع نسخههایی بزرگتر، قویتر و مجهزتر از هیوندای اکسنت بودند، اما طی سالیان اخیر این رویه تغییر کرده است. هیوندای الانترا به آرامی نقش نسخه کوچکتر هیوندای سوناتا را ایفا کرد و نسل هفتم این خودرو که با نام هیوندای الانترا ۲۰۲۳ وارد بازار ایران شده است، در واقع با نام بچه سوناتا شناخته میشود.
همانند طراحی خارجی، فضای داخلی هیوندای الانترا ۲۰۲۳ نیز نسبت به نسل ششم متحول شده است. کلاسترهای دوگانه عریض که امضای طراحی این روزهای صنعت خودرو هستند، در کابین الانترا ۲۰۲۳ نیز مشاهده میشوند. فضای کلی داشبورد نیز از قسمت میانه اندکی به سمت راننده متمایل شده است تا او تسلط بهتری بر شرایط و کنترلرها داشته باشد. خوشبختانه طراحان هیوندای درگیر اصول مینیمالیستی نشدهاند و همچنان دکمههای کنترلی مختلفی را میتوان در کابین خودرو یافت.
شاید متمایزترین جلوه طراحی داخلی هیوندای الانترا ۲۰۲۳، فرمان دو شاخه این خودرو باشد که طراحی آن ترکیبی از کروم و چرم است. این فرمان در خودروهای همرده مشاهده نمیشود و وجود آن در کابین سدان کوچک هیوندای باعث خاص بودن آن شده است. همچنین فاصله بین دو محور نسل هفتم هیوندای الانترا نسبت به نسل ششم آن ۲۰ میلیمتر افزایش را تجربه کرده است.
طراحی خارجی هیوندای الانترا ۲۰۲۳ در مقایسه با نسل ششم آن (که در ایران موجود است) به طور کامل متحول شده است. همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم، هیوندای الانترا ۲۰۲۳ اکنون نسخه کوچکتری از هیوندای سوناتا است. شباهتها میان هیوندای الانترا ۲۰۲۳ و سوناتا بسیار هستند و این شباهتها در قسمت عقب به اوج خود میرسد. در قسمت جلو هیوندای الانترا ۲۰۲۳ کاپوت کشیده و بلندی را داریم که تا لبههای جلوپنجره پیشروی کرده است. جلوپنجره خودرو نیز تا قسمت پایینی سپرها امتداد یافته است و از الگوی مشبک پیروی میکند. لوگو H شکل هیوندای نیز با ابعادی بزرگ روی جلوپنجره قرار گرفته است. نمای جانبی هیوندای الانترا ۲۰۲۳ سرشار از خطوط تیز است که یک فرورفتگی را در قسمت میانی دربها ایجاد کردهاند. این خطوط تیز توسط خطهای تند و شکسته کوچکتری که چراغ عقب را به گلگیر متصل کرده است، همراهی میشوند.
زیر کاپوت هیوندای الانترا ۲۰۲۳، موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۱.۶ لیتر قرار دارد. این موتور از سیستم تنفس طبیعی بهره میبرد و بنابراین اعداد خروجی آن چندان اعجاب انگیز نیستند. حداکثر راندمان این پیشرانه ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر است که برای یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، ارقام مطلوبی محسوب میشوند. گیربکس شش سرعته خودکار، وظیفه انتقال قدرت را در هیوندای الانترا ۲۰۲۳ برعهده دارد. خوشبختانه سدان کرهای برخلاف رقبای چینی خود وزن چندان زیادی ندارد و با تکیه بر همین مشخصات فنی، میتواند شتاب صفر تا صدی معادل ۱۰.۴ ثانیه را ثبت کند. مصرف سوخت ترکیبی هیوندای الانترا ۲۰۲۳ نیز ۹ لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است که اندکی بالا به نظر میرسد چرا که نسل ششم این خودرو با موتور دو لیتری مصرف سوخت بهتری را به نام خود ثبت کرده بود.
کرهایها در بحث امکانات رفاهی سرآمد هستند و هیوندای الانترا ۲۰۲۳ نیز حاضر است تا با ارائه تجهیزات رفاهی گوناگون، تویوتا کرولا معروف را به چالش بکشد. این خودرو حتی در نسخه پایه نیز امکانات مطلوبی را ارائه میدهد و از نظر ایمنی نیز عملکرد مطلوبی دارد. هیوندای الانترا ۲۰۲۳ از موسسه ایمنی آمریکایی IIHS، رتبه خوب را در تمام تستهای ایمنی دریافت کرده است.
النترا ۱/۶ لیتر CVT همراه امکانات معمول، به قیمت ۱۹ هزار دلار در بازار امارات وجود دارد و برای نسخهی ۲ لیتری دنده اتوماتیک، ۲۲ هزار دلار پرداخت میشود. بر این اساس، النترا وارداتی نیز خودرویی ۲ میلیارد تومانی برای مصرفکننده ایرانی خواهد بود و در حالت خوشبینانه حتی برای ثبتنامکنندگان سال ۱۴۰۱، بیش از ۱/۷ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.
متاسفانه واردات خودرو با تعداد کم و محدود، چندان تاثیری بر بازار دستدوم ندارد. برای اطلاع، باید توجه داشته باشیم که النترا ۲۰۱۷ با کارکرد ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر، هماکنون به قیمت ۲/۲ میلیارد تومان معامله میشود. قیمت تویوتا کرولا ۲۰۱۵ یا ۲۰۱۶ صد هزار کیلومتر کارکرد نیز، ۲/۵ میلیارد تومان است.