رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران فروش فوق‌العاده سایپا از روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + لینک ثبت‌نام نرخ تورم فروردین ۱۴۰۳ اعلام شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر صمت: شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری پژو پارس است تسهیلات ۷۰۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو + جزئیات (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به بازار خرید و اجاره هواپیمای شخصی در ایران | خرید جت شخصی چند تومان آب می‌خورد؟ تشدید نظارت ها بر بازار مسکن | پلمب ۳ بنگاه املاک در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۹۲۰ هکتار کشت کلزا در شهرستان مشهد انجام شد صنعت شوینده ایران خودکفا و صادرکننده
سرخط خبرها

تب کرونا قیمت میوه در مشهد را بالا برد

  • کد خبر: ۱۸۹۳۷
  • ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
تب کرونا قیمت میوه در مشهد را بالا برد
روایتی از قیمت‌های نجومی بازار میوه و تره‌بار مشهد؛ از سیر ۶۰هزار تومانی تا زنجبیل ۸۰هزار تومانی
هر‌دم از این باغ بری می‌رسد. نگرانی از ابتلا به کرونا کم بود که حالا کمبود و گرانی برخی میوه‌ها و سبزیجات هم به آن اضافه شد. این اقلام درست همان‌هایی هستند که گفته می‌شود با تقویت سیستم ایمنی بدن، شانس گرفتار شدن در دام این ویروس را کمتر می‌کنند؛ چیز‌هایی مثل سیر، انواع لیمو و زنجبیل. برای اینکه اوضاع دستمان بیاید بالا و پایین شهر را گشتیم و به فروشگاه‌های مختلف سر زدیم و از مسئولان خواستیم پاسخ‌گوی این وضعیت باشند. لطفا با ما همراه باشید.

سیر، ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان!
در فروشگاه‌های خیابان هاشمی‌نژاد که به جنس‌های‌تر و تازه و قیمت‌های منطقی‌اش معروف است، دست‌کم برای پیدا کردن سیر خوش‌اقبال خواهید بود. البته امیدواریم بعد از شنیدن قیمت‌ها، مثل ما برق از سرتان نپرد، چون برای هرکیلو سیر خشک (با کیفیت نه‌چندان دل‌چسب) باید یک ۵۰ هزارتومانی ناقابل را تقدیم فروشنده کنید. این نرخ تا ۶۰ هزار تومان ممکن است بالا برود. زنجبیل هم که تا همین چندروز پیش مخاطب خاص داشت و عامه به آن اقبالی نداشتند به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسیده است. یک ساعتی از ظهر گذشته است و از لیموشیرین و لیموترش خبری نیست.

خانواده ویتامین «ث»
لطفا خاطرات قیمت‌های یکی‌دو هفته پیش را در ذهنتان مرور نکنید. ما هم مثل شما خوب به یاد داریم که قیمت هر لیتر آب‌لیموی تازه ۲۰ هزار تومان بود. اینجا فروشگاهی واقع در خیابان عبادی است و بطری‌های یک لیتری آب‌لیمو ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. روی قفسه‌ها پر از بطری‌های آب‌لیمویی است که از قبل گرفته شده است. راستش را بخواهید با این اوضاع و احوال قیمت‌ها، نسبت به خالص بودن آن تردید داریم. در مورد قیمت‌ها به فروشنده که اعتراض می‌کنیم، فاکتور خرید از میدان بار را نشانمان می‌دهد که حکایت از قیمت ۲۵ هزار تومانی هرکیلو لیموترش دارد. این قیمت با آنچه در سامانه اتحادیه بارفروشان درج شده است انطباق دارد و نشان می‌دهد جنس در میدان‌بار، گران فروخته نشده است و ریشه قیمت‌های کاذب را باید در جای دیگری جست‌و‌جو کرد. لابد از افزایش قیمت لیموشیرین خبر دارید. این میوه به عنوان یکی از منابع ویتامین «ث» کیلویی ۹۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان فروخته می‌شود. وارد مغازه که می‌شویم، فروشنده به خیال اینکه بازرس تعزیرات هستیم دست و پایش را گم می‌کند. قیمت سیر‌های تازه‌ای را که بر آن‌ها برچسب کیلویی ۴۰ هزار تومان نصب کرده است با ۵۰ درصد تخفیف، ۲۰ هزار تومان اعلام می‌کند. اینجا خیابان فلسطین است. فروشگاه دیگری در همین خیابان سیر‌های بی‌کیفیت و در آستانه پوسیدگی‌اش را کیلویی ۳۰ هزار تومان می‌دهد. زنجبیل ۷۸ هزار تومان است و آب‌لیموی آماده فروش لیتری ۲۸ هزار تومان. نیازی به توضیح نیست. لطفا این قیمت‌ها را با چندسطر بالاتر مقایسه کنید. یکی از شهروندان که می‌فهمد ماجرای پرس‌و‌جویمان چیست تقاضا می‌کند حرف‌هایش را بنویسیم: از خیابان کوهسنگی پرتقال، کیوی و لیمو‌ترش خریدم. وقتی فاکتور ۱۲۰ هزار تومانی را دیدم، شاخ درآوردم! با حساب و کتاب فهمیدم لیموترش‌ها را دانه‌ای ۷۰۰۰ تومان حساب کرده است.

دارم و نمی‌فروشم!
قیمت‌های اینجا نوبر است. قیمت لیموترش در نقاط مختلف شهر بین ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان بود، اما این فروشگاه واقع در خیابان رضا، رکورد ۴۰ هزار تومان را شکسته است؛ سیر ۵۵ هزار و هر لیتر آب‌لیمو ۲۸ هزار تومان. هرطور حساب و کتاب می‌کنیم، به جمع‌بندی نمی‌رسیم که لیموشیرین با نرخ حداکثر ۸۰۰۰ تومان برای کیفیت ممتاز، چطور با سقف سود ۳۵ درصد، ۱۳ هزار تومان فروخته می‌شود؟ این نرخ، دست بالا باید ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان باشد. فروشگاه دیگری واقع در خیابان پاستور نیز سیر دارد، اما نمی‌دانیم چرا فکر می‌کند نابینا هستیم. او ابتدا می‌گوید سیر ندارد. وقتی اجناس مغازه‌اش را نشانش می‌دهیم، جواب می‌دهد: برای مشتری‌های خاصم نگه داشته‌ام!

پلمب می‌شوند
بگذارید ابتدا صحبت‌های دبیر اتاق اصناف مشهد را با شما در میان بگذاریم تا هم خاطر مکدرتان از این وضعیت قدری التیام پیدا کند و هم متصدیانی که روی گران‌فروشی حساب باز کرده‌اند، حساب کار دستشان بیاید. عبدا... افشاری در گفتگو با شهرآرا مختصر و مفید می‌گوید: از دیروز گزارش‌های مختلفی مبنی بر گران‌فروشی لیمو و سیر به دست ما رسیده است. برای جلوگیری از ظلم در حق شهروندان، نظارت بر بازار میوه و تره بار مشهد افزایش پیدا می‌کند. در نظارت روز‌های آینده علاوه بر جریمه متخلفان، واحد‌های صنفی آن‌ها نیز پلمب خواهد شد. اگر از جملات بالا، این طور نتیجه گرفته‌اید که می‌خواهیم تمام این افزایش قیمت‌ها را به گردن مغازه‌داران یا میدان‌های بار بیندازیم، با عرض پوزش باید بگوییم اشتباه می‌کنید. لطفا توضیحات بازرس اتحادیه بارفروشان را بخوانید: لیمو از جیرفت می‌آید و سیر از همدان. این‌ها در مبدأ گران شده‌اند. همکاران ما هم در میدان‌های بار باید از همان‌جا گران بخرند. منکر تخلفات و سوءاستفاده‌ها نیستیم، اما ریشه این اتفاقات اینجا نیست. محسن عباسی ثانی ادامه می‌دهد: تا پریروز سیر در مبدأ ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بارگیری می‌شد، الان همان مبدأ می‌گوید ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان. لیمو ۱۳ هزار تومان بود، الان شده است ۲۰ هزار تومان. او دلیل دیگر افزایش قیمت سیر را حذف سیر‌های چینی از بازار ایران و افزایش تقاضا برای سیر‌های داخلی بیان می‌کند. مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد نیز همین دیدگاه را دارد و ضمن دادن قول‌های محکم برای تشدید نظارت بر میدان‌های بار و مغازه‌های میوه و سبزی‌فروشی، می‌گوید: مردم حساب گرانی و گران‌فروشی را جدا کنند. همین امروز با تأمین‌کننده لیموترش مشهد واقع در کازرون تماس گرفتم. می‌گفت: باغدار دارد گران می‌دهد. ما متولی برخورد با گران‌فروشی هستیم، نه گرانی. بررسی‌های ما نشان می‌دهد سهم گرانی بیش از گران‌فروشی است. امیر دلداری شماره پیامک ۳۰۰۰۱۳۴۱۲۴ و شماره تلفن ۳۱۷۳۰ را برای دریافت گزارش‌های مردمی بیان و اضافه می‌کند: دیشب بازرسی‌های ما تا ساعت ۲۳ شب طول کشید. این را گفتم تا بدانید ما در رسیدگی به وضعیت بازار کوتاهی نمی‌کنیم. نرخ سود در بارفروشان ۳ تا ۵ درصد است. خرده فروشی‌ها هم حق دارند برای میوه و سبزی دست‌چین، ۳۵ درصد و برای درهم ۲۰ درصد سود بگیرند. بالاتر از این باشد برخورد می‌کنیم. بستر برای استفاده از ظرفیت دستگاه قضا و پلمب واحد‌های متخلف فراهم است.
تب کرونا قیمت میوه را بالا برد
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->