قیمت خودرو‌های ایرانی در بازار امروز (۴ خرداد ۱۴۰۳) مشکل کمبود شکر در سطح بازار مشهد رفع شد  شهید جمهور شرکت نیشکر هفت تپه را احیا کرد تولید تخم مرغ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن می‌رسد حدود ۴.۴ تن شمش طلا طی ۲۸ حراج حضوری در مرکز مبادله مورد معامله قرار گرفت یارانه کالابرگ در خرداد ۱۴۰۳ هم واریز می‌شود قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۳/۳/ ۱۴۰۳) ثبت تولید ۴۵ هزار و ۹۱۶ خودرو در فروردین ماه سیاست‌های انقباضی کاهش تولید را در پی دارد نرخ طلا در بازار امروز مشهد (۲خرداد۱۴۰۳) از دستاورد‌های سیدالشهدای خدمت؛ یارانه نقدی ۴ برابر شد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای قانون انجام خواهد شد واردات در ازای صادرات غیرکشاورزی اجرا می‌شود بازار مشهد التهابی ندارد ۷۱ کیلوگرم شمش طلا فروخته شد (۱ خرداد ۱۴۰۳) دستاورد‌های آیت‌ا... رئیسی برای اقتصاد ایران اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی در دولت سیزدهم آپارتمان‌های ۸۵ متری را در منطقه ایثارگران مشهد پیدا کنید (۱ خرداد ۱۴۰۳) صنعت بیمه در فروردین سال جاری ۸.۹ همت خسارت پرداخت کرده است جریمه سنگین در انتظار بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات مسکن واکنش بورس به خبر شهادت رئیس جمهور چه بود؟ | گزارش وضعیت بازار سهام ( یکم خرداد ۱۴۰۳) حباب سکه پس از شهادت رئیس‌جمهور افزایش یافت + علت (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا اعلام شد + جدول
سرخط خبرها

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان: فضای کشور چندان صادرات محور نیست

  • کد خبر: ۱۹۰۰۰۱
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان: فضای کشور چندان صادرات محور نیست
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: فضای کشور چندان صادرات محور نیست، شاید یکی از دلایل آن را بتوان نبود وزارت بازرگانی یا وزارت تجارت در کشور دانست، معتقدم که تشکیل وزارت بازرگانی آن قدر مهم است که عدم تشکیل آن ما را از مسیر اصلی اقتصاد در کشور دور می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدحسین روشنک ضمن گرامیداشت روز ملی صادرات اظهار کرد: ارز حاصل از صادرات باید به نرخ بازار آزاد به فروش برسد تا افراد ارز خود را از بازار تهیه کنند.

وی اضافه کرد: اینکه صادرکننده مجبور شود ارز را به نرخ ارزان به سامانه نیما بدهد تا واردکننده با آن ارز کالا را وارد کشور کند و به نرخ آزاد بفروشد، فقط به ضرر صادرکننده تمام می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان گفت: در صورتی که صادرکننده، ارز خود را به نرخ بازار واگذار کند، هر واردکننده‌ای ارز را به نرخ آزاد از بازار دریافت کرده و با آن کالا وارد خواهد کرد و در این صورت نرخ ارز هم افزایش پیدا نمی‌کند.

روشنک افزود: دولت با ابزار‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند ارز را در بازار کنترل کند و خود با خریدن ارز نیاز را برای صادرات کالا فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: فضای کشور چندان صادرات محور نیست، شاید یکی از دلایل آن را بتوان نبود وزارت بازرگانی یا وزارت تجارت در کشور دانست، معتقدم که تشکیل وزارت بازرگانی آن قدر مهم است که عدم تشکیل آن ما را از مسیر اصلی اقتصاد در کشور دور می‌کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: از آنجا که وزارت بازرگانی در کشور تشکیل نشده است، مزیت‌های صادراتی هر منطقه از جمله خراسان رضوی در کالا‌های ساخته شده مشخص نیست، هیچ پژوهشی در این زمینه انجام نگرفته است که کدام کالا‌ها مزیت صادراتی دارند یا کدام کشور‌ها می‌توانند بازار خوبی برای کالا‌ها باشند.

روشنک افزود: مشکل بعدی صادرکنندگان، ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل است، هنوز واگن کافی برای حمل کالا‌های صادراتی نداریم، این در حالی است که حمل واگن از کشور‌های آسیای میانه یا عکس آن هزینه زیادی برای صادرکننده دارد و چه دلیلی وجود دارد که صادرکننده سه تا چهار هزار دلار پول نامشخص برای نوبت واگن پرداخت کند.

وی به مشکل جا به جایی گمرک مشهد اشاره و بیان کرد: ۱۷ سال است که گفته می‌شود گمرک باید از داخل مشهد جا به جا شود و طی سال‌های گذشته بار‌ها مطرح شده بود که اداره گمرک می‌خواسته زمینی از آستان قدس رضوی در منطقه‌ای از "تپه سلام" مشهد خریداری کند و گمرک مشهد به آنجا منتقل شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: بعد از ۱۷ سال ناظر گمرکات خراسان رضوی نزد استاندار به مشکل ترافیک محل گمرک مشهد اشاره کرده و استاندار نیز با جا به جایی بخشی از گمرک مشهد به ایستگاه شهید مطهری موافقت کرده است.

روشنک افزود: این در حالی است که زیرساخت‌ها و امکانات کافی در ایستگاه شهید مطهری وجود ندارد، از سوی دیگر اگر هم آستان قدس رضوی در ایستگاه "تپه سلام" اقدام به ساخت گمرک کند، هزینه کالا‌های صادراتی افزایش می‌یابد، زیرا در هر صورت آستان قدس رضوی یا هر بخش غیردولتی که اقدام به ساختن گمرک کند هزینه هایش را از صادرکنندگان تامین خواهد کرد.

وی ادامه داد: بهتر است به جای انتقال گمرک به ایستگاه شهید مطهری که هزینه زیادی دارد، همان توافق ۱۷ سال قبل بین گمرک و راه آهن پیگیری و اجرا شود.

عضو اتاق خراسان رضوی:آزادسازی نرخ ارز، صادرات کالا را آسان می‌کند.

انتقال بخش فنی گمرک مشهد به ایستگاه شهید مطهری 

ناظر گمرکات خراسان رضوی، اما در این خصوص گفت: ادامه فعالیت گمرک راه آهن مشهد به دلیل واقع شدن در مرکز شهر و شلوغی جمعیت، توجیهی نداشت که در همین راستا با پیگیری‌های استاندار، مدیران راه آهن و بخش خصوصی این ادغام در حال انجام است.

جعفری افزود: قرار است بخش فنی گمرک مشهد به ایستگاه شهید مطهری منتقل شود این موضوع از یک سال و نیم گذشته در دست پیگیری است و با رایزنی‌هایی که انجام گرفت یک مکان جدید برای این موضوع قطعی شد، امکانات و تاسیسات و زیربنا‌ها در حال فراهم شدن است تا مشکلاتی برای صادرات و واردات در این بخش ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: همچنین در نظر است که از ظرفیت ریلی برای صادرات و واردات کالا در ایستگاه شهید مطهری بهره گرفته شود.

خراسان رضوی با وسعت ۳۹۴ هزار و ۶۱۱ کیلومتر مربع، پنجمین استان پهناور کشور است که با ترکمنستان ۵۳۱.۶ کیلومتر و با افغانستان ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک دارد. این استان در مسیر تجارت خارجی با کشور‌های آسیای میانه قرار گرفته است و افغانستان نخستین هدف صادراتی و تجاری خراسان رضوی به شمار می‌رود.

خراسان رضوی دارای پنج گمرک در دوغارون، لطف آباد، باجگیران، سرخس و مشهد و ۲ بازارچه باجگیران و دوغارون است که مراودات داخلی و خارجی استان با کشور‌های دیگر از این گمرک و بازارچه‌های مرزی انجام می‌شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->