شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است پارک خطی ۶ هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد+تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳) گره کور ترافیکی در میدان شهید کاوه مشهد باز می‌شود
سرخط خبرها

گلایه شهروندان مشهدی از شلوغی و ازدحام برخی خطوط اتوبوس‌رانی

  • کد خبر: ۱۹۱۱۰۶
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
  • ۱
گلایه شهروندان مشهدی از شلوغی و ازدحام برخی خطوط اتوبوس‌رانی
وضعیت شلوغی و ازدحام جمعیت داخل اتوبوس،  زمان طولانی انتظار برای رسیدن اتوبوس و تعداد اندک ناوگان در هر خط مهم‌ترین موضوعاتی هستند که شهروندان درباره خطوط اتوبوس رانی مطرح می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز جای سوزن انداختن نیست! جمعیت مسافران حاضر در ایستگاه ثانیه به ثانیه رو به افزایش است. خیلی‌ها بالاتر از ایستگاه در پیاده رو به انتظار ایستاده اند، گروه دانش آموزان هم با لباس‌های فرم یک شکل، کنار هم حلقه زده اند و به دیواره‌های ایستگاه تکیه داده اند. خانم سالمندی که به سختی خود را به ایستگاه رسانده است از همه مسافران در انتظار که روی نیمکت نشسته اند درخواست دارد تا کمی فشرده‌تر بنشینند تا بتواند دقایق انتظار برای رسیدن اتوبوس را روی نیمکت بگذراند. خیلی‌ها هم که عجله بیشتری دارند پیاده رو و ایستگاه را رها کرده اند و وارد سواره رو شده اند.

گلایه این روز‌های برخی شهروندان از وضعیت شلوغی و ازدحام برخی خطوط اتوبوس رانی آن قدر زیاد است که گزارش میدانی امروز ما را رقم می‌زند. وضعیت شلوغی و ازدحام جمعیت داخل اتوبوس،  زمان طولانی انتظار برای رسیدن اتوبوس و تعداد اندک ناوگان در هر خط مهم‌ترین موضوعاتی هستند که شهروندان درباره خطوط اتوبوس رانی مطرح می‌کنند.

بازدید میدانی از وضعیت خطوط پرتردد

ساعت ۶:۳۰ صبح به تقاطع بولوار توس، خیام می‌رویم. با محمد مدنی یکی از شهروندان که هرروز از اتوبوس استفاده می‌کند، قرار داریم تا توضیحاتی درباره وضعیت خط ۸۸ به ما ارائه دهد. او با بیان اینکه خط ۸۸ در ساعت ۶:۳۰ تا ۷ صبح، تراکم و شلوغی بسیار زیادی دارد، می‌گوید: در دو ساعت اوج حضور مسافر، صبح زود و ظهر دانش آموزان و کارگران برای رسیدن به مدرسه و محل کار از خط ۸۸ استفاده می‌کنند. تراکم جمعیت هم در این منطقه بالاست. مردم هم چاره‌ای جز استفاده از اتوبوس برایشان باقی نمانده است. بیشتر اوقات مسافران نمی‌توانند به راحتی وارد اتوبوس شوند. این وضعیت برای دانش آموزان و کارگرانی که وقت مشخصی برای رسیدن به مقصد خود دارند، بسیار ناراحت کننده است.

برای اطلاع بیشتر از وضعیت این خط به سراغ یکی دیگر از شهروندان که در ایستگاه منتظر است، می‌رویم. او کارگر کارخانه است و توضیح می‌دهد: من هر روز با خط ۸۸ به محل کار می‌روم. ساعت ۷ صبح باید در کارخانه باشم. ولی هر روز دیر به محل کار می‌رسم. اتوبوس‌ها خیلی شلوغ و پر ازدحام هستند. داخل اتوبوس فضایی برای تنفس نیست و شهروندان شانه به شانه در کنار هم قرار می‌گیرند، معمولا هر روز صبح این گونه است که خیلی‌ها سعی دارند با فشار آوردن به مسافر جلویی فضایی را برای ایستادن خود باز کنند.

این شهروند ادامه می‌دهد: گاهی نیم ساعت در ایستگاه منتظر رسیدن اتوبوس می‌مانم. اتوبوس از راه که‌ می‌رسد با ز هم شلوغ است. مجدد منتظر می‌مانم تا اتوبوس بعدی از راه برسد و جای خالی داشته باشد. گاهی هم که سوار می‌شوم، جای نشستن وجود ندارد. اگر دو یا سه اتوبوس دیگر به این خط در ساعت اوج حضور مسافر اضافه کنند، دیگر چنین وضعیتی نخواهد بود.

با یکی از دانش آموزان مسافر این خط صحبت می‌کنیم. او‌ می‌گوید: من دانش آموز پایه دوازدهم هستم. هر روز با خط ۸۸ به مدرسه می‌روم. ساعت ۷:۱۵ باید در مدرسه باشم. ولی اتوبوس‌ها خیلی نامنظم تردد دارند. گاهی هر ۱۰ دقیقه یک اتوبوس می‌آید، گاهی نیم ساعت می‌گذرد و هیچ اتوبوسی نمی‌آید. نمی‌توانم برنامه ریزی کنم که چه زمانی باید از خانه خارج شوم. بعضی روز‌ها خیلی زود به مدرسه می‌رسم، بعضی روز‌ها خیلی دیر، که باید به دفتر مدرسه مراجعه و برگه مجوز ورود به کلاس دریافت کنم. این تأخیر‌ها باعث می‌شود که از کلاس درسم عقب بمانم.
او بیان می‌کند: اتوبوس‌ها خیلی شلوغ هستند. باید با زحمت جایی پیدا کنم که بتوانم کوله پشتی ام را حمل کنم. مسئولان فکری برای حل مشکلات این خط بردارند.

مصائب اتوبوس سواری

شلوغی خط ۸۸

اتوبوس خط ۸۸ از راه می‌رسد، جمعیتی بالغ بر بیست مسافر به یک باره به سمت اتوبوس هجوم می‌برند. در اتوبوس باز‌ می‌شود، جمعیت مسافر داخل اتوبوس تا پله پایین اتوبوس ایستاده اند. اتوبوس مملو از جمعیت است، شهروندانی که عجله بیشتری دارند با سختی و فشار وارد اتوبوس می‌شوند. اعتراض افراد داخل اتوبوس بلند می‌شود. «جا نیست... چرا وارد می‌شوید؟»

مسافران کیپ در کیپ در محل ورودی وسط اتوبوس به سختی ایستاده اند و هنگام بسته شدن در با زحمت زیادی خود را جمع و جور می‌کنند تا در بسته شود. مدنی همان شهروندی که از ابتدای این بازدید میدانی با ما همراه است، می‌گوید: هر روز همین وضعیت است، سازمان اتوبوس رانی باید چند اتوبوس طرح پشتیبان دانش آموزی برای خط ۸۸ در نظر بگیرد.

ناکامی طرح پشتیبان در خط ۵۹

به اواسط خیابان پورسینا می‌رسیم. جایی که به اذعان شهروندان اتوبوس‌های طرح پشتیبان دانش آموزی دارد، اما گویا اجرای این طرح در این خط نیز با مشکلات متعددی رو به روست. اتوبوس طرح پشتیبان وارد ایستگاه می‌شود. با شهروندان وارد اتوبوس می‌شویم. یکی از دانش آموزان مسافر در این خط می‌گوید: امروز اتوبوس رانی یک دستگاه اتوبوس به خط ۵۹ به عنوان طرح پشتیبان دانش آموزی اختصاص داده است. البته به گفته راننده این کار موقت است، اما همین یک دستگاه اتوبوس در همین ایستگاه مملو از مسافر شد. چرا مردم خیابان پورسینا نباید مثل مردم بالای شهر از تعداد اتوبوس بیشتری برخوردار باشند؟!

او بیان می‌کند: این خیابان طویل و پرجمعیت بیش از شصت کوچه دارد و تراکم جمعیت کارگری و دانش آموزی بالایی دارد. نه تنها صبح‌ها بلکه در کل ساعات روز و شب مینی بوس‌های خط۵۹ مملو از مسافر می‌شوند و عده زیادی از مردم به خاطر نبودن فضا از کار و مدرسه و سفر‌های درون شهری شان محروم می‌شوند.

این شهروند ادامه می‌دهد: مردم این منطقه اهل گلایه نیستند، اما حقشان هم این نیست که مینی بوس‌های تنگ برای جابه جایی نصیبشان شود. اگر کسی از مسئولان انصاف دارد یک بار در این خیابان سوار مینی بوس شود تا فشار خردکننده داخل فضا را احساس کند.

ترافیک، متهم ردیف اول

اما برای پیگیری وضعیت خطوط فوق به سراغ معاون اجرایی سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد می‌رویم. علی شهسوار در مورد خط ۸۸ توضیح می‌دهد: سر فاصله اعزام ناوگان خط ۸۸ در زمان اوج حضور مسافر صبحگاهی کمتر از ۱۰ دقیقه و میانگین هفت دقیقه است. در اوج ترافیک ظهر و افزایش تردد خودرو‌های سواری و همچنین زمان تحویل ناوگان، این مدت گاهی به پانزده دقیقه می‌رسد. با این حال برای بررسی بیشتر شلوغی این خط، موضوع را پیگیری می‌کنیم.

او برای ازدحام جمعیت در خط ۱/۳۷ نیز بیان می‌کند: خط مذکور با آمار فعال نوزده دستگاه اتوبوس و سر فاصله میانگین حدود ۱۰ دقیقه در حال خدمت رسانی به شهروندان است، اما در ساعت اوج حضور دانش آموزان، افزایش ناوگان، اتوبوس‌های سرویس مدارس و طرح پشتیبان دانش آموزی در خطوط مذکور به کارگیری شده است.

معاون اجرایی سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد می‌افزاید: خط ۸۳ با تعداد دوازده دستگاه ناوگان مینی بوسی با سرفاصله پنج دقیقه و میانگین روزانه ۳۵۰ تراکنش در حال سرویس دهی و ارائه خدمات است.

توضیحی درمورد خط ۵۹

شهسوار در مورد خط ۵۹ بیان می‌کند: این خط با پانزده دستگاه ناوگان مؤثر و ناوگان مینی بوس در شهریور و میانگین حدود ۳۹۰ تراکنش با فاصله هشت دقیقه به شهروندان خدمت رسانی داشت، اما از مهر امسال با اضافه شدن یک دستگاه اتوبوس در زمان اوج تردد دانش آموزی کمک به سزایی به برداشت مسافر در این خط شده است.

او درخصوص خط ۱۰۵۱ نیز می‌گوید: خط ۱۰۵۱ با تعداد ناوگان مینی بوسی ۲۵ دستگاه و سرفاصله اعزام پنج دقیقه درحال سرویس و ارائه خدمات است، با توجه به عرض کم معبر در خیابان‌های «کرامت» و «سخاوت» امکان تزریق ناوگان اتوبوسی برای این مسیر مقدور نیست.

با وجود ارائه توضیحات معاون اجرایی سازمان اتوبوس رانی، شرکت‌های حمل و نقل عمومی و مسئولان شهری باید تمهیدات جدی تری در خدمات اتوبوس رانی و سرویس دهی حمل و نقل عمومی در سطح شهر ارائه دهند تا شهروندان بتوانند به راحتی و به موقع به مقصد خود برسند.

مصائب اتوبوس سواری

۲۴ خط مینی بوسی در طرح «مهر»

معاون اجرایی سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد با بیان اینکه با شروع سال تحصیلی جدید، استقبال زیادی از ناوگان مینی بوسی شده است، توضیح می ‍دهد: استقبال مردم به حدی است که هر مینی بوس باید یک و نیم برابر سرانه جابه جایی استاندارد، مسافرگیری کند. در مینی بوس‌ها ظرفیت محدود داریم و عمدتا تفکیک بانوان و آقایان به سختی انجام می‌شود.

شهسوار ادامه می‌دهد: برای اینکه دانش آموزان به راحتی از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند، طرح جایگزینی اتوبوس با مینی بوس در ساعات اوج رفت و آمد دانش آموزی اجرایی شده است. او با اشاره به اینکه از مجموع ۳۵ خط مینی بوسی حدود ۲۴ خط شناسایی شده است، می‌گوید: در ساعت ۶:۳۰ صبح بخش عمده تردد، حدود ۸۰ درصد از  جابه‌جایی با دستگاه اتوبوس انجام می‌شود. در برخی از خطوط نیز امکان تردد اتوبوس به دلیل عرض کم خیابان وجود ندارد.

شهسوار در مورد طرح دیگر دانش آموزی نیز بیان می‌کند: طرح دیگر ویژه دانش آموزان به این صورت است که در سی مدرسه متمرکز سطح شهر مثل مدارس مصلی نژاد، امام حسین (ع) یا مدارس میدان هشتصد دستگاه به علت ازدحام مسافر و با توجه به شرایط فرهنگی، اتوبوس در ایستگاه مستقر می‌شود که صرفا برای استفاده دانش آموزان دختر است.

گلایه‌های مردمی

شهروندانی که به محل کار و دانشگاه و دانش آموزانی که به مدارسشان می‌روند، مجبور هستند با اتوبوس رفت و آمد کنند و مسیر‌های طولانی هم دارند، اما هر روز با معضل کمبود و شلوغی اتوبوس روبه رو هستند. تماس می‌گیریم. پیگیری می‌کنیم. کسی جواب گو نیست. حداقل شهرآرا بازنشر کند تا شاید یک نفر صدای ما را بشنود.

برای تردد در خط ۳۷.۱ هرسال با آغاز سال تحصیلی مشکل داریم، چون مسیر این خط به سمت میدان فلسطین و پایانه فردوسی بی نهایت شلوغ است.

بیش از دوسال است که از سازمان اتوبوس رانی تقاضا کرده ایم تعداد بیشتری از ناوگان را به خط۸۳  اختصاص دهند. در هر ایستگاه حداقل ۱۰ نفر سوار مینی بوس‌های کوچک می‌شوند. مرد و زن با حداقل جداسازی. این خط یک خط زائرپذیر است و باید طبق ادعای مسئولان شهر در خدمت زائر و مجاور باشد، اما در عمل برای شهروندان آزردگی خاطر رقم می‌زند.

چرا ون‌های خط ۱۰۵۱ این قدر دیر می‌رسند؟ هر دفعه باید بیست دقیقه تا نیم ساعت در ایستگاه منتظر باشیم. شما را به خدا از مسئولان بخواهید چند ون دیگر به این خط اضافه کنند.

خط ۹۱ هر روز صبح در ایستگاه چهارراه کوثر بالغ بر بیست دقیقه معطلمان می‌کند. مسئولان نظارت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
0
0
خطوطی که با مینی بوس سرویس دهی میشه اگه شلوغ هست طوری بشه که دو مینی‌بوس پشت سر هم بیاد یکی برای خانوم ها و یکی برای آقایون باشه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->