به گزارش شهرآرانیوز، جمالحسن بارانی امروز، ۱۷ آبانماه، در رویداد تحول بر مدار آینده و آیین رونمایی از اولین سامانه مدیریت کیفیت در شهرداریهای کشور که در کارخانه نوآوری برگزار شد، اظهار کرد: در نظام اداری ایران بخش اعظمی از ارائه خدمات به مردم و شهروندان برعهده نهادهای عمومی قرار داده شده که وظایف و سازوکارهای خدماتی آنها نسبت به قبل گستردهتر شده است. با تمرکز بر دستگاههای عمومی بخش اعظمی از نارضایتی شهروندان از خدمات را میتوان کاهش داد.
وی بیان کرد: سوگیریها در برنامههای توسعهای در خصوص انتقال ماموریتهای دولت به دستگاههای عمومی مانند شهرداریها بیشتر میشود. در برنامه هفتم تغییراتی اتفاق افتاده که نشان میدهد روز به روز باید به اهمیت دستگاههای خدماترسان عمومی در ایران توجه و راهکارها و روشهایی را ایجاد کرد تا مردم تمایز را حس کنند. روز ملی کیفیت بهانه خوبی است که دانش خود را بهروز و دستاوردهایی را مرور کنیم.
بارانی با بیان اینکه دو بال خدمترسانی را در کشور تضمین میکند، عنوان کرد: زمانی که دولتها روی کار میآیند و میخواهند دستاوردی ارائه کنند از دو مسیر اقدام کرده تا زمینه پیشرفت کشور را فراهم کنند؛ یک مسیر پروژهها هستند که موفقیت و شکست آنها ملاک داوری است. مورد دیگری که غفلت میشود، اما اهمیت دارد فرایند ارائه خدمات هستند.
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهدمقدس افزود: بخش اعظمی از دغدغههای شهروندان نحوه ارائه خدمات است.اکثر دستگاههای اجرایی پروژهمحور شده و از فرایند ارائه خدمات غفلت میشود. گاهی این فرایندها بهروزرسانی نشده و باعث نارضایتی مردم شده است. انبوهی از خدمات بهداشت و درمان در مشهد وجود دارد و وضعیت مناسبی در این زمینه داریم، اما از دریافت خدمات ناراضی هستیم.
وی ادامه داد: گاهی تمرکز بر فرایندهای ارائه خدمات اتفاق نیفتاده و تنها تمرکز بر توسعه زیرساخت بوده است. باید به صورت جدی به تمرکز بر فرایندها و سیستمهای مبتنی بر فرایندها توجه شود. در کشور ما زیرساختهای بسیار زیادی وجود دارد که گاهی از استانداردهای اروپایی جلوتر بوده، اما مردم رضایت ندارند؛ زیرا به اندازه نیاز از زیرساختها استفاده نمیکنیم. راه برونرفت از این وضعیت تمرکز بر فرایندهاست.
بارانی خاطرنشان کرد: در شهرداری چند سالی است سیستمهای مدیریت کیفیت راهاندازی و بهروزرسانی شده و اتفاقات خوبی در شهرداری میافتد، اما به دلیل اینکه پروژهای شده باز هم آفتهای آن باقی است. راهکار رفع این نقایص هوشمندسازی است. راهاندازی سامانه QMS که تغییر اساسی در شهرداری مشهد و سایر شهرداریهاست میتواند مشکل بال دوم را حل و نقایص را رفع و رجوع کند. بزرگترین افتخار ما سرمایه انسانی در مشهد است که اگر کمک نکنید این سامانه نیز نمیتواند به نتیجه برسد.