لیست جدید لوازم آرایشی غیرمجاز اعلام شد (۱۰ نیر ۱۴۰۳) برخورد خودرو با ستون برق در مشهد یک مصدوم برجای گذاشت جزییات کشف اسکلت انسان در جریان لوله‌کشی + عکس آتش سوزی منزل مسکونی یک مصدوم برجای گذاشت (۱۰ تیر ۱۴۰۳) همه چیز درباره ثبت نام دانش‌آموزان افغانستانی در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴ + جزئیات از انتشار تصویر مدارک هویتی در فضای مجازی خودداری کنید زوج مواد فروش در شرق مشهد به دام افتادند (۱۰ تیر ۱۴۰۳) چگونه فرزندانی مستقل داشته باشیم دستور رسیدگی خارج از نوبت به پرونده ضرب و شتم نگهبان پارک خورشید مشهد تصادف موتورسیکلت‌ها در اطراف مشهد ۲ فوتی بر جای گذاشت کم‌آبی شدید بدن سبب مرگ می‌شود رمزگشایی از ۲۰ فقره سرقت وسایل از باغ‌ها و کابل‌های فشارقوی برق در شهرستان طرقبه‌شاندیز این شش خوراکی را هرگز با معده خالی نخورید! علل سرفه‌های مزمن کودکان دستورالعمل جدید عربستان برای انتقال آب زمزم از سوی حجاج تأثیر خواب باکیفیت بر جلوگیری از سکته تجویز دارو‌های خارج از فهرست رسمی دارویی ایران تخلف است ادامه خدمت‌رسانی هلال احمر در عربستان تا هشتم محرم
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

کم‌بارشی کشور هیچ ارتباطی به "هارپ" و عقیم‌سازی ابر‌ها ندارد

  • کد خبر: ۲۰۲۸۱۷
  • ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
کم‌بارشی کشور هیچ ارتباطی به
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با تکذیب شائبه‌های عقیم‌سازی ابرها، گفت: تاسیسات هارپ ارتباطی به لایه‌های اتمسفر ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، احد وظیفه در خصوص پیش‌بینی بارش‌ها در کشور اظهار کرد: آن‌چه مشخص است این‌که طی دو هفته آینده بارندگی‌ها در کشور کمتر از نرمال خواهد بود و دی‌ماه مانند آذرماه است.

وی ادامه داد: احتمال این‌که پس از ۲ هفته شرایط بارندگی در کشور تغییر کند، زیاد نیست. البته امواجی از کشور عبور می‌کند، اما این‌که بتواند توده سردی را وارد کرده و به دنبال بارش‌های فراگیر داشته باشیم، وجود ندارد.

وی با تاکید بر این‌که مدل‌های عددی فعلاً این وضعیت را نشان می‌دهند در رابطه با شایعات مربوط به عقیم‌سازی ابر‌ها و سامانه هارپ، افزود: این‌ها فقط شایعه است که متاسفانه توسط برخی مطرح می‌شود. هارپ هم تاسیساتی است که در آلاسکا راه‌اندازی شده و امواج را برای آزمایش این‌که لایه یونوسفر یا لایه‌های بالایی جو ارسال می‌کند. این امواج هیچ ارتباطی به اتمسفر که در آنجا ابر تشکیل می‌شود، ندارد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی بیان کرد:‌این اقدام برای آن است تا دانشمندان بدانند واکنش امواج رادیویی در لایه‌های یونوسفر چگونه است و مطالعات مذکور ارتباطی به اتمسفر ندارد.

وظیفه در ادامه با بیان این‌که کم‌بارشی و خشکسالی در اکثر مناطق دنیا فراگیر شده و فقط مختص به ایران نیست، اضافه کرد: در این بین برخی این مسئله را برجسته می‌کنند. لازم به یادآوری است که سال گذشته یعنی در بهار و تابستان خشکسالی بخش‌های جنوبی اروپا را در نوردید و در کشور‌هایی مانند ایتالیا، اسپانیا، یونان و ... خشکسالی بی‌سابقه‌ای رقم خورد.

وی تاکید کرد: در منطقه خاورمیانه نیز شاهد کم‌بارشی بوده‌ایم که برای برخی کشور‌ها از جمله سوریه، ایران، عراق، ترکمنستان و کشور‌های آسیای مرکزی این کم‌بارشی بیشتر بوده است.

وی مهم‌ترین عامل بروز این وضعیت آب وهوایی را تغییر اقلیم عنوان کرد و گفت: تغییر اقلیم باعث تغییر الگو‌های متداول آب‌وهوایی و خشک‌تر شدن مناطق خشک مانند ایران شده است.

وی در این‌باره به مثالی اشاره کرد و ادامه داد: تغییر اقلیم در یک نمونه باعث سیل پاکستان شد که حدود ۱۰۰۰ نفر تلفات جانی داشت. یا سیل سال گذشته در تهران و استان فارس. این‌ها پدیده‌های ناشی از تغییرات گسترده اقلیمی هستند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->