شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند
سرخط خبرها

تشرف ۴۰‌هزار زائر احسان‌جو و احسان‌پذیر در طرح بزرگ دارالکرامه

  • کد خبر: ۲۰۳۰۶۰
  • ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶
تشرف ۴۰‌هزار زائر احسان‌جو و احسان‌پذیر در طرح بزرگ دارالکرامه
معاونت امداد آستان قدس رضوی سالانه میزبانی ۱۵۰‌هزار زائر و مسافر را با ارائه‌ی امکانات اسکان، تغذیه و رفاهیات رایگان به مدت ۳ روز در اختیار زائران قرار می‌دهد و تشرف ۴۰ هزار زائر احسان جو و احسان پذیر را به عهده دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در خصوص تبیین چرایی تشکیل این معاونت اظهار کرد: از مأموریت‌های بنیادین و پایه‌ای این مجموعه بحث «محرومیت‌زدایی» است؛ موضوعی بسیار حیاتی و مهم که ذیل آن مأموریت‌های دیگری هم تعریف شده و تیم‌های تخصصی ما با جدیت پیگیر آن‌ها هستند.

جعفر رئیسیان‌زاده ابراز کرد: معاونت خدمات اجتماعی به لحاظ جنس و شکل خدمت‌رسانی همواره یک سیر تکاملی را دنبال کرده و کمک‌رسانی بی‌واسطه و امداد سریع در موارد اضطراری از اولویت اصلی برنامه‌هایش بوده است. هم‌چنین ما در طرح جامع مجموعه‌مان به‌دنبال پایه‌ریزی و تحکیم زیرساخت‌ها هستیم و نگاه به حوزه‌ی خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی در این معاونت، نگاهی کلان و گسترده است؛ به‌گونه‌ای که چشم‌اندازمان دست‌یابی به ظرفیت ارائه‌ی خدمت از تولد تا فوت برای قشر آسیب‌دیده و محروم جامعه است.

تشرف ۴۰‌هزار زائر احسان‌جو و احسان‌پذیر در طرح بزرگ دارالکرامه

زیارت با شرایط ویژه در طرح مهر درخشان

معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در ادامه توضیح داد: بحث سفر و زیارت احسان‌جویانی که به دلایل مسائل مالی و اقتصادی تاکنون نتوانسته‌اند به حرم امام رضا مشرف شوند یا حداقل از آخرین سفرشان پنج سال گذشته یکی دیگر از فعالیت‌های این معاونت است.

وی افزود: افراد دیگری هم هستند که به دلیل شرایط ویژه‌اشان نمی‌توانند به حرم مطهر مشرف شوند؛ این گروه شامل گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی مانند بیماران خاص، معلولان، نابینایان، خانواده زندانیان، فرزندان بی‌سرپرست هستند و درواقع زیارت امام ویژه احسان‌پذیران و احسان‌جویان و گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی است که با عنوان طرح «مهر درخشان» اجرا می‌شود.

رئیسیان‌زاده گفت: در این طرح افرادی که شرایط خاص دارند به صورت رایگان سه روز میهمان امام می‌شوند و در مدت اقامت از خدماتی مثل اسکان، تغذیه و رفت و آمد رایگان به حرم، برنامه‌های فرهنگی، زیارت گروهی و غذای مهمانسرای حضرت بهره‌مند می‌شوند و درواقع یک زیارت مبدأ تا مبدأ رایگان برای آن‌ها رقم می‌خورد.

پذیرایی سالانه ۱۵۰‌هزار زائر در طرح بزرگ دارالکرامه

رئیسیان‌زاده به صحبت‌هایش به تشرف ۴۰‌هزار زائر احسان‌جو و احسان‌پذیر و طرح دارالکرامه اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مأموریت‌هایی که به‌صورت ویژه‌تر در این معاونت پیگیری می‌شود، تشرف سالانه بالغ بر ۴۰‌هزار احسان‌جو و احسان‌پذیر به زیارت حرم مطهر رضوی است؛ سرفصلی که از محور‌های اصلی خدمات در آستان قدس رضوی محسوب می‌شود.

تکریم زائران در ایام پیک سال (عید نوروز، دهه‌ی کرامت، دهه‌ی آخر صفر و...) نیز به این دلیل که زیرساخت‌های توریستی و اقامتی شهر مشهد ظرفیت میزبانی از همه‌ی زائران و مسافران را ندارد، از برنامه‌های شاخص ماست. ما از تمام ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای اسکان آسوده‌ی زائران استفاده می‌کنیم و به‌طور خاص طرحی با عنوان «دارالکرامه» را در این ایام به اجرا در می‌آوریم.

رئیسیان‌زاده اضافه کرد: در طرح دارالکرامه مکان‌هایی با ارائه‌ی امکانات و الزامات اسکان، تغذیه و امکانات بهداشتی در اختیار زائران قرار می‌گیرد و زائران می‌توانند به مدت ۳ روز از این شرایط استفاده کنند. ۱۵۰‌هزار زائر و مسافر سالانه از این ظرفیت بهره‌مند می‌شوند.

تامین ۲ هزار جهیزیه و ۱۵ هزار بسته نوشت‌افزار «مهر رضوی»

معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی اظهار کرد: ما با مشارکت نهاد‌ها و دستگا‌های مرتبط، برای افرادی که شرایط اقتصادی‌شان به گونه‌ای است که نمی‌توانند ازدواج کنند، یا احسان‌جویانی که چندین سال در شرایط عقد هستند و به دلیل عدم تأمین جهیزیه نتوانستند زیر یک سقف بروند، در سال گذشته ۲‌هزار جهیزیه که شامل شش کالای اصلی برای آغاز یک زندگی است تقدیم احسان‌جویان شد.

تشرف ۴۰‌هزار زائر احسان‌جو و احسان‌پذیر در طرح بزرگ دارالکرامه

جعفر رئیسیان‌زاده ادامه داد: بحث تحصیل و حمایت از دانش‌آموزان محروم از برنامه‌های مهم ما در امر مقدس خدمت‌رسانی است. هر سال در آغاز ماه مهر، بسته‌ی کاملی از نوشت‌افزار متناسب با نیاز یک‌سال دانش‌آموزان تهیه و توزیع می‌شود. امسال در مشهد و سراسر کشور ۱۵‌هزار بسته نوشت‌افزار با عنوان مهر رضوی برای دو مقطع دبستان و دبیرستان بین دانش‌آموزان محروم توزیع شد.

رئیسیان‌زاده گفت: تغذیه‌ی دانش‌آموزان نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که در حاشیه‌ی شهر مشهد با جدیت انجام می‌شود و خدام در حاشیه‌ی شهر، یک وعده صبحانه در اختیار مدارس قرار می‌دهند و گاهی البسه مورد نیاز دانش‌آموزان را نیز تأمین می‌کنند.

از شناسایی و آموزش تا تولید کار و کارآفرین

توضیح داد: یکی دیگر از اقدامات حوزه اشتغال آستان قدس رضوی حمایت از مشاغل خانگی، زودبازده و کم‌سرمایه است. هدف هم این است که در کمترین زمان ممکن مهارت‌آموزی اتفاق بیافتد و افراد از این راه به کسب درآمد برسند.

ما در این زمینه با مجموعه سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه امضاء کرده‌ایم و این موضوع در خراسان رضوی به‌صورت عملیاتی در حال اجرا است. برنامه هم این است که ظرف حداکثر ۴۵‌روز احسان‌جوی ما یک مهارت را آموزش ببیند و بعد از این‌که توانست از آزمون موفق بیرون بیاید، سرمایه‌ی کار را در قالب وام در اختیارش قرار می‌دهیم تا بتواند وارد بازار کار بشود.

وی افزود: در این راستا به فروش هم فکر شده است و در واقع ما سعی کرده‌ایم چرخه‌ی اشتغال را به‌طور کامل برای عزیزان پیش‌بینی کنیم. وامی هم با همکاری آستان قدس رضوی و اداره‌ی کار پیش‌بینی شده که افراد توانا و متمایل به کارآفرینی در حرفه‌ها و تخصص‌های مختلف، می‌توانند از آن بهره ببرند.

برگزاری سالانه ۱۵۰ اردوی جهادی و خدمت سلامت

رئیسیان‌زاده خاطرنشان کرد: مأموریت سلامت‌محور معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی یکی دیگر از مأموریت‌های مهم این معاونت است. سالانه حدود ۱۵۰ اردوی جهادی و خدمت سلامت در این راستا ارائه می‌شود که حدود ۵۰ مورد از اردوی جهاد سلامت در دهه فجر سال گذشته برگزار شد. گروه‌های جهادی در اطراف مشهد و استان خراسان جنوبی و شمالی به عنوان «نذر شفا» در حال خدمت‌رسانی هستند و این خدمات به‌شکل مداوم درحال انجام است.

جعفر رئیسیان‌زاده کمک به بیماران نیازمند را یکی دیگر مأموریت‌های این معاونت در بحث سلامت برشمرد و افزود: با وجود یارانه و خدمات سلامت دولت باز هم افرادی هستند که از عهده تأمین دارو و پزشک به دلایل اقتصادی برنمی‌آیند و هزینه درمان برای این افراد بسیار بالا است، لذا مراکز درمانی در مشهد داریم که افراد نیازمند به این مراکز معرفی می‌شوند.

توسعه‌ی خدمات مردم‌محور به زائران و مجاوران در مناسبت‌های خاص

رئیسیان‌زاده ادامه داد: امسال در آلبوم اعتبارات آستان قدس رضوی، ۳‌هزار بسته ارزاق برای توزیع بین محرومان پیش‌بینی شد و ارزش هر بسته هم یک‎میلیون‌تومان بود؛ به خیران اعلام کردیم که آن‌ها می‌توانند با نصف قیمت این بسته‌ها را تهیه و بین نیازمندان توزیع کنند و به این ترتیب ۱۰‌هزار بسته‌ی ارزاق برای توزیع فراهم شد.

وی تشریح کرد: از دیگر خدمات ما در بحث ارزاق، تهیه مواد اولیه و اهدای آن به تشکل‌هایی است که کار خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران را انجام می‌دهند. این ارزاق با قیمت نیم‌بها تهیه و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. امسال در دهه آخر صفر حدود ۲۵۰ مجموعه مردمی از این طرح استفاده کردند و حدود ۴۰ تن برنج و ۱۰ تن گوشت قرمز، ۲۰ تن شکر و ۳۰ هزار آب معدنی و اقلام دیگر بین گرو‌ه‌های خدمت‌رسان توزیع شد.

تشرف ۴۰‌هزار زائر احسان‌جو و احسان‌پذیر در طرح بزرگ دارالکرامه

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->