برگزاری همایش ملی فقه و حکمرانی ۱۴۰۴، در مشهد بررسی هوش مصنوعی از لحاظ فقهی را دنبال می‌کنیم امام حسین (ع) نماد وحدت شیعه و سنی و الهام‌بخش آزادگان جهان است شیعه امام حسین (ع) حجت‌الاسلام‌والمسلمین راشدیزدی: عشق به امام حسین‌ (ع) آدمی را عزیز می‌کند شرکت‌کننده قرقیزستانی مسابقات بین‌المللی قرآن: رسانه‌ها باید مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را به جهان معرفی کنند برگزاری اجتماع بزرگ منتظران در عرصه میدان شهدای مشهد(۲۶ بهمن ۱۴۰۳) سالانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر خارجی به حرم مطهر امام رضا (ع) مشرف می‌شوند استقبال ۱۰۲ هزار نفر از طرح بین‌المللی «من قرآن را دوست دارم» تشریح برنامه‌های بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه در ایام ولادت امام سجاد(ع) قرآن منسوب به‌دست‌خط مبارک امام حسین(ع) در گنجینه رضوی آیت الله مکارم شیرازی: برخی محتوا‌های شبکه‌های نمایش خانگی منجر به انحراف جوانان می‌شود شرکت‌کننده یمنی در مسابقات بین‌المللی قرآن: اگر واژه‌ای بالاتر از زیبایی سراغ داشتم، آن را برای ایران به کار می‌بردم شرکت‌کننده تونسی در مسابقات بین‌المللی قرآن: برگزاری مسابقات در مشهد، خاطره خوبی را برای ما به یادگار گذاشت غزاله سهیلی‌زاده: موفقیتم در مسابقات قرآن را مرهون عنایت امام‌رضا (ع) هستم ۵ درصد سهمیه حج ایران به عوامل اجرایی اختصاص دارد شناسایی ۱۰ هزار و ۸۰۰ نخبه شاهد و ایثارگر در کشور لزوم نظارت جدی بر قرارداد خودروهای ایثارگران اعلام ویژه‌برنامه‌های سالروز میلاد امام‌حسین(ع) در حرم مطهر رضوی نگاهی به آثار سینمایی مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در چهل و سومین جشنواره فجر
سرخط خبرها

حجت الاسلام رفیعی: طوفان الاقصی پاسخی به ۷۵ سال وحشی‌گری صهیونیست‌ها بود

  • کد خبر: ۲۲۰۴۶۸
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۸
حجت الاسلام رفیعی: طوفان الاقصی پاسخی به ۷۵ سال وحشی‌گری صهیونیست‌ها بود
سخنران حرم مطهر حضرت معصومه (س) گفت: طوفان الاقصی پاسخ کوبنده ملت فلسطین به ۷۵ سال وحشی‌گری صهیونیست‌ها در تعرض به ناموس و اراضی و کودکان‌شان است.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی بیست و ششمین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به فراز‌هایی از آیات ۵۸ و ۵۹ سوره روم، آن را خلاصه‌ای از مطالب پیشین سوره روم توصیف نمود و اظهار داشت: خداوند متعال در این آیات می‌فرماید؛ ما در این قرآن برای مردم همه‌گونه مثالی زدیم.

وی به اهمیت بیان مثل در تشریح مطالب تصریح و با بیان این که مثال کوتاه، شفاف و گویا و هدف گیر است، عنوان کرد: مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام تمام اوضاع سخت دوران امامت خود را در مثلی همچون کسی که خار در چشم و استخوان در گلو دارد تشریح کرده است. جایگاه امام در جامعه به سنگ زیرین آسیاب و یا نخ تسبیح تشبیه شده است.

رفیعی ضمن اشاره به تشبیهات مختلفی در بیان اهل‌بیت علیهم‌السلام، با بیان این که مثل‌های قرانی از ویژگی‌های بارز این کتاب آسمانی است، بیان کرد: هدف از مثل تقریب به ذهن، واداشتن به تفکر، تذکر و فهم در مطلب است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به تبیین مثل‌های قرانی پرداخت و با بیان این که قرآن کریم در تشریح کفر و کافر آن را به ظلمات و تاریکی محض تمثیل زده که از نور ایمان، وحی و فطرت به‌دور است، تصریح کرد: قرآن کریم در مثال شرک، اندیشه آنها را به خانه عنکبوت که هیچ بنیه و اساسی ندارد تشبیه می‌کند.

وی با بیان این که آیات الهی عمل کافران و خدمات نیک ایشان را به خاکستر در مقابل تندباد انحراف، تشبیه کرده است، ابراز کرد: عالم بدون عمل را به الاغی که کتاب حمل می‌کند و کسانی که به قرآن عمل نمی‌کنند را به گاوصندوقی که صاحبش کلید آن را ندارد، تشبیه کرده است.

رفیعی با بیان این که گاهی از اوقات مثل، تقریب به ذهن ارزشمندی در اندیشه ایجاد می‌کند، به تفاوت مثل بصری و گفتاری اشاره کرد و اذعان داشت: پیامبر گرامی اسلام بار‌ها برای فهم دقیق و عمیق اصحاب، مثال‌های متعددی را بیان نموده، استغفار را به ریزش برگ‌های خشک درخت با کوچک‌ترین تکان دست تشبیه می‌کنند.

وی به تشبیه هم‌جواری نبی و سرپرست یتیم در روز قیامت اشاره و آن را به هم‌جواری دو انگشت کنار هم تشبیه کرد و گفت: خداوند در قران کریم به شیوه‌های مختلف؛ بیان داستان، ذکر مثل، استدلال، سخن انبیا، انذار و تبشیر و ... تمسک جسته و تصریح می‌کند، کوردلان و کسانی که فی قلوبهم مرض هستند، اگر معجزه هم ببینند، ایمان نمی‌آوردند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به ذکر بیان معجزاتی از پیامبر گرامی اسلام پرداخت و با تأکید بر این که رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله غیر از قران صد‌ها معجزه داشتند، اظهار داشت: مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب اثبات الهدات معجزات متعدد پیامبر را ذکر و تبیین کرده است.

وی با تأکید بر این که لجاجت نمی‌گذارد انسان زیر بار حق برود، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در سوره مدثر دو بار بر فکر ولید مرگ فرستاده است؛ چرا که ولید با این که آشنا به فنون ادبیات عرب بود و خوب می‌دانست و می‌فهمید قران کلام خدا و معجزه و وحی الهی است؛ ولی بر انحراف خود اصرار ورزید و پیامبر را به سحر متهم کرد.

رفیعی به بیماری‌های روحی انسان در بیانات قران کریم پرداخت و ضمن اشاره به کتاب «شناخت» آیت‌الله ری‌شهری، تصریح کرد: قران کریم در بیان بیماری‌های روحی، برخی را رفع پذیر و برخی را غیرقابل‌درمان ذکر می‌کند.

وی در بیان بیماری‌های رفع پذیر روحی انسان به قساوت قلب اشاره نمود و اذعان داشت: رحم و مروت در قلب قسی جای ندارد و آن را با موعظه، نصیحت و حضور در قبرستان می‌توان درمان کرد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت انحراف و کج‌اندیشی را از دیگر آفات و بیماری‌های روحی توصیف و با بیان این که این بیماری با تذکر قابل‌حل است، خاطرنشان کرد: در برخی از موارد روح انسان در اثر خطا و گناه غبار می‌گیرد که قابل‌رفع است.

وی با بیان این که در برخی از موارد قلب گرفتار کوری و عدم درک حقایق می‌شود، اظهار داشت: ختم، تبع و قفل سخت‌ترین بیماری‌های روحی انسان است که قلب و روح انسان را به وادی مرگ می‌کشاند؛ روح هرکسی بمیرد دیگر راه نجاتی نخواهد یافت.

رفیعی داعش و صهیونیست‌ها را بارزترین جریان گرفتار در وادی مرگ روح دانست و با تأکید بر این که جنایات رژیم صهیونیستی هیچ توجیهی ندارد؛ طوفان الاقصی را پاسخ کوبنده ملت فلسطین به ۷۵ سال وحشی‌گری صهیونیست‌ها در تعرض به ناموس و اراضی و کودکان دانست، ابراز داشت: بر اساس سنت الهی که بار‌ها در گستره تاریخ تکرار شده، به‌یقین ستمگران گرفتار نتیجه اعمال خود شده، نابود خواهند شد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->