رمزگشایی سرقت‌های مدارس غرب مشهد پاسخ به چند پرسش‌ متداول بازنشستگان کشوری درباره بیمه تکمیلی عکس و فیلم از خسارت‌های زلزله ۵ریشتری در کاشمر (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) آخرین اخبار از زلزله کاشمر (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) | ۲ فوتی و ۵۰ مصدوم و چند نفر زیر آوار مانده در کاشمر | حال ۱۵ نفر وخیم است زلزله نسبتاً شدید کاشمر در خراسان رضوی را لرزاند + جزئیات (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) هزینه میلیاردی پیشگیری از ابتلا به هاری | شهرداری‌ها موظف هستند که کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب را پیگیری کنند بیماری تب دنگی چیست؟ | آخرین وضعیت بیماری در مشهد و خراسان رضوی پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوای مشهد و خراسان‌رضوی ( ۲۹ خرداد ۱۴۰۳) تبلیغ محصول مکمل در فضای مجازی ممنوع است ثبت‌نام وام ۳۰ میلیون‌تومانی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از امروز آغاز شد + شرایط (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) پاسخگویی ۱۰۰ درصدی به نیاز شبکه درمان به خون و فراورده‌های خونی پاسخ به ابهامات «متناسب‌سازی حقوق» بازنشستگان | احکام جدید حقوق بازنشستگان چه زمانی صادر می‌شود؟ علائم افسردگی نامرئی (افسردگی پنهان) چیست تذکر دیوان محاسبات کشور به دستگاه‌ها درباره اجرای قانون هوای پاک وزیر کار: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری پرداخت می‌شود | پیگیر متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز هستیم بازنشستگی دوران فراغت یا مرارت؟ | پای حرف‌های چند پدر به مناسبت روز جهانی پدر ساماندهی مدارس کانکسی کشور در مهر ۱۴۰۳ پایان سرقت‌های عجیب از طلافروشان مشهدی |شکایت ۷ زرگر از یک زباله گرد
سرخط خبرها

فرماندار مشهد: رعایت سقف ۲۰ درصدی افزایش سالانه اجاره‌بها، تکلیف قانونی است

  • کد خبر: ۲۳۳۷۲۴
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹
فرماندار مشهد: رعایت سقف ۲۰ درصدی افزایش سالانه اجاره‌بها، تکلیف قانونی است
فرماندار مشهد درباره گلایه مستاجران از افزایش غیرمنصفانه اجاره بها گفت: در‌این‌باره قانون ابلاغ شده است و باید بر اساس قانون عمل کنند. اجاره‌بها بر اساس این قانون نباید بیشتر از ۲۰‌درصد افزایش یابد. این موضوع سال گذشته مصوبه دولت بود و امسال قانون است و باید تمکین کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، صدمین جلسه دیدار مردمی فرماندار مشهد با شهروندان با حضور تعداد چشمگیری از افراد و گروه‌های متعدد از اقشار مختلف مردم همراه بود.

به دلیل پیگیری‌های فرمانداری مشهد درباره خسارت‌های سیل و رفع دغدغه‌ها و مشکلات مردمی که در سیل اخیر دچار حادثه شده‌اند همچنان بخش زیادی از این جلسه به دیدار و گفتگو با ساکنان کوچه سپاه‌۶۹ اختصاص داده شد.

اما در کنار رسیدگی به همه بحران‌ها و حوادثی که ممکن است اتفاق بیفتد درخواست‌های مردمی در حوزه معیشت، وام، مجوز‌های ساخت‌وساز و... از مشکلات فردی تا درخواست‌های گروهی و جمعی مانند همیشه در این جلسات رسیدگی می‌شود.

با توجه به درخواست‌های متعدد درباره رسیدگی به وضعیت افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها و گلایه‌های مردمی از تغییر ساعات کاری ادارات این دو مسئله را با فرماندار مشهد در میان گذاشتیم که در ادامه این گزارش پاسخ به این دو دغدغه مردمی و بخشی از درخواست‌های مراجعان حضوری را در این جلسه می‌خوانید.

مالکان مسکن باید قانون را تمکین کنند

بااینکه در سال گذشته گفته شد سامانه‌ای درباره تعیین میزان اجاره‌بها و رهن ایجاد و این مسئله سامان‌دهی شده است، ما همچنان شاهد مالکانی هستیم که سلیقه‌ای گاهی تا دوبرابر رقم اجاره یا رهن را اضافه کرده‌اند و مستأجران همچنان در فشار مالی و مشکلات ناشی از افزایش بسیار زیاد اجاره‌بها هستند. در این مورد اقدامی نسبت به سال گذشته انجام داده‌‍اید؟

فرماندار: در‌این‌باره قانون ابلاغ شده است و باید بر اساس قانون عمل کنند. اجاره‌بها بر اساس این قانون نباید بیشتر از ۲۰‌درصد افزایش یابد. این موضوع سال گذشته مصوبه دولت بود و امسال قانون است و باید تمکین کنند.

تغییر ساعت ادارات بازخورد مثبت داشته است

درباره تغییر ساعات کاری ادارات، برخی مسئله کاهش کیفیت کاری را مطرح می‌کنند و برخی هم به دلیل مسائل ناشی از تغییر ساعت کاری و شروع به کار بعضی از مهد کودک‌ها یا دلایل دیگر با مشکل روبه‌رو شده‌اند. آیا این اقدام بازخورد مثبت دارد؟

فرماندار: قطعا این مسئله در بهینه‌سازی مصرف انرژی بازخورد مثبت دارد. وقتی یک‌ساعت در گرما ادارات زودتر تعطیل می‌شوند مصرف انرژی کمتر است و طبق اطلاعاتی که من از شرکت برق دارم بازخورد این مسئله را درست و خوب ارزیابی می‌کنم. 

بخشی از درخواست‌های مردمی از فرماندار

نیاز به وام برای توسعه کارگاه، تعیین‌تکلیف سوله‌ها در بستر رودخانه کشف‌رود، درخواست ودیعه مسکن، پیگیری افزایش قبض آب، مشکلات ناشی از مستمری بیمه و درخواست دکه نانوایی ثابت، برخی از درخواست‌هایی بود که در ادامه می‌خوانید.

متقاضی وام تجهیز کارگاه: به سختی کارگاهی را راه‌اندازی کرده‌ام. یارانه بگیر نیز هستیم، اما برای تجهیز کارگاه نیاز به وام دارم که گفته‌اند به فرمانداری مراجعه کنم.

فرماندار: با توجه به اینکه دهک شما پایین است به کمیته امداد امام‌خمینی (ره) ارجاع می‌دهیم، بررسی شود اگر شرایط داشته باشید به شما وام می‌دهند.

متقاضی تعیین‌تکلیف سوله‌های کشف‌رود: ما مدت‌هاست که سوله‌هایی را در کشف‌رود اجاره کرده‌ایم و تولیدی داریم. در حال حاضر مانع فعالیت ما شده‌اند، درخواست رسیدگی داریم.

فرماندار: زمینی که شما ساخته‌اید در بستر رودخانه و انفال است. اداره امور آب مکلف است صیانت کند تا کسی در این بستر ساخت‌و‌ساز نکند. شما ساخته‌اید و به اشتباه با شما این قرارداد بسته شده است که اجاره پرداخت کنید. تفاهم‌نامه‌ای در سال‌۱۳۹۸ برای بهینه‌سازی کشف‌رود بین امور آب و شهرداری انجام شد و شهرداری مطرح کرده بود که اگر به ما تحویل داده شود کشف‌رود را بهینه‌سازی می‌کنیم. این قرارداد بسته شد.

در حال حاضر نیز از سوی شهرداری پیگیری می‌شود و در‌این‌باره می‌گویند زمین‌ها را تحویل نداده‌اند. از آب منطقه‌ای پیگیری می‌کردیم مطرح شد که زمین‌ها معارض دارد. این سوله‌هایی که ساخته شده است یا آب منطقه‌ای باید تخریب کند که به شهرداری این زمین‌ها تحویل داده شود و یا شما با شهرداری وارد مذاکره شوید که بعد از دیوارسازی چه برنامه‌ای برای این زمین‌ها دارد که آیا به شما اجاره می‌دهند یا خیر. ما مجری قانون هستیم و وظیفه داریم پیگیر باشیم وضعیت کشف‌رود باید رسیدگی شود. مسئله را به آب منطقه‌ای برای بررسی ارجاع می‌دهیم. 

متقاضی وام برای بدهی: پسرم ازدواج کرده است. وام ازدواج را دریافت کرده و خرج شده است، اما در برگزاری مراسم با بدهی روبه‌رو شده‌ایم که همه چکی است. نیاز به وام مجدد داریم. درخواست مساعدت داریم.

فرماندار: یک وام ازدواج داریم که پرداخت کردیم، ولی وام برای پرداخت بدهی نداریم. وام‌های دیگری هم که از بانک بگیرید سود بالایی دارند و برای پرداخت با مشکل روبه‌رو می‌شوید. کسانی را که به آنها چک داده‌اید معرفی کنید که با آنها مذاکره کنیم تا قسطی پرداخت کنید.

متقاضی رسیدگی به قبض آب: مغازه بسته بوده و لوله آب ترکیده و ما بی‌خبر بوده‌ایم. به اداره آب مراجعه کردیم، چون قبض سنگینی آمده بود. گفتند باید قبض را پرداخت کنید وگرنه کنتور آب را جدا می‌کنیم ما که آب مصرف نکرده‌ایم حادثه بوده است. توان پرداخت قبض میلیونی را هم نداریم.

فرماندار: به معاونت هماهنگی و عمران فرمانداری ارجاع می‌دهیم که از سازمان آب پیگیری کنند و جزئیات بررسی شود. 

متقاضی برق سه‌فاز: درخواست برق سه‌فاز برای کارگاهم دارم. کد کارگاه و پروانه تولید هم دارم. کارگاهم در حاشیه بولوار نماز است و د‌ر محدوده روستایی محسوب می‌شود.

فرماندار: برای امتیاز برق باید پروانه تأسیس داشته باشید. داخل محدوده هم نیستید. باید به کارگروه زیربنایی مراجعه کنید و تغییر کاربری بدهد. درخواست بدهید اگر موافقت کردند پروانه تأسیس می‌دهند بعد از اینکه پروانه تأسیس را دریافت کردید انشعاب آب و برق و گاز به شما داده می‌شود.

متقاضی وام ودیعه مسکن: برای وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کردیم. همه کار‌هایی را که لازم بود انجام دادیم. الان اعلام کرده‌اند که شهریور مراجعه کنیم. با صاحب‌خانه به مشکل خورده‌ایم. وسایل را بیرون می‌ریزد. ودیعه را نسبت به قبل دوبرابر اضافه کرده است. توان پرداخت نداریم وام را نیز نمی‌دهند.

فرماندار: قانون است که صاحب‌خانه نمی‌تواند بیشتر از ۲۰‌درصد به قیمت سال گذشته اضافه کند و به این دلیل نیز نمی‌تواند شما را از خانه بیرون کند. حتی اگر صاحب‌خانه نیز شکایت کند قانونی نیست. برای موضوع وام هم پیگیری می‌کنیم. وقتی سامانه ارجاع می‌دهد و مدارک تکمیل باشد باید بانک وام را بدهد.

متقاضی حقوق از بیمه: شوهرم پانزده‌سال حق بیمه را پرداخت کرده است، پنجاه‌وپنج‌ساله و شغلش بنایی بوده است. در حال حاضر از کار افتاده شده و تحت پوشش بهزیستی است. سال ۱۳۹۴‌کار‌های کمیسیون پزشکی تأمین اجتماعی‌اش را انجام دادیم. آنها نیز تأیید کردند که از کار افتاده است. بهزیستی هم برای سه نفر ما ۲‌میلیون تومان واریز می‌کند. 

فرماندار: مطابق قانون برای حقوق بازنشستگی باید سن ۶۵‌سال باشد یا باید بیست‌سال به بالا حق بیمه داشته باشد یا برای پانزده سال باید ۶۰‌سال به بالا باشد. قانون بیمه هم از دست من خارج است که کاری بتوانم انجام بدهم. باز هم به نماینده بیمه ارجاع می‌دهیم که مجدد پیگیری کند.

متقاضی دکه ثابت نانوایی: در رینگ حرم نانوایی دارم و برای آن مجوز داده‌اند که دکه داشته باشیم، اما فقط به صورت موقتی در عید و تابستان. مراجعه کردم که این دکه ثابت باشد در محدوده نواب نیز مشکل کمبود نانوایی است به شهرداری ثامن بگویید که مجوز دکه ثابت در این محدوده به من بدهند.

فرماندار: هر جایی که متقاضی باشید امکان اینکه دکه داده شود امکان‌پذیر نیست. باید اتحادیه یا کارگروه به ما بگوید. بدون بررسی، من چنین مجوزی نمی‌دهم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->