جلوگیری از ۵۰۰ سقط جنین سالم در مشهد و خراسان‌رضوی نقش انرژی خورشیدی در شکل‌دادن به شهرهای پایدار آینده پیرترین ببر سیبری ایران در باغ‌وحش ارم تلف شد (دوم مرداد ۱۴۰۳) وجود پشه آئدس در ۶ استان کشور (۲ مرداد ۱۴۰۳) الزام در دریافت مجوز خروج از کشور برای مشمولان سربازی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳) | تداوم هوای گرم تا اوایل هفته آینده آخرین وضعیت پرونده «کورش کمپانی» تشریح شد (دوم مرداد ۱۴۰۳) چگونه هزینه‌های سفر به روسیه را کنترل کنیم؟ بازداشت ۲ تن از کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی (۲ مرداد ۱۴۰۳) هدفگذاری دانشگاه ها در دولت چهاردهم منطقی و مسئله محور شود ارائه خدمات در ۵۶ سلامتکده دولتی و خصوصی و درمان سرپایی با طب ایرانی استان خراسان رضوی جز مناطق عاری از بیماری مالاریا است اعلام نتایج قطعی آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم (۲ مرداد ۱۴۰۳) بازداشت در مدینه به‌خاطر غزه | روحانی مشهدی از ماجرای دستگیری خود در عربستان، در ایام حج امسال می‌گوید کلاهبرداری میلیاردی تحت عنوان وکیل مهاجرت وامی قطره‌چکانی برای بازنشستگان | سهم ناچیز بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد و خراسان رضوی از وام ۳۰ میلیونی ویروس جدید «نیپا» جنوب هند را در حالت آماده‌باش قرار داد + ویدئو آنتی بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از استاندارد جهانی تجویز می‌شود خراسان رضوی پیشرو در شناسایی و اهدای عضو در کشور | اهداکنندگان مرگ مغزی به ۳۲۴ بیمار نیازمند به عضو، زندگی دوباره بخشیدند
سرخط خبرها

کلاهبرداری میلیاردی تحت عنوان وکیل مهاجرت

  • کد خبر: ۲۴۰۶۰۳
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
کلاهبرداری میلیاردی تحت عنوان وکیل مهاجرت
مروری بر ۲ پرونده کلاهبرداری که از ۲ شهروند مشهدی بیش از ۲ میلیارد تومان سرقت شد.

جلائیان | شهرآرانیوز؛ گاهی کلاهبرداران از چنان شگرد‌های ساده‌ای استفاده می‌کنند که طعمه‌های آنها نمی‌توانند باور کنند که با سادگی فریب خورده‌اند. این کلاهبرداران روی نقطه ضعف مال‌باختگان خود دست می‌گذارند. اگر طعمه آنها عاشق خودرو یا تلفن همراه خارجی است، خود را با عنوان واردکننده این کالا‌ها معرفی می‌کنند. اگر رؤیای خرید خانه دارند، اتفاقا یک مجتمع مسکونی خوب دارند که تازه‌ساز و کلید نخورده است.

اگر به مهاجرت علاقه‌مند هستند، حتی اگر خودشان تا به حال از کشور خارج نشده باشند، کارشناس امور مهاجرت و دارنده ویزای شنگن (ویزایی که به دارنده آن اجازه می‌دهد از راه هوا، دریا یا زمین وارد بسیاری از کشور‌های اروپایی شود.) هستند. البته خیلی از کلاهبرداران هم هستند که حوصله صبر کردن ندارند و هنوز با همان شگرد قدیمی کارشان را پیش می‌برند.

 یعنی به‌طور اتفاقی با مردم تماس می‌گیرند یا با ارسال پیامک و پیام‌های آلوده در فضای مجازی باعنوان سهام عدالت و ... می‌کوشند حساب افراد را خالی کنند. مانند دو پرونده جدیدی که پلیس مشهد توانست معمای نهفته در پس آنها را کشف کند. در یک پرونده، کلاهبردار با صبر زیاد مال‌باخته را وادار به انتقال چند میلیارد تومان کرده و دیگری با ارسال پیامی آلوده، از حساب یک شهروند مشهدی ده‌ها میلیون تومان پول خالی کرده بود.

کلاهبرداری مدل اروپایی

مرد میان‌سال به‌تن‌هایی زندگی می‌کرد. او مدتی قبل در فضای مجازی با یک زن آشنا شده بود که ساکن یکی از کشور‌های اروپایی بود. زن اروپایی چند هفته تمام هر روز از زندگی رؤیایی خود و فرهنگ مردم اروپا با این مرد سخن می‌گفت و درباره راه ساده‌ای که برای رسیدن به این زندگی طی کرده است، داستان‌سرایی می‌کرد.

حرف‌هایی که مرد مشهدی را ترغیب به مهاجرت کرد. زن جوان در ادامه به مرد گفت که نه‌تن‌ها کارشناس امور مهاجرتی به این کشور اروپایی است، بلکه رابطه نزدیکی با کارکنان سفارت این کشور در تهران دارد. مرد میان‌سال مشهدی به طور کامل به این زن اعتماد کرده بود تا جایی که از مشورت با افراد دیگر نیز خودداری کرده بود.

تله‌ای برای تلکه کردن

این درحالی بود که تمام آنچه از این زن می‌دانست، یک تصویر از او در فضای مجازی بود. این ارتباط تا آنجا ادامه یافت که زن به مرد مشهدی پیشنهاد‌های ویژه‌ای داد و مدعی شد که می‌تواند اقدامات مهاجرت او را خارج از روال قانونی، حتی بدون گرفتن وقت و رفتن به سفارتخانه انجام دهد، اما یک شرط دارد که باید پول بیشتری بپردازد تا زن بتواند با رشوه‌دادن به کارکنان آن سفارت، مقدمات سفر او را خارج از نوبت انجام دهد. مرد در مرحله نخست چند میلیون تومان به حساب اعلامی این کارشناس مهاجرت واریز کرد. 

او فکر می‌کرد با این مقدار پول، کارش درست شده و باید بلیت پروازش را بگیرد، اما این تنها آغاز ماجرا بود. چند روز بعد، کارشناس مهاجرت از مرد خواست چند برابر رقم قبلی، پول به حسابش واریز کند. این‌بار مرد با این تصور که پولی که پیش از این پرداخت کرده نسوزد، خودش را مجاب کرد که درخواست این زن را بپذیرد و برای انتقال چندصد میلیون تومان پول به یکی از شعبه‌های بانک در مشهد برود.

روز بعد از این انتقال، زن برخلاف صحبت‌های قبلی‌اش از پیچیدگی‌هایی گفت که در فرایند مهاجرت این مرد پیش آمده است. او این را هم گفت که بخشی از این پول دستمزدش بوده و در آخر اینکه مرد باز هم باید پول بیشتری بپردازد.

اقامت در خانه رؤیایی

کارشناس امور مهاجرت وقتی برای سومین‌بار از این مرد خواست برایش پول واریز کند، بهانه جدیدی برایش آورد و پرسید که پس از مهاجرت می‌خواهد در کجا زندگی کند؟ او در ادامه گفت که با پرداخت ۲ میلیارد تومان می‌تواند یک خانه پیش‌خرید کند. خانه‌ای که با خریدش دیگر هیچ نیازی به کار‌های اداری پیچیده نیست و این مرد صاحب ویزای شنگن می‌شود. زن حتی با ارسال تصویر چند خانه نظر مرد را برای اینکه کدام خانه را می‌پسندد پرسید.

کار‌هایی که باعث شد او برای آخرین‌بار به بانک برود و پولی را که این زن خواسته بود، به حسابش بزند. با انجام این‌کار مرد مشهدی درمجموع ۲۶‌میلیارد ریال پول به حساب شخصی که هرگز ندیده بود واریز کرد. کارشناس امور مهاجرت پس از انتقال این پول از مرد مشهدی بابت اعتمادش (سادگی‌اش) تشکر کرد و از او خواست کمی به او زمان بدهد تا همه کار‌ها را انجام دهند و یکدیگر را در اروپا ببینند.

لبریزشدن کاسه صبر

چند هفته از واریز پول گذشت. در این مدت زن جوان در فضای مجازی آنلاین نشده بود و مرد میان‌سال هم هر بار که شماره تلفن او را می‌گرفت تلفن همراه زن خاموش بود. مرد هربار می‌کوشید با تصور اینکه زن به خارج از کشور رفته خودش را دل‌داری دهد، اما پس از طرح موضوع با دوستانش و مشورت با آنها قانع شد که طعمه یک کلاهبردار حرفه‌ای شده است. مرد هرچند امید زیادی به بازگشت پولش نداشت، اما در نهایت از زن شکایت کرد.

پرونده شکایت او روی میز جانشین فرمانده انتظامی استان قرار گرفت. سردار احمد نگهبان پس از شنیدن اظهارات عجیب مرد میان‌سال، با توجه به تجربه پلیسی خود و احتمال اینکه متهم از کشور متواری شود، از کارشناسان پلیس فتا خواست به‌طور ویژه این پرونده را پیگیری کنند.

به دنبال این دستور کارشناسان پلیس فتا با استفاده از آثار به جا مانده از متهم در فضای‌مجازی توانستند متهم را شناسایی کنند. تلاش کارشناسان پلیس فتا ادامه داشت تا اینکه آنها موفق شدند چند پاتوقی را که متهم در آنها تردد داشت، شناسایی کنند. به دنبال این اطلاعات، پلیس با نیابت قضایی به تعقیب این زن پرداخت و مأموران پس از شناسایی متهم، او را در اقدامی غافل‌گیرانه دستگیر کردند. تازه اینجا بود که مرد فهمید این زن کلاهبردار تا به حال پایش را از کشور بیرون نگذاشته و هرچه گفته سرابی بیش نبوده است. تحقیقات پلیسی درباره این پرونده ادامه دارد.

یک کلاهبرداری دیگر

هم‌زمان با این پرونده، پلیس فتای مشهد در جریان یک کلاهبرداری مجازی دیگر قرار گرفت. بررسی‌ها نشان داد که در این پرونده شیادی پس از هک‌کردن حساب کاربری یک شهروند در فضای مجازی، پیامی مبنی بر طرح حمایتی جدید دولت برای مخاطبانش ارسال کرده که این پیام یک لینک آلوده نیز داشته است. 

در ادامه مردی جوان بر روی لینک زده و وارد درگاه پرداخت بانکی شده است تا مبلغی ناچیز را برای تشکیل پرونده واریز کند، اما طی سه مرحله ۲۶۰ میلیون ریال از حساب بانکی‌اش برداشت شده است. کارشناسان پلیس فتا با استفاده از سرنخ‌های دیجیتالی به جامانده متهم را ردزنی و بلافاصله حساب وی را توقیف و مبلغ کلاهبرداری شده را به حساب شاکی مسترد کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->