آیت‌الله علم‌الهدی: بسیجیان دانشجو و طلبه، نگهبان اعتقادی جریان بسیج هستند+ویدئو پیکر مطهر ۱۴ شهید گمنام دفاع مقدس در استان خراسان رضوی تشییع می‌شود رئیس کمیته امداد: خیرین بازوان انقلاب در خدمت‌رسانی به نیازمندان هستند جمع‌آوری ۴۰ میلیارد تومان کمک برای مردم غزه و لبنان توسط خیرین و هیئت‌های مذهبی کشور قصه آقای راستگو | یادی از حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو، روحانی نام‌آشنای مشهدی مروری بر روایات ائمه اطهار (ع) درباره عقل | بهترین نعمت برای دنیا و آخرت نصرت الهی در پرتو صبر و پایداری دهک‌بندی ارائه خدمات به ایثارگران از بودجه حذف می‌شود خوش‌به‌حال گردو‌ها اعتکاف ماه مبارک رجب با حضور ۱۵۰۰ معتکف در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود + فیلم (۳۰ آبان ۱۴۰۳) مروری بر زندگی و خدمات استاد «مهدی ولائی»، مأمور ثبت‌احوال نسخه‌های خطی حرم امام‌رضا(ع) زیارت، مدارِ معرفتیِ تربیت لبخند بزن تا سعادتمند شوی | مروری بر بیانات امام رضا (ع) درباره شادی و سرور خانه‌هایی که حکم بهشت را دارند «پدر»؛ مایه رحمت، مظهر قدرت | بررسی بایدهای نقش پدر خانواده براساس آموزه‌های دینی رونمایی از پایگاه تخصصی «مقاومت» در کتابخانه آستان قدس رضوی (۲۹ آبان ۱۴۰۳) برگزاری انتخابات مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در مشهد کاهش مصرف برق در حرم مطهر امام رضا(ع) درراستای مصرف بهینه‌ انرژی کار و تلاش برای سعادت خلق و رضایت خدا | چند توصیه اقتصادی برگرفته از سیره امام محمد باقر (ع)
سرخط خبرها

درباره فلسفه ساخت حرم و گنبد و بارگاه برای اهل‌بیت (ع)

  • کد خبر: ۲۴۱۶۷۶
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
درباره فلسفه ساخت حرم و گنبد و بارگاه برای اهل‌بیت (ع)
به‌مناسبت سالروز تخریب حرمین عسکریین (ع) با آیت‌ا... رحیم توکل، عضو مجلس خبرگان رهبری، درباره فلسفه ساخت حرم و گنبد و بارگاه برای اهل‌بیت (ع) گفتگو کرده‌ایم.

به گزارش شهرآرانیوز، قصه پرغصه مظلومیت ائمه (ع) فقط به زمان حیات آن حضرات و شهادتشان محدود نمی‌شود، بلکه هنوز که هنوز است، با انفجار حرم‌های مطهر آنها یا طرح شبهاتی مثل اینکه چرا باید برای ساخت حرم و آستان آنها هزینه کنیم، در حقشان ظلم می‌شود. به‌مناسبت سالروز تخریب حرمین عسکریین (ع) با آیت‌ا... رحیم توکل، عضو مجلس خبرگان رهبری، درباره فلسفه ساخت حرم و گنبد و بارگاه برای اهل‌بیت (ع) گفتگو کرده‌ایم.

چرا برای ائمه (ع) حرم می‌سازیم؟

اهل‌بیت (ع) بعد از پیامبر خاتم (ص) نقش رهبری و هدایتگری جامعه را برعهده گرفتند و در این راه مصیبت‌ها و زحمات بسیار را متحمل شدند؛ از قیام و شهادت تا زندان و هجرت. به تعبیر روایات، آنها پدری دلسوز و رفیقی شفیق برای امت هستند. این حجم از محبت و دلسوزی باید جبران شود. ساخت حرم، گنبد و بارگاه بر مزار ائمه (ع)، کمترین کاری است که می‌توان در مقابل محبت و هدایتگری‌های آنها انجام داد، لذا مردم به‌منظور ابراز محبت و ارادت، برای ساخت و آبادی حرم‌ها نذر و وقف می‌کنند.

کارشکنی وهابیان

اهل سنت هم مثل شیعه، قائل به تکریم اهل‌بیت (ع) و بزرگان از طریق ساخت حرم و گنبد و بارگاه هستند. این وهابیان هستند که با عقاید افراطی و باطل خود، منکر و مخالف این مهم‌اند و دست به هدم و تخریب حرم امامان (ع) می‌زنند. آنها در دوران فعالیت داعش با همین عقاید باطل و انحرافی، هم شیعیان و هم اهل‌سنت را می‌کشتند و میان آنها تفاوتی قائل نبودند. وهابیان با ادله بدون مبنای دینی به شیعه برای ساخت حرم، حمله و با عملیات‌های تروریستی، حرم آن حضرات را تخریب می‌کنند.

عرض ارادت در آجربه‌آجر حرم

اگر انسان، عزیزی داشته باشد و آن عزیز به او خدمت بسیار کرده باشد، وقتی از دنیا برود، او را احترام می‌کند. این اصل عقلی است و به اسلام و تشیع محدود نمی‌شود، بلکه پیروان همه مکاتب و ادیان چه مسلمان و چه غیرمسلمان برای بزرگانِ درگذشته خود احترام قائل هستند، منتها شکل ابراز این احترام متفاوت است، اما در اصل آن تردید نیست. ائمه (ع) هم نماد عظمت خدا و خلیفه‌ا... بر جمیع خلایق هستند و ما آماده‌ایم جانمان را برایشان بذل کنیم، لذا هزینه برای ساخت حرم‌های مطهر آنها کمترین کار است.

اعتلای کلمه توحید

احترام به اهل‌بیت (ع) با ساخت حرم و توسل و تبرک به بارگاه و مضجع آنها نه‌تن‌ها شرک نیست، بلکه احترام به اولیاءا... است. وهابیان حتی معنای شرک را درست نفهمیده‌اند. ما با ساخت حرم و رفتن به بارگاه اهل‌بیت (ع) برای آنها شأن خدایی قائل نیستیم، بلکه به‌عنوان حجت الهی به آنها احترام می‌گذاریم و این، احترام به خداست. مهم آنکه این حرم‌ها خود در طول تاریخ، مرکز ترویج توحید بوده‌اند و هزینه‌ای هم که ما برای ساخت، تزیین و شکوه و جلال آنها خرج می‌کنیم، همه کمک به اعتلای کلمه توحید است.

پناه مظلومان

در پاسخ به شبهه‌گرانی که به شیعه اشکال می‌کنند چرا برای ساخت حرم ائمه (ع) هزینه می‌کنید، باید بگوییم امامان تنها به شیعه تعلق ندارند و احترام و تکریم آنها فرامذهبی است؛ برای مثال باید درباره امام‌هادی (ع) تبیین کنیم که ایشان با ظالمان کنار نیامدند و خار چشم آنها بودند. اگر با ظالم می‌ساختند، قطعا به شهادت نمی‌رسیدند. این حضرات نماد جنگ و ستیز با ظالم و ایستادن کنار مظلوم هستند و باید مقام و شأنشان تکریم شود. امروز هم حرم‌های مطهر آنها، نقطه ثقل مقابله با ظلم و ظالمان و پناه مظلومان است.

بین حیات و ممات امام، فرقی نیست

در پاسخ به شبهه توسل و تبرک شیعه به حرم اهل‌بیت (ع)، باید گفت بنا بر تصریح آیات قرآن، شهدا زنده هستند و نزد خدا روزی می‌خورند. وقتی از اینها چیزی بخواهیم، چون زنده هستند، منطقی است که پاسخ دهند.

ائمه (ع) از شهدا بالاترند و بین حیات و ممات آنها فرقی نیست. علاوه‌بر این و براساس آموزه‌های دینی، مرگ پایان زندگی نیست که تأثیر و تأثر انسان را از بین ببرد، بلکه به تعبیر روایات، از خانه‌ای به خانه‌ای دیگر منتقل می‌شویم. این جابه‌جایی، تأثیر و نفوذ امام را از بین نمی‌برد که نتوان از آنها تقاضا کرد و در درگاه الهی واسطه قرارشان داد.

نتیجه گیری

افرادی درباره ساخت‌وساز‌های حرم و بارگاه‌های ائمه (ع) می‌گویند امامان ساده‌زیست بودند، پس چرا برای ساخت حرم آنها هزینه بسیار می‌کنیم؟! در پاسخ به آنها، با نظر به سخنان کارشناس محترم و مجموع آرا، می‌توان گفت: این توسعه و آبادانی به خواست مردم و از محل نذورات و موقوفات آنهاست و مردم هستند که با عشق و ارادت برای این مهم هزینه می‌کنند. 

همین‌ها معمولا مراقب فقرا و نیازمندان هستند و به راه‌های گوناگون از آنها گره‌گشایی می‌کنند. علاوه بر این، توسعه حرم‌ها و آبادی و زینت‌دادن آنها خود از طریق جذب گردشگر مذهبی به رونق اقتصاد کمک می‌کند و گاه با یک هزینه ساده، بازگشت چندبرابری داریم که توسعه مشهدالرضا (ع) و مشاغلی که به سبب آستان قدس رضوی ایجاد شده، شاهدی بر این مهم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->