رزمایش «جهادگران فاطمی ۴» در مشهد آغاز شد (۹ مرداد ۱۴۰۳) سخنگوی انصارالله یمن با رهبر انقلاب دیدار کرد آیت الله خامنه‌ای: سیاست حزب‌الله در طوفان الاقصی از ابتدا کاملا مدبرانه بوده است عارف: تقویت روابط با جمهوری آذربایجان از راهبردی‌ترین سیاست‌های ایران است پزشکیان: معتقد به توافق در داخل و تعامل با دنیا هستیم فرمانده نیروی دریایی سپاه: ۷۵۰ فروند انواع شناور رزمی به نیروی دریایی سپاه الحاق شد علت انصراف طیب‌نیا از معاون‌اولی رئیس‌جمهور چه بود؟ آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد (۹ مرداد ۱۴۰۳) رهبر انقلاب: مهم‌ترین اولویت، عملیاتی شدن توافقات دو کشور است نماینده ولی‌فقیه در سپاه: یک مسئول در نظام ولایی وظیفه هدایت و راهبری جامعه را دارد وزیر امور خارجه اردن: در کنار لبنان خواهیم ماند مراسم تحلیف مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد جنگنده‌های اف ۱۶ اوکراین به موشک‌های آمریکایی مجهز می‌شوند اژه ای: رئیس جمهور باید وقف خدمت به مردم باشد + فیلم مسعود پزشکیان به عنوان رئیس چهاردهمین دولت جمهوری اسلامی ایران سوگند یاد کرد + فیلم پزشکیان: اولویت دولت من ارتباط موثر با همسایگان است + فیلم کامل سخنرانی قالیباف در مراسم تحلیف: متعهد می‌شویم دولت را حمایت کنیم آغاز مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی وزیر کشور عربستان سعودی وارد تهران شد لغو مصوبات و انتصابات ۲۵ روز اخیر در دولت با دستور پزشکیان(تکذیب شد) پخش زنده مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور ایران + تماشای آنلاین
سرخط خبرها

بایسته‌های دولت جدید

  • کد خبر: ۲۴۱۹۶۳
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۸
بایسته‌های دولت جدید
اکنون در زمان دکتر مسعود پزشکیان در سه زمینه نیاز به خلق دکترین و ارائه سیاست‌های راهبردی است تا مسیر درخشان کشور ادامه پیدا کند. الزامات اقتصادی؛ نرخ تورم بالاست و فاصله طبقاتی زیاد شده است.

قوه مجریه بعد از پایان مراسم تنفیذ در حال شکل‌گیری است و با رأی مردم و حمایت رهبر معظم انقلاب، دولت جدید در حال استقرار است. قوه‌مجریه در هر دوره الزامات پارادایمی خاصی دارد، به‌عنوان‌مثال در زمان آیت‌ا... خامنه‌ای الزام امنیت و ثبات و رفع تهدید داخلی و خارجی، در زمان آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی الزام زیرساخت‌ها و ایجاد نهاد‌های توسعه اقتصادی، در زمان حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاتمی الزام اصلاحات و توسعه سیاسی، در زمان دکتر محمود احمدی‌نژاد الزام عدالت و توسعه اجتماعی، در زمان حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی الزام توسعه سیاست خارجی و دیپلماسی چندجانبه و در زمان شهید آیت‌ا... رئیسی الزام سیاست همسایگی و ارتباط مستقیم با مردم، دکترین و سیاست‌ها شکل گرفت.

اکنون در زمان دکتر مسعود پزشکیان در سه زمینه نیاز به خلق دکترین و ارائه سیاست‌های راهبردی است تا مسیر درخشان کشور ادامه پیدا کند. الزامات اقتصادی؛ نرخ تورم بالاست و فاصله طبقاتی زیاد شده است. 

خوشبختانه استاندارد‌های زندگی ایرانیان از قبیل دسترسی به آب آشامیدنی، شاخص‌های بهداشتی و درمانی و آموزش و دسترسی به امکانات اولیه، افزایش زیادی داشته است. تعداد ۲۴‌میلیون خانه و تقریبا همین تعداد ماشین و همین‌طور حدود ۲۳‌میلیون نیروی انسانی با تحصیلات دانشگاهی چهره فرهنگی و اجتماعی ایران را دگرگون ساخته است. هم‌زمان با افزایش شاخص‌های اجتماعی، توقعات فزاینده طبقات متوسط و پایین، تاب‌آوری دولت را کاهش داده است. 

در چنین‌فضایی نیاز به تغییرات تکنولوژیکی، افزایش توان ارتباطی و جذب سرمایه خارجی است. برای کنترل تورم، کاهش چاپ پول، کم‌کردن بیکاری و به‌ویژه افزایش اشتغال زنان از ۱۵‌درصد به حداقل ۳۰‌درصد، نیاز به طراحی دکترین افزایش توان ارتباطی ایران است. الزامات زیست بومی؛ زمین‌های کشاورزی زیر کشت رفته‌اند، ویلاسازی و به‌هم‌زدن نظم جنگل‌ها و مراتع، استفاده بیش‌از‌حد از منابع آبی، توان زیستی ایران را به مخاطره انداخته است.

ایران با جمعیت بیش از ۸۰‌میلیون و با بهره‌وری بسیار بالا از منابع آب و خاک با توان فزاینده انرژی گاز و نفت تبدیل به کشوری شده است که بیش از حد لازم در حال بهره‌وری از منابع زیستی است. در صورت تداوم رویکرد تکنولوژی محور در‌زمینه نفت، گاز، بنزین و هدررفت برق و آب به‌زودی بحران‌های بزرگ زیست‌محیطی کشور را فرا‌خواهد گرفت. نیاز است تغییر پارادایم در رویکرد توسعه که بر محور نظریات جدید اتخاذ شده است، روی دهد.

پارادایم توسعه پایا می‌تواند کشاورزی متناسب با محیط، استفاده از فناوری‌های هوشمند جدید، استفاده از ظرفیت همسایگان در بهره‌وری از آب، زمین کشاورزی، دیپلماسی همسایگی، جذب دانش و سرمایه خارجی ایجاد کند. با چنین‌رویکردی زیست‌بوم سیاسی ایران نیز می‌تواند سیاست نه شرقی و نه غربی و حذف استقلال به‌همراه دفاع از محور مقاومت و شکل‌دهی به حلقه‌های محافظتی اطراف ایران را تقویت سازد. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کردند، آقای پزشکیان فردی امین، دانشمند و انقلابی است و دولت ایشان دولت همه حکومت است که باید مورد‌حمایت قرار گیرد. 

از‌سوی‌دیگر رهبری فرمودند افرادی که به‌عنوان وزیر و معاون و مدیران قوه‌مجریه منصوب و انتخاب می‌شوند، باید مؤمن، راستگو، امین، انقلابی و خوش‌بین به آینده کشور باشند. اگر دکتر پزشکیان بتواند تیمی جوان، متخصص، متعهد و دارای روحیه اسلامی، انقلابی و کشور دوست و خواهان توسعه ایران انتخاب کند، با اجماع نخبگان و همکاری سایر قوا می‌تواند وضعیت کشور را بهبود بخشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->