ویدئو | آیین چهارپایه خوانی روز شهادت امام رضا علیه‌السلام در حرم مطهر رضوی مشهدالرضا، کانون دل‌های ارادتمندان به آل‌الله + فیلم ویدئو | برپایی موکب امام‌رضا(ع)؛ موقعیت شهید رئیسی + فیلم حضور آیت‌الله حاج شیخ مهدی مروارید در موکب خدمت‌رسانی جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی + فیلم من آمدم به سویِ حریمت، سلام شاه! | روایت حال و هوای حرم مطهر رضوی در روز شهادت امام رضا(ع) + فیلم بازگشت کاروان انصارالحسین(ع) از کربلا به مشهد؛ پس از ۷۲ روز پیاده‌روی «سلطانی»؛ موکبی در شأن سلطان سریر ارتضا آیت‌الله علم‌الهدی: طولانی‌ترین شهادت در بین ائمه(ع)، شهادت امام‌رضا(ع) است | امام‌رضا(ع) نقشه مأمون در «ادغام جریان خلافت و امامت» را باطل کرد حفظ روحیه مردمی، عدالتخواهی و ولایتمداری رئیس جمهور می‌‎تواند بسیاری از امور ملت را حل کند تولیت آستان قدس رضوی: اجرای عدالت، در همه سطوح، اولویت کار دولت چهاردهم باشد مشهورترین روایت درباره شهادت امام‌رضا(ع) الهام‌بخشی امام رضا (ع) در وحدت و همدلی ایرانیان ورود بیش‌از ۳۷۵ هزار زائر پیاده به مشهد تا صبح سالروز شهادت امام‌رضا(ع) (۱۴ شهریور ۱۴۰۳) «مشهد‌الرضا (ع)» غرق در ماتم امام مهربانی‌ها | خوشا راهی که پایانش تو باشی مشهدالرضا(ع) در عزای امام مهربانی‌ها آئین سنتی خطبه خوانی خادمان حرم رضوی در شب شهادت امام رضا(ع) (۱۳ شهریور ۱۴۰۳)+ویدئو تشرف کاروان بزرگ زوار پیاده نیشابوری به بارگاه منور رضوی تشرف گروهی از شیعیان کشور میانمار به حرم مطهر رضوی گزارشی از حال و هوای موکب حضرت بقیه‌الله (عج) | خادمان موکب‌ها، مشعل‌های هدایت در مسیر زیارت + فیلم مستند‌های تلویزیون به مناسبت شهادت امام رضا (ع) + زمان پخش
سرخط خبرها

«سلطانی»؛ موکبی در شأن سلطان سریر ارتضا

  • کد خبر: ۲۴۹۰۸۱
  • ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
«سلطانی»؛ موکبی در شأن سلطان سریر ارتضا
«موکب سلطانی» یکی از بزرگترین موکب‌های مشهد است که در ایام شهادت امام رضا (ع) به زائرانش خدمت می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، تعریفش را زیاد شنیده بودم. علاوه بر گستردگی، به پذیرایی‌های خاص خود معروف بوده است. هر زائری که یک بار گذرش به «موکب سلطانی» در میدان فردوسی مشهد افتاده است، سال بعد هم سعی کرده از این فضای معنوی بهره ببرد. موکبی که سه‌سال پیش از سوی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان‌قدس‌رضوی راه‌اندازی شده و سعی کرده هر آنچه در اختیار زائران می‌گذارد در شان کرامت و میزبانی امام‌رضا‌(ع)، که خود به سلطان سریر ارتضا معروف است، باشد.

موکبی در وصف سلطان سریر ارتضا

هرکس نامش را بشنود برای بار‌نخست، به‌هیچ‌وجه گمان نمی‌برد این موکب، ذیل مجموعه‌های آستان‌قدس‌رضوی برپا شده باشد و باید پسوند یا پیشوندی مثل رضوان یا رضا و رضوی داشته باشد؛ اما این موکب نامش «سلطانی» است.

مسئول موکب‌سلطانی در پاسخ به این سوال که چرا عنوان موکبی که مربوط به آستان‌قدس‌رضوی است چنین نامی دارد، می‌گوید: سه‌سال گذشته سنگ‌بنای این موکب توسط شهید مالک‌رحمتی، زمانی که رئیس وقت بنیاد بهره‌وری موقوفات بود، گذاشته شد. اسم‌های متعددی پیشنهاد شد که در ابتدا عنوان «رضوی» انتخاب شد و سال بعد همزمان با ولادت امام‌رضا(ع) عنوان «سلطانی» پیشنهاد شد و با همین نام کار خود را ادامه داد.

آرش فرزادنیا ادامه می‌دهد: یکی از القاب حضرت رضا‌(ع)، سلطان سریر ارتضا است و در دیوار نوشته‌های حرم‌مطهر‌رضوی لفظ سلطان نیز به کار برده شده است. دوستانی که پای موکب بودند گفتند اگر قرار است جلوت و ظهوری از این لقب در میزبانی زائران و مجاوران صورت گیرد جایش اینجاست، موکبی که تمام مجموعه‌های اقتصادی آستان‌قدس متولی برپایی آن است و می‌تواند این عنوان را به نمایش بگذارد.

«سلطانی»، موکبی در شأن سلطان سریر ارتضا | توزیع روزانه ۱۵۰ هزار وعده غذا با ۲۵۰ خادم

اینجا نظم حرف اول را می‌زند

همه چیز تمیزومرتب است؛ صف زائران برای گرفتن غذا، بخش اسکان، نظم خادمان و خدمات بهداشتی. پاکبان‌های موکب دائم در حال نظافت هستند تا اطراف موکب از جهت ظاهری هم تمیز باشد.

 سردر بزرگ موکب که روی آن بزرگ نوشته شده است «سلطانی» و با چراغ‌های قرمز رنگ تزئین شده است، در وسط میدان‌فردوسی خود‌نمایی می‌کند و ناخوداگاه زائران را به سوی خود می‌کشاند.

وقتی وارد بخش اسکان می‌شوم یاد موکب‌های اربعینی می‌افتم که حس‌و‌حال خوبی داشت و دلت می‌خواست برای چند دقیقه هم که شده، توقفی کوتاه داشته باشی.

 اینجا حتی برای آویزان کردن لباس‌ها و وسایل زائران در کنار سرویس‌بهداشتی فکر شده است و رخت‌آویز با پایه سنگی کنار سرویس بهداشتی سیار قرار داده شده است. همچنین ظرفشویی بزرگ و تمیز در محوطه استراحتگاه وجود دارد.

خادم‌ها از زائرانی که به استراحتگاه موکب می‌ایند پذیرایی می‌کنند؛ گاهی با چای شیرین، گاهی با کیک‌و‌آبمیوه، گاهی با میان‌وعده و گاهی با غذا‌های مخصوص در وعده صبحانه، نهار یا شام.

بسته به زمان حضور زائر، غذای هر زائر متفاوت است. امکان خواب در موکب هم وجود دارد و اگر زائری بخواهد بخوابد پتو و بالش دراختیارش قرار می‌دهند.

توزیع روزانه ۱۵۰ هزار وعده غذا با خدمت ۲۵۰ خادم

خدماتی که در این موکب برای زائران در نظر گرفته شده در سه بخش پذیرایی، اسکان و برنامه‌های فرهنگی خلاصه می‌شود که برگزاری نماز جماعت و مراسم‌های آئینی و عزاداری، نواها، تزئین موکب در بخش فرهنگی قرار می‌گیرد.

فرزادنیا با بیان اینکه فعالیت موکب در سه‌شب پایانی از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب ادامه دارد می‌گوید: روزانه بیش از ۱۵۰ هزار وعده غذا شامل صبحانه، میان وعده قبل غذا، نهار، میان وعده عصر و شام در موکب سلطانی توزیع می‌شود. زائران به دلیل انتساب این موکب به حضرت‌رضا‌(ع)، نگاه ویژه‌ای به آن دارند و غذا‌ها و خوراکی‌ها را متبرک می‌دانند. اکرام زائر در این موکب اولویت ماست به همین دلیل غذای خوب و با کیفیت طبخ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همه کسانی که در موکب سلطانی خدمت می‌کنند، خودشان را خادم امام‌رضا‌(ع) می‌دانند، می‌افزاید: به صورت کلی بیش از ۵۰۰ نفر از همکاران و خانواده‌هایشان در بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان‌قدس‌رضوی برای خدمت در این موکب ثبت‌نام کردند که روزانه ۲۵۰ خادم آقا و خانم در موکب حضور دارند و در بخش‌های مختلف، خدمت می‌کنند.

این موکب به گفته مسئولش، ظرفیت پذیرش ۸۰۰ زائر برای اسکان شب خواب دارند، اما به دلیل اینکه از حرم‌مطهررضوی دور است اینجا بیشتر به یک ایستگاه بین‌راهی تبدیل شده است و به صورت دائم حضور ندارند.

«سلطانی»، موکبی در شأن سلطان سریر ارتضا | توزیع روزانه ۱۵۰ هزار وعده غذا با ۲۵۰ خادم

تکریم زائر رسم مهمان نوازی است

اگر این‌روز‌ها در شهر قدم بزنید و سری به موکب‌ها بزنید بعضی از آن‌ها علاوه بر خدمتی که به زائرین و مجاورین می‌دهند، گعده‌ها و نشست‌های فرهنگی نیز برپا می‌کنند، درحالیکه نیازی به این کار نیست و برپایی موکب، خود یک حرکت عظیم‌فرهنگی است که می‌تواند باعث ایجاد محبت زائران به امام شود.

فرزادنیا نیز بر این عقیده است و تعریف می‌کند: قبل از اینکه موکب راه‌اندازی شود عده‌ای گفتند رسالت بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان‌قدس‌رضوی، فرهنگی و تبلیغی نیست و چرا ورود می‌کنید اما وقتی موکب برپا شد و خدمات را دیدند که به بهترین شکل ممکن از زائران پذیرایی می‌کند و امکانات رفاهی خوبی در اختیارشان می‌گذارد، تولیت وقت و دیگر مدیران درخواست ادامه کار را داشتند.

«تکریم زائر در موکبی که نشان از جلوت سلطانیت امام رضا (ع)، داشته باشد مهم است. سعی کردیم بهترین خدمات را به لحاظ پذیرایی، نحوه پذیرایی، مدت زمان در مهمان‌نوازی از زائران بکار بگیریم.» این جملات فرزادنیا است که نشان می‌دهد به تکریم زائر که خود نشانی از رسم‌ مهمان‌نوازی حضرت است توجه ویژه دارند و به همین دلیل است اگر یک بار گذرت به این موکب بیفتد دلت می‌خواهد باز هم آن را تجربه کنی.

فرزادنیا می‌گوید: چه افتخاری در این دنیا بزرگ‌تر از این که خادم زائران سلطان سریر ارتضا آن هم در این ایام باشیم. این فرصت مغتنم و بزرگی است و امکان کسب فیض را برای همه ما فراهم کرده است. امید که این افتخار و توفیق تداوم یابد.

«سلطانی»، موکبی در شأن سلطان سریر ارتضا | توزیع روزانه ۱۵۰ هزار وعده غذا با ۲۵۰ خادم

اینجا بوی حرم می‌آید

فاطمه زینب از اسفراین خراسان شمالی به اینجا رسیده است. از روز بعد اربعین پیاده روی‌اش را آغاز کرده و پس از طی کیلومتر‌ها راه دیروز صبح به مشهد رسیده است.

وقتی از او می‌خواهم حسش را از رسیدن به مشهد امام‌رضا (ع) در موکب سلطانی برایم شرح دهد می‌گوید: نذر کرده‌ام هر ساله پیاده در این ایام به پابوسش بیایم. هر جا که رسیده‌ام به شوق رسیدن به حرمش نفس تازه کرده‌ام. بار‌ها از شوق زیارتش گریسته‌ام سال‌های گذشته هم قبل رسیدن به حرم در موکب سلطانی استراحت می‌کردم و از اینجا خودم را برای دیدار یار آماده می‌کردم. این موکب خدمات بی نظیری دارد تمیز و منظم است و بوی حرم امام رضا (ع) در اینجا به مشام می‌رسد.

علی، پاکبان جوانی که لباس مشکی بر تن دارد و بی‌وقفه مشغول نظافت فضای موکب است می‌گوید: من اینجا نوکر و خدمتگزار امام رضا (ع) هستم و هر زباله‌ای که از زمین بر می‌دارم و یا خدمتی که به زائر می‌کنم به شوق امام رضا (ع) است امیدوارم او این نوکری را از من قبول کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->