درباره نمایش «نگاهمان می‌کنند» | نگاهی به دغدغه‌های اجتماعی نام‌گذاری یک سینما به نام «امین تارخ» «بیست و یک هفته بعد»، اثر فیلمساز مشهدی، به ترکیه می‌رود فیلم سینمایی «ئی. تی.» استیون اسپیلبرگ برای نابینایان توضیح دار شد حضور نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۵ در هاله ای از ابهام! بازگشت خاله شادونه به تلویزیون همزمان با بازگشایی مدارس + زمان پخش همه چیز درباره سریال جنایی «بازنده» + تیزر، بازیگران و زمان پخش اعلام زمان برگزاری اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی دوبله «با تمام قلبم» برای شبکه سه آغاز پخش آنلاین «ویلای موروثی» + زمان «فصل آلوچه‌های سبز» در راه زوریخ سوییس برندگان اسکار دانشجویی اعلام شدند + اسامی «اخراجی‌ها۴»، «زوزه» و «دوزنده کفش‌هایش» در مسیر تولید «آخرین قطار از هیروشیما» فیلم بعدی «جیمز کامرون» صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ برگزاری مراسم گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی در آرامگاه فردوسی
سرخط خبرها

حضور نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۵ در هاله ای از ابهام!

  • کد خبر: ۲۵۱۵۴۹
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
حضور نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۵ در هاله ای از ابهام!
در فاصله کمتر از ۲ هفته تا پایان مهلت کشور‌ها برای معرفی نماینده خود به اسکار ۲۰۲۵، سینمای ایران نماینده نهایی خود را معرفی نکرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کمتر از ۲ هفته دیگر تا معرفی نمایندگان کشور‌ها به آکادمی اسکار زمان باقی مانده و متاسفانه به رغم اینکه یک‌سوم کشور‌هایی که همواره به آکادمی، فیلم می‌فرستند، نسبت به اعلام نماینده خود اقدام کرده‌اند، اما کمیته انتخاب سینمای ایران هنوز اثری را به اسکار معرفی نکرده است.

لطمات این تاخیر با توجه به اینکه ایران برای امسال، فیلم‌های درخور چندانی که با استاندارد‌های اقبال در اسکار همخوانی داشته باشد، ندارد، بیشتر شده است چرا که می‌شد از فرصت شهریورماه، استفاده بهینه‌تری به عمل آورد و نماینده سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۵ را برای حضور در فصل جوایز و تور اکران اروپایی، آماده کرد.

کشور‌ها در حالی تا ۱۱ مهرماه فرصت دارند تا نماینده خود را به آکادمی معرفی کنند که فهرست ابتدایی نامزد‌های شاخه بهترین فیلم‌های بین‌المللی، ۲۷ آذرماه معرفی می‌شود و این بدین معنی است که فیلم ایرانی تا اواسط آذرماه فرصت دارد تا با ترفندهایی، چون اکران هدفمند در چند کشور مهم اروپایی و آمریکایی، خبرسازی‌هایی را در رسانه‌ها به راه بیندازد.

همچنین باید تدابیری اندیشیده شود تا فیلم برای جمع کثیری از حدود ۱۱ هزار داور آکادمی اسکار نمایش داده شود و آنها بتوانند تصویری از این فیلم در ذهن داشته باشند چرا که این جمعیت، هیچ‌گاه تمام حدود ۹۰ فیلم غیرانگلیسی‌زبان را مشاهده نمی‌کند و داوری آنها در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی، تابع پارامترهایی، چون حضور و افتخارآفرینی در جشنواره‌های تراز اولی، چون کن و ونیز و میزان اقبال در فصل جوایز است. البته که در این بین، بازوهایی، چون خبرسازی در اکران‌های جهانی نیز می‌تواند نام فیلم را برای داوران برجسته کند. تدابیری همچون نمایش یا ارسال فیلم برای جمعی از منتقدان نیز می‌تواند اتفاق‌های به‌مراتب خوبی را در مقایسه با حیات نرمال فیلم رقم بزند.

حال با توجه به اینکه اثری از ایران در جشنواره رده‌بالای امسال افتخارآفرینی نکرده و فیلمی ایرانی نتوانسته در فهرست اکران اروپایی و آمریکایی قرار بگیرد، نماینده سینمای ایران، بر روی کاغذ شانس چندانی برای حضور و اقبال در فصل جوایز ندارند؛ بنابراین چه دلیلی دارد که انتخاب فیلم تا این اندازه به تاخیر بیفتد؟ فوریت این انتخاب، زمانی که گزینه‌های بسیارمحدودی برای آن وجود دارد، خیلی بیشتر هم می‌شود.

تا امروز، حدود ۶۰ فیلم در سینمای ایران اکران شده‌اند که تنها ۳ فیلم چرا گریه نمی‌کنی؟، بی‌بدن و مست عشق تاحدودی می‌توانند نسبت به مابقی آثار، واجد شرایط محدودی برای انتخاب باشند. در بین اکران‌نشده‌ها هم زمزمه‌هایی مبنی بر انتخاب رکسانا به گوش می‌رسد. انتخاب نهایی در هر دسته از فیلم‌های اکران‌شده یا اکران‌نشده که باشد، نیازمند قدرت‌نمایی در ۳ جبهه اکران جهانی، فصل جوایز و جلب رضایت طیفی از داوران آکادمی است که تمام این موارد، نیازمند برنامه‌ریزی، هزینه و البته طلا دانستن زمان است که متاسفانه تا اینجا نتوانستیم از فرصت یک‌ماهه شهریور استفاده کنیم و باید دید در ادامه چه اتفاق‌هایی طی دوماه‌ونیم آینده رخ می‌دهد.

حالا که زمان را تاحدودی از دست داده‌ایم، نیاز است تا ظرفیت‌های بین‌المللی نهادهایی، چون فارابی، در کنار فیلم انتخاب‌شده قرار گرفته تا لااقل فرصت مهر و آبان، به‌سادگی شهریور از دست نرود و نماینده سینمای ایران بتواند با اتخاذ تدابیری در زمان باقی‌مانده، حداقل در میان ۱۵ نامزد ابتدایی شاخه بین‌الملل اسکار ۲۰۲۵ قرار بگیرد.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->