عملیات مشترک رمز پویا و کرونا در یک جبهه

  • کد خبر: ۲۵۶۴۸
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
عملیات مشترک رمز پویا و کرونا در یک جبهه
وضعیت کرونا موجب شد خرید‌های اینترنتی حسابی داغ شوند و مردم در قرنطینه برخی از نیازهایشان را از سایت‌های فروش آنلاین برطرف کنند.
حامد سرادار/ شهرآرانیوز_ این اقبال از فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانست بهتر باشد، اگر مشکلات رمز پویا دست‌و‌بال خیلی‌ها را نمی‌بست. مرحله دوم طرح جایگزینی رمز پویا و یک‌بارمصرف به‌جای رمز‌های دوم ایستا ماه‌هاست که آغاز شده است، اما هنوز برخی بانک‌ها نتوانسته‌اند مسیر دسترسی آسان و سریع مشتریان به رمز یک‌بارمصرف را مهیا کنند و همین مسئله در مبادلات پولی مبتنی بر پرداخت اینترنتی، اختلال ایجاد کرده است. فکرش را بکنید در روز‌های اوج همه‌گیری کرونا به دلیل اختلالات سیستم بانکی و همگام نبودن رمزساز‌های برخی از بانک‌ها یا برای فعال‌سازی رمز پویا برای اولین بار، باید حتما به یک عابر‌بانک مراجعه می‌کردید، درحالی‌که عابر‌بانک‌ها بار‌ها در بخش‌های خبری صداوسیما جزو محل‌های اصلی انتقال کرونا بیان می‌شد.

ناسازگاری برخی از نرم‌افزار‌های رمزساز با شبکه بانکی موجب می‌شود تا رمزی که برنامه می‌داد در درگاه‌های اینترنتی به عنوان رمز اشتباه شناخته شود. بعد از ۳ بار ورود رمز، کارت‌مشتری در لیست سیاه قرار می‌گرفت و برای فعال‌سازی مجدد آن باید باز به شعبه مراجعه می‌کرد.

یکی دیگر از مسائل پرچالش رمز پویا موفقیت‌آمیز نبودن یا تأخیر در ارسال رمز دوم از طریق پیامک است که باعث شده است عملا تراکنش اینترنتی امکان‌پذیر نباشد. هر‌چند به نظر می‌رسد دریافت رمز پویا از طریق پیامک راحت‌ترین روش ممکن باشد، چرا‌که جابه‌جایی بین مرورگر تلفن همراه و نرم‌افزار رمزساز بانک کمی زمان‌بر است و ممکن است مهلت اعتبار رمز به پایان برسد. در این بین اگر دریافت رمزپویا را از نرم‌افزار رمزساز فعال کرده باشید دیگر به قابلیت دریافت رمز پیامکی دسترسی نخواهید داشت و به این صورت هزینه پیامک دیگر از جیب بانک عامل پرداخت نمی‌شود.

البته در این بین بودند بانک‌هایی که در ایام قرنطینه تصمیم گرفتند به مشتریان خود عمل فعال‌سازی و احراز شماره تلفن‌همراه را ساده بگیرند و بدون نیاز به حضور در پای عابربانک‌ها، حالت ارسال پیامک به شماره پیش‌فرض صاحب حساب را فعال کردند. اما برای برخی از بانک‌ها این نوع تکریم ارباب‌رجوع هم سخت می‌آمد و باید حتما مشتری‌شان را پای عابربانک می‌کشاندند.

به دلیل فرهنگ غلط استفاده از کارت‌های بانکی در ایران و بیان رمز اول در محیط‌های عمومی و توجه نکردن به نکات امنیتی در خرید‌های اینترنتی اجرای طرح رمز دوم پویا الزامی به نظر می‌رسید و اجرای آن توانسته است دست هکر‌ها و کلاهبرداران را از حساب‌های بانکی مردم تا حدود زیادی کوتاه کند، هرچند به دلیل مشکلات زیرساختی بعضا دست صاحب حساب بانکی نیز از حساب خودش کوتاه مانده است. امید است با سرعت بیشتری این دست ناهماهنگی‌ها و مشکلات برطرف شود تا در این روزگار کرونایی حداقل کسب‌و‌کار‌های آنلاین ضرر کمتری ببینند و مردم نیز راحت‌تر امور بانکی خود را اینترنتی انجام دهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->