افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‎‌خودرو در بازار امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله تا امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سبد معیشت، ۵/۵ میلیون تومان/مقایسه معیشت کارگران با نرخ تورم +جدول

  • کد خبر: ۲۷۸۸۸
  • ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
  • ۱۵
سبد معیشت، ۵/۵ میلیون تومان/مقایسه معیشت کارگران با نرخ تورم +جدول
قشر ضعیف و متوسط جامعه در اردیبهشت‌ماه برای خرید و تأمین مایحتاج خود با تورم بالای ۲۸ درصد مواجه بوده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، وضعیت معاش کارگران یکی از دغدغه‌های مهم کشور است، زیرا جامعه کارگری یک جمعیت ۱۴ میلیونی را تشکیل می‌دهد که با لحاظ خانوارشان به بیش از ۴۰ میلیون نفر می‌رسند.

اگر قرار باشد وضعیت معیشتی این قشر را با نرخ تورم بسنجیم، باید به آخرین نرخ تورم اشاره کنیم. تورم اردیبهشت ماه ۲۹/۸ درصد اعلام شده که دامنه تغییرات نرخ تورم برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۲۸ درصد برای دهک اول (کم‌درآمدترین) تا ۳۱/۹ درصد برای دهک دهم (پردرآمدترین) ثبت شده است.

یعنی قشر ضعیف و متوسط جامعه در اردیبهشت‌ماه برای خرید و تأمین مایحتاج خود با تورم بالای ۲۸ درصد مواجه بوده‌اند.

سبد معیشت به ۵/۵ میلیون تومان نزدیک شده است

این وضعیت تورم در کشور در حالی است که کارگران اگر تمام آیتم‌های مزدی را دریافت کنند ماهانه حول‌وحوش ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان (کمی بیشتر یا کمتر) دریافتی دارند که به اذعان وزیر تعاون این مبلغ فقط ۵۰ درصد از هزینه‌های زندگی یک فرد را پوشش می‌دهد. البته می‌دانیم که بسیاری از کارگران تنها پایه مزدی را دریافت می‌کنند و در پایان ماه مبلغی در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی دارند.

در اینجا هم باید تأکید شود که حتی بسیاری از کارگران همین مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را هم دریافت نمی‌کنند و به صورت روزمزد درآمد دارند یا اینکه در شرکت‌هایی مشغول به کار هستند که کارفرما با دور زدن قانون کار، مبالغی در حد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و گاهی حتی کمتر به کارکنان پرداخت می‌کند.

از سویی دیگر اگر دریافتی کارگران را با حداقل هزینه‌ها که همان سبد معیشت ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی است مقایسه کنیم، متوجه سطح پایین درآمد این قشر و تفاوت فاحش هزینه و درآمدها می‌شویم.

البته آن‌طور که فرامرز توفیقی، فعال کارگری، می‌گوید: در شرایط امروز اگر سبد معیشتی پس از کرونا را محاسبه کنیم مبلغ ۴ میلیون و۹۴۰ هزار تومان بزرگ‌تر و درشت‌تر شده و به سمت ۵/۵ میلیون تومان سوق پیدا کرده است. البته عدد ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان مورد توافق سه‌جانبه جامعه کارگری، کارفرما و دولت واقع شده است.

بنابراین یک‌سوم جمعیت کشور، در ماه مبلغی را به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند که به گفته تاجیک دیگر فعال کارگری فقط خرج خورد و خوراکشان آن هم به صورت حداقلی می‌شود.

آمار چه می‌گویند؟

با استناد به آمار مرکز آمار ایران در مورد نرخ اقلام خوراکی و خدمات در اردیبهشت‌ماه، اگر فقط قوت بیشتر مردم یعنی نان و لبنیات را در نظر بگیریم به ترتیب نسبت به فرودین‌ماه ۶ درصد و ۰/۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۷/۴ و ۲۷/۵ درصد با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند. همچنین نرخ میوه نیز در یک ماه ۵/۶ درصد تورم داشته است که نرخ این محصول نسبت به ماه مشابه سال گذشته با ۱۷/۲ درصد افزایش رو‌به‌رو بوده است.

از سویی دیگر باید به یکی از مهم‌ترین هزینه‌های افراد یعنی نرخ اجاره مسکن اشاره کرد؛ نرخ مسکن در بخش اجاره در یک ماه ۲/۵ درصد رشد داشته است و البته نسبت به اردیبهشت‌ماه سال قبل با ۲۳/۶ درصد رشد مواجه بوده است. اهمیت این موضوع در آنجایی نمود می‌کند که بدانیم وزارت کار هنوز تصمیمی برای برگزاری جلسه شورای عالی کار برای بررسی حق مسکن کارگران نگرفته است و این آیتم در جدول مزدی همان ۱۰۰ هزار تومان پارسال است در حالی که طبق همین آمار می‌بینیم که نرخ اجاره در یک ماه آن هم در بازه ای از سال که زمان نقل و انتقالات نیست، با رشد مواجه بوده است.

همچنین حمل‌ونقل نیز که جزو هزینه‌های روزانه افراد است فقط در یک ماه ۸/۶ درصد و در قیاس با اردیبهشت پارسال با ۴۸/۴ درصد افزایش مواجه بوده است. این در حالی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مردمی که خودرو شخصی دارند با استفاده از خودرو خود رفت‌وآمد می‌کنند، اما قشر کم‌درآمد جامعه حتی در این شرایط برای عبور و مرور باید از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند، اما می‌بینیم که در یک ماه چقدر نرخ این خدمت افزایش داشته است.

در بخش بهداشت و درمان نیز شاهد رشد تورم بوده‌ایم به‌گونه‌ای که نرخ تورم این بخش در اردیبهشت نسبت به فروردین‌ماه ۲/۹ درصد و نسبت به اردیبهشت‌ماه پارسال ۲۱/۹ درصد بوده است. (در جدول زیر برآورد کاملی از تغییرات نرخ اقلام خوراکی و خدمات در اردیبهشت ارائه شده است.)

 

 

منبع: مهر 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
1
5
خیلی تلاش میکنید کارتان قابل ستایش اس.
باحلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمشه.
شاد باشید کارگر وبازنشسته کیلو چند
بود میخورن نبود میمرن.
وزیرسلامت باشد. حبوبات صد درصد گرون شده بشه چش به وزیر. دعا کن نفت بره بالا. عدالت نیس. ادالط هس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
1
1
متاسفانه کارگران همیشه 5 سال عقب تر از حقوق واقعی هستند در صورتی که بیشترین زحمت به دوش کارگران مظلومه
کارگربازنشسته‌ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
3
سلام
شما‌رابه‌خدااین‌مطالب‌را
به‌رئیس‌جمهور‌ورهبری
نشان‌بدهید‌چون‌ادعا
دارند‌که‌از‌همه‌چیز‌آگاهی
کامل‌دارندبلکه‌بدانند‌
چه‌گلستانی‌است
کارگربازنشسته‌ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
2
سلام
شما‌رابه‌خدااین‌مطالب‌را
به‌رئیس‌جمهور‌ورهبری
نشان‌بدهید‌چون‌ادعا
دارند‌که‌از‌همه‌چیز‌آگاهی
کامل‌دارندبلکه‌بدانند‌
چه‌گلستانی‌است
امان اله باشنده
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
0
محله سیدآباد خ ابراهیمی ک البرز
یک کارگر
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
0
وقتی به قانون عمل نمیکنند و نظارت وبازرسی و برخورد نمیشه نباید بیش از این انتظاری داشت
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
0
من متاهلم یه فرزند دارم نه کاری دارم‌ نه شغلی دارم‌نه منبع درآمدی بنده معلول هستم‌توانای کار ندارم متاسفانه خونه ندارم هیچ اورگان دولتی هم جوابگو نیستن‌ هر یه مدت باید بریم‌خونه یکی از شرمندگی آب شدیم کلا هرجا میریم دست به رویمان میزارن نه کمکی نه کاری نه استخدامی هیچی فقط تنها راهی که دولت روحانیون برای ما گذاشتن خودکوشیه مایک خانواده سه نفره هستیم که ازشدت فقربه سختی به سرمیبریم تنها تصمیمی که تونستیم وگرفتیم خودکوشیه که میخوایم این فقرمارا رها کنه
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
1
آقا پس این جلسه چی شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
1
امریکاه تمام کشورارو غارت میکنه واسه کشور خودش ولی ما خودمون به هزار درد گرفتاریم دارائی هامون میره کشوررای دیگه میشه اینو یکی بیاد روشن کنه اگر حضرت علی نون وخرما واسه همسایه ها میرد خانواده خودشو گرسنگی نمیداد هرچن شما قابل مقایسه نیستین
پیمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
3
باو ر کنید حرفی برای گفتن نیست چون این کار به ضرر سرمایه دار است فعلا کشش میاد در نهایت ‌دو هزارم رفت روش چه دردی دوا میکنه همه چی گرونه هر روز هم داره بدتر میشه بعد اون پایین نوشتیین توهین و نسبت ناروا منتشر نمیشود ما کارگرا آنقدر بهمون توهین شده جای نمیتونیم از شرمندگی سرمون بالا کنیم نه کرایه خونه سر وقت میدیم نه میتونییم جواب گوی زن و بچه باشیم و غیره در اصل داره به ما کارگرا توهین میشه که یک دولت نمیتونه یه حقوق برای ما تایین کنه حداقل از جلوی بقالی سر کوچه رد شدیم بتونییم بگییم سلام
عدالت
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
1
جواب این همه توهینی که مسولین در حق بازنشستگان تامین اجتماعی کردند و اعتنایی به صدای عدالتخواهی
شون نمیکنند را کی باید پاسخ دهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
0
شما کشورو بدین دسته من، من پنج ساله کاری می کنم همه در رفاه وارامش تو خونه خودشون با اسایش وبی دقدقه سر روی بالش بزارن وهیچ کشوریم به گرد پاش نرسه حتی ژاپن ... کاش کشورداری مثل شیر صف داشت یا مثل صف نفت می بود هرکی زودتر می رفت اون امورو بدست می گرفت ..... والا
لیلا
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
0
اگه میشه فکری هم به مددجویان وزنان سرپرست خانواده هم باشیدکه باچه سختی زندگی میکنند
لیلا
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
0
میشه لطفابه مددجویان کمیته وزنان سرپرست خانواده هم کمک کنیدوببینیدباچه سختی زندگی میکنندکرایه مسکن.پرداخت قسط.خریدموادغذایی وسایرقبض ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
0
نظام بصورت خودخواسته نیروی کار ارزان بوجوداورده برای نیل به اهدافش..
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->